برونگرایی
ثبات احساسی
وظیفه شناسی
گشودگی به تجربه
معاشرتی بودن
منابع اطلاعاتی
تبلیغات، وب، نام تجاری، تجربه قبلی
ویژگیهای مربوط به خرید اینترنتی
راحتی، امنیت، حریم شخصی…
گروه های مرجع
خانواده، دوستان، همکاران و…متخصصان
تحقیقات خارجی
روک و فیشر (۱۹۹۵) در پژوهشی با عنوان “تأثیرات هنجاری روی رفتار خرید آنی” برای اولین بار به بررسی جنبههای هنجاری در خرید آنی پرداختند. آنان ضمن تعریف ارزیابی هنجاری مصرفکننده به عنوان قضاوتهایی درباره درستی و مناسببودن خرید آنی، شواهد مفهومی و تجربی ارائه دادند مبنی بر اینکه این ارزیابیها رابطه بین تمایل و رفتار خرید آنی را مورد تعدیل قرار میدهد. این دستآورد در مدل مفهومی پایاننامه حاضر مورد استفاده قرار گرفت. در پژوهش مذکور همچنین شاخصهای معتبری برای سنجش تمایل به خرید آنی و رفتار خرید آنی پیشنهاد گردید است که در پژوهش ما مورد استفاده قرار گرفت.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ارزیابی هنجاری
تمایل به خرید آنی
رفتار خرید آنی
شکل ۲‑۸- ارزیابی هنجاری و خرید آنی (منبع: روک و فیشر، ۱۹۹۵)
ورپلنکن و هرابادی در مقاله سال ۲۰۰۱ خود با عنوان “تفاوتهای فردی در تمایل به خرید آنی: احساس، عدم تفکر” ضمن طراحی شاخص معتبری برای سنجش اجزاء شناختی و عاطفی مصرفکننده، طی دو مطالعه جداگانه به بررسی رابطه تمایل به خرید آنی با پنج ویژگی شخصیتی و همچنین رابطه برخی نیازها با تمایل به خرید آنی پرداختند. نتایج حاکی از آن بود که برونگرایی با هر دو جنبه شناختی و عاطفی مرتبط است. همچنین جزء شناختی با وظیفهشناسی، نیاز به ساختار و نیاز به ارزشیابی رابطه عکس دارد و در نهایت ایدهای که از نتایج فوق به ذهن متبادر میشود این است که تمایل به خرید آنی میتواند مبنای قدرتمندی در شخصیت داشته باشد.
این ایده (رابطه پنج بعد شخصیتی با تمایل به خرید آنی)، مبنایی برای بررسی تاثیر شخصیت بر تمایل به خرید آنی فراهم ساخت که مدل مفهومی این پایاننامه بر آن استوار گردید.
جونز و همکاران (۲۰۰۳) در پژوهش خود با عنوان “ماهیت تمایل به خرید برای محصول معین"مفهوم تمایل به خرید محصول معین را ارائه کردند و بدینطریق ادراکات قبلی در مورد تمایل به خرید آنی را تغییر دادند. در پژوهشهای قبلی تمایل به خرید را صرفاً یک ویژگی فردی و کلی که برای همه طبقات محصول یکسان عمل میکند، در نظر میگرفتند. آنان ضمن مفهومسازی، به بررسیهای تجربی نیز پرداخته و دریافتند تمایل به خرید محصول معین، نسبت به تمایل کلی به خرید، پیشگوی مناسبتری برای رفتار خرید واقعی محسوب میشود. آنان همچنین، به اهمیت درگیری ذهنی مشتری در قبال محصول معین در تأثیرگذاری بر تمایل به خرید محصول معین پیبردند.
روابط و مفهوم سازی جدید این پژوهش از تمایل به خرید آنی و درگیری ذهنی در مدل مفهومی پایاننامه حاضر مورد استفاده قرار گرفت.
درگیری ذهنی با محصول
تمایل کلی به خرید آنی
تمایل به خرید آنی محصول معین
رفتار خرید آنی محصول معین
شکل ۲‑۹- تمایل به خرید آنی محصول معین (منبع: جونز و همکاران، ۲۰۰۳)
داوسون و کیم (۲۰۰۹) در مطالعه خود با عنوان “محرکهای درونی و بیرونی حرید آنی آنلاین” به بررسی اثر دو دسته عوامل تأثیرگذار درونی و بیرونی بر رفتار خرید آنی آنلاین پرداختند. عوامل درونی شامل تمایل به خرید آنی و محرکهای درونی (جزء عاطفی، جزء شناختی و ارزیابی هنجاری) و عوامل خارجی شامل فروش، ترفیع و پیشنهادهای است. نتایج بیانگر آن بودند که تمایل به خرید آنی، جزء عاطفی مصرفکننده و ارزیابی هنجاری با رفتار خرید آنی آنلاین، رابطه معناداری دارند.
محرکهای خارجی خرید آنی
تمایل به خرید آنی
محرکهای درونی خرید آنی
ارزیابی هنجاری
میل شدید به مصرف
تصمیم حرید آنی آنلاین
شکل ۲‑۱۰- محرکهای درونی و بیرونی حرید آنی آنلاین (منبع: داوسون و کیم، ۲۰۰۹)
بدگایان و ورما (۲۰۱۴) در تحقیقی پیمایشی که در کشور هند انجام دادند به بررسی تاثیر پنج دسته عوامل مربوط به مصرفکننده (شخصیت، فرهنگ، مادیگرایی، تمایل به خرید آنی و تمایل به لذت بردن از خرید) پرداختند. پاسخهای بدست آمده از ۵۰۸ پرسشنامه با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که سازههای مادیگرایی، تمایل به خرید آنی، تمایل به لذت بردن از خرید، جمعگرایی و برونگرایی با خرید آنی رابطه مثبت و وظیفهشناسی با خرید آنی، رابطه منفی دارد.
شکل ۲‑۱۱- تاثیر عوامل درونی افراد بر خرید آنی (منبع: بدگایان و ورما، ۲۰۱۴)
تمایل به خرید آنی
مادیگرایی
تمایل به لذت بردن ازخرید
فرهنگ
شخصیت
رفتار خرید آنی
مدل مفهومی تحقیق
با عنایت به مبانی نظری و پیشینه تجربی بررسی شده در زمینه خرید آنی و با اخذ نظر از اساتید راهنما و مشاور، مدل مفهومی زیر برای انجام این تحقیق مناسب دیده شد. این مدل با توجه به کمبود تحقیقات معتبر جدید برای بررسی تأثیر ویژگیهای مختلف فردی (و بویژه پنج بعد شخصیتی) در حیطه خرید آنی، از ترکیب و تعدیل سه مدل جونز و همکاران (۲۰۰۳)، روک و فیشر (۱۹۹۵) و ورپلنکن و هرآبادی (۲۰۰۱) بدست آمد، انتخاب مدل پنج عاملی برای توصیف شخصیت بدان علت صورت گرفت که این مدل دیدی وسیع و جامع نسبت به شخصیت انسان دارد و تقریبا تمام صفات مورد اشاره در نظریههای علمی را در برمیگیرد (گروسی فرشی، ۱۳۷۷):
تمایل کلی به خرید آنی
(GIBT)
تمایل به خرید آنی پوشاک
(CIBT)
تصمیم خرید آنی پوشاک
(CIBD)
ارزیابی هنجاری