کاهش ریسکها و مخاطرات
کاهش هزینههای جست و جو
تعهد و ایجاد نزدیکی با سازندهی محصول
قلمداد شدن به عنوان ابزاری نمادین
نشانگر کیفیت
نقش برند برای تولید کننده
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ابزار شناسایی و معرفی آن با هدف ساده سازی فرآیندهای داد و ستد
ابزار حفظ حقوق مالکیت معنوی[۴۷] و ویژگی های منحصر به فرد آن
نشانگر سطح کیفیت برای مشتری های راضی
ابزار نزدیکی میان محصول و تداعی های مثبت و منحصر به فرد در ذهن مصرف کنندگان
منشاء مزیت رقابتی[۴۸]
منشاء دستیابی به مزیت مالی و سودآوری
قانون برندینگ (۲۲قانون تغییر ناپذیر ساخت برند)
لورا رایس، استراتژی پرداز حوزه بازاریابی مباحثی ساده در عین حال آموزنده از برندینگ را تحت عنوان ۲۲ قانون تغییر ناپذیر ساخت برند بیان نموده است:
۱- قانون گسترش (توسعه): قدرت یک نام تجاری ، نسبت معکوس با گسترش آن دارد.
۲- قانون اختصار : زمانی که دامنه تمرکز خود را محدود می سازید ، بر قدرت نام تجاری خود می افزایید.
۳- قانون معروفیت : تولد یک نام تجاری از طریق معروفیت و شهرت آن شکل می گیرد و نه از طریق تبلیغات ۴- قانون تبلیغات : هر نام تجاری پس از تولد ، به تبلیغات نیازمند است ، تا سالم و ماندگار شود .
۵- قانون واژه : برای تملک ذهن مصرف کننده و تثبیت واژه ا ی درآن ، یک نام تجاری می بایست به کوششی وصف ناپذیر بپردازد.
۶- قانون اعتبار : رکن اصلی موفقیت یک نام تجاری ، در ادعای اصالت[۴۹] آن است .
۷- قانون کیفیت : کیفیت مهم است ، اما نام تجاری ، تنها با کیفیت ساخته نمی شود.
۸- قانون طبقه بندی : یک نام تجاری پیشگام ، بایستی طبقه بندی کالای خود را ارتقا بخشد، و نه نام تجاری کالا را .
۹- قانون نام : در دراز مدت، مارک تجارت چیزی جز یک نام نیست.
۱۰- قانون افزایش خطوط ضمیمه : ساده ترین راه نابودی یک نام تجاری، عرضه انواع و اقسام کالاها و خدمات با آن نام تجاری است.
۱۱- قانون تبعیت : برای خلق یک طبقه بندی نو، یک نام تجاری بایستی از سایر اسامی تجاری نیز استقبال کند.
۱۲- قانون اسم عام ( ژنریک) : یکی از سریعترین راه های عدم موفقیت، استفاده از اسامی عام برای نام تجاری است.
۱۳- قانون کمپانی : نام تجاری یک نام تجاری است، و کمپانی یک کمپانی است، این دو با یکدیگر تفاوت دارند.
۱۴- قانون زیرزنجیره ها : آنچه که یک نام تجاری می سازد، زیر زنجیره ها می توانند به راحتی نابود سازند.
۱۵- قانون هم خانوادگی : زمان و مکان مناسبی هم برای ارائه نام تجاری دوم وجود دارد.
۱۶- قانون شکل : یک آرم ( نشانه ) تجاری باید به گونه ای طراحی شده باشد، که هر دو چشم بیننده را به خود جلب کند.
۱۷- قانون رنگ : یک نام تجاری، بایستی رنگ متضاد رقیب اصلی خود را انتخاب کند.
۱۸- قانون حد و مرز : هیچ مانعی بر سر راه یک نام تجاری جهانی وجود ندارد.
۱۹- قانون ثبات : یک نام تجاری یک شبه ساخته نمی شود. موفقیت در چندین دهه ارزیابی می شود و نه در طی سالها .
۲۰- قانون تغییر : نامهای تجاری قابل تغییرند ، اما به ندرت ودر کمال دقت.
۲۱- قانون فنا پذیری : هیچ نام تجاری همیشگی نیست : اغلب اوقات قتل از روی ترحم ، بهترین راه حل است
۲۲- قانون یکتایی : مهمترین بعد یک نام تجاری ، ثابت قدم بودن آن است (سبزعلی یمقانی، ۱۳۹۰: ۴۶)
آیا همهی کالاها می توانند از برند برخوردار شوند؟
همانطور که پیش از این گفتیم، روشن است که برندها مزیت های مهم و ارزشمندی را برای مصرف کنندگان و شرکت ها فراهم می آورند. با این وجود این یکی از سئوالاتی است که در این بحث باقی می ماند.
برند سازی با ایجاد یک ساختار ذهنی به مصرف کنندگان کمک می کند تا دانش خود را در مورد محصولات سازماندهی کنند و به این ترتیب تصمیم گیری برای آن ها ساده تر می شود. کلید معمای برندسازی در این است که مصرف کنندگان بتوانندتمایزهای موجود میان برندها را در یک رده از محصول دیگر به درستی درک کنند و بشناسند. این تمایزات می توانند با ویژگی ها و ملاحضات نامشهود و تصویر آن در ذهن مصرف کنندگان مرتبط باشند.
بنابراین هر زمان و در هر کجا که مصرف کنندگان درصدد انتخاب و تصمیم گیری میان چند گزینه باشند، برندها میتوانند در این فرایند نقش مهمی را بازی کنند. به همین دلیل بازاریابان می توانند از بحث برندسازی در هر موقعیتی که وضعیت انتخاب برای مصرف کننده وجود دارد، بهره گیرند. با توجه به این که مصرف کنندگان امروزی با انتخاب های بسیار متعددی مواجهند، جای تعجب نیست که بحث برندها تا این حد فراگیر شده و روبه رشد است(کلر[۵۰]،۲۰۰۸: ۸۹).
مدل آکر-ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرفکنندگان [۵۱]
بنا به نظر پروفسور دیوید آکر، ارزش ویژۀ برند ریشه در ۴ رکن آورده شده در این مدل دارد:
شکل ۰‑۲ ارزش ویژه برند از دیدگاه مصرفکنندگان (آکر، ۱۹۹۱:۲۰)
وفاداری: ایجاد یک تعهد قوی در خرید مجدد یا نگهداری مجدد یک کالا یا خدمت به صورت همیشگی و علیرغم تأثیرات موقعیتی و اقدامات بازاریابی که باعث تغییر رفتار میگردد.
کیفیت ادراک شده: داوری و قضاوت مصرف کننده در خصوص ارجحیت و مزیت یک محصول، با توجه به هدفی که آن محصول داشته است و نسبت به سایر محصولات موجود در بازار.
آگاهی از برند: عبارت است از توانایی خریدار بالقوه جهت تشخیص و به خاطرآوردن اینکه یک برند عضوی از یک طبقه کالایی خاص است .آگاهی از برند همراه با تداعی زیاد برند باعث ایجاد یک تصویر مشخص از برند میگردد.
تداعی های ذهنی: تداعی برند هر چیز مرتبط با برند در ذهن است و می تواند شامل ذهنیت مصرف کننده، ویژگیهای محصول، موارد مصرف، تداعی های مربوط به سازمان، شخصیت برند و سمبل ها باشد.
وضوح متغیرهای تعریف شده، سهولت اندازه گیری متغیرها، گستردگی استفاده از مدل در مطالعات پژوهشی و تعداد دفعات بالای استفاده از پرسشنامه در کشورهای مختلف از جمله مهم ترین نقاط قوت مدل آکر می باشد. (آکر، ۱۹۹۱:۲۰)
مدل [۵۲]C B B E کلر
طبق مدل کلر ارزش ویژه برند، از دو عامل متأثر است؛
الف) دانش خریداران پیرامون یک برند.