جامعه آماری این تحقیق محدود به شهر تهران و شهروندان تهرانی است.
۳-۴ روش نمونه گیری و تعیین حجم
نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد، حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده به عنوان جامعه در واقع نمونه گیری عبارتست از انتخاب درصدی از یک جامعه به عنوان نماینده آن جامعه (دلاور، ۱۳۷۴، ص ۳۵۶)
در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است
حجم نمونه متناسب با تعداد افراد جامعه با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه میشود:
کهα=۰/۰۵ و p=0/5وq=1-p=0/5و ۰/۰۷=ε و z=1/96و n=196
سطح خطا میباشد که در این تحقیق همانند سایر تحقیقات علوم اجتماعی ۵ ۰/۰ در نظر گرفته میشود.
P = نسبت موفقیت در جامعه میباشد که در تحقیق حاضر چون این نسبت نا مشخص میباشد ،۵ /۰ در نظر گرفته میشود، زیرا اگر این فرمول مقدار ۵/۰= p گذاشته شود، n حداکثر مقدار ممکن خود را پیدا خواهند کرد.
Z= متغیر استاندارد میباشد که با توجه به سطوح خطا از جدول مربوطه به دست میآید که در تحقیق حاضر ۹۶/۱ میباشد.
= مقدار اشتباه مجاز در برآورد پارامتر میباشد که در تحقیق حاضر ۷ درصد در نظر گرفته شده است.
با بهره گرفتن از فرمول فوق حجم نمونه مناسب تقریباً برابر ۱۹۶نفر به دست آمده است.
۳-۵ ابزار گرد آوری داده های پژوهشی
هر پدیده ای از نظر کمی و کیفی ویژگی هایی دارد که آگاهی در مورد این ویژگیها به ماهیت و نحوه دستیابی به آنها وابسته است. این پدیدهها به عنوان متغیر در طول زمان دچاردگرگونی و تحول میگردند. هدف هر تحقیق اعم از توصیفی، دستیابی به اطلاعات در مورد این تغییرات است. یافتن پاسخ و راه حل برای مسأله ی انتخاب شده در هر تحقیق مستلزم دست یافتن به داده هایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه هایی که به عنوان پاسخ های احتمالی و موقتی برای مسأله ی تحقیق مطرح شده اند آزمون کرد (خاکی، ۱۳۸۷، ص ۱۵۹)
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
روش عمده در تحقیق حاضر برای جمع آوری داده ها مطالعات کتابخانه ای و پرسشنامه
می باشد.در این تحقیق برای گردآوری و تدوین ادبیات مربوط به موضوع تحقیق وبررسی سوابق تحقیق ،از روش کتابخانه ای استفاده شده است بدین منظور از کتب و مقالات موجود در کتابخانه ها و مقالات موجود در اینترنت و در زمینه موضوع تحقیق ،استفاده شده است.
برای گردآوری دادهای پژوهش جهت تجزیه وتحلیل آماری از پرسشنامه استاندارد استفاده شده.پرسشنامه حاضر از پایان نامه سر کار خانم طایفه هوشی که در دانشگاه آزاد تهران مرکزدر سال ۱۳۸۸ ارائه شده بود، استخراج شد. و به اندکی تغییرات ، توسط پژوهشگران و اساتید راهنما و مشاور مورد بررسی قرار گرفته و مورد سنجش واقع شده.جهت بررسی پایایی و اعتبار پرسشنامه از روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.
۳-۵-۱ مطالعات کتابخانهای :
به طور کلی به منظور مطالعه مباحث نظری موجود در این تحقیق و همینطور بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق از مطالعات کتابخانه ای ، شامل کتاب های تخصصی بازاریابی انواع مقاله ها، مجلات و پایان نامه ای مرتبط با موضوع تحقیق ،استفاده شده است.
۳-۵-۲ پرسشنامه :
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج در تحقیقات و روش مستقیم برای کسب داده های تحقیق است ،پرسشنامه مجموعه ای از سؤالات ،عبارت می باشد که پاسخ دهنده با ملاحظه آنها پاسخ لازم را ارائه می کند.
۳-۶ مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری تحقیق :
این پرسشنامه دارای ۲۰ سؤال می باشد که این سؤالات به صورت بسته و با مقیاس لیکرات طراحی شده است . ویژگی های دموگرافیک شامل جنسیت ،سن، وضعیت تآهل و میزان درآمد و تحصیلات ،وهمینطور سؤالاتی برای سنجش تآثیر گذاری آگهی های تجاری و سؤالاتی برای به دست آوردن اطلا عات مربوط به فرضیات می باشد و این پاسخ ها داده ها ی مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد .
در این تحقیق بیشتر داده های از طریق پرسشنامه به دست آمده است . این پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات و همینطور برای دستیابی به نگرش ها ویژگی های پاسخ دهندگان طراحی شده است.
به طور کلی این رفتار ها و نگرش ها در بازاریابی دارای اهمیت زیادی است و همینطور برای یک تبلیغ مناسب اطلاعات زیاد در مورد این رفتار ها و نگرش ها بسیار حائذ اهمیت می باشد.
۳-۷ روایی ابزار اندازه گیری :
مفهوم روایی به این سؤال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد .
روایی انواع متفاوتی دارد عبارت است از :
الف) صوری
ب) محتوایی
ج)ملاکی
د) سازه ای
در این تحقیق حاضر ابزار گردآوری اطلاعات و دادها و اندازه گیری متغیر ها پرسشنامه است. به همین دلیل روایی پرسشنامه بسیار اهمیت دارد.
در این پژوهش طرح اولیه پرسشنامه به وسیله اساتید راهنما و مشاور مورد بررسی قرار گرفت واصلا حاتی در آن خصوص انجام گرفت و اعتبار آن به وسیله خبرگان تآیید شد
ابزارهای متنوعی برای گردآوری دادهها وجود دارند که به وسیله آنها میتوان داده های مورد نیاز را جمع آوری و ثبت نمود، در این بین میتوان به مواردی نظیر پرسشنامه،
۳-۸ اعتبار پایایی :
جهت بررسی پایایی و اعتبار پرسشنامه از روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است و فرمول آن به صورت زیر است.
که در این فرمول kتعداد سئوالات پرسشنامه و s واریانس کل و s مجموع واریانس هر یک از سئوالات پرسشنامه می باشد .
نتایج حاصل از بررسی پایایی پرسشنامه نشان داد که ضریب آلفای محاسبه شده برای کل پرسشنامه ۸۰% می باشد .
ضریب اعتبار محاسبه شده از ۷۰% بیشتر است و لذا می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه مورد استفاده از پایایی لازم برخورد است.
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ها:
برای تجزیه و تحلیل داده های آماری تحقیق حاضر،در ابتدا اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه جمع آوری شده و در جدول قرار گرفته وکلیه اطلاعات با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS در دو قسمت روش های توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .برای تجزیه تحلیل فرضیه ها از آزمون وکارل پیرسون یا آزمون رتبه ای اسپرمن استفاده شده است.
فصل چهارم:
تحلیل اطلاعات شامل عملیات متعددی است، اما سه عمل از میان آنها مجموعاً گذرگاه اجباری را تشکیل میدهند ابتدا شرح و آمادهسازی دادههای لازم برای آزمون فرضیهها، سپس تحلیل روابط میان متغیرهاوبالاخره مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیهها انتظار داشتند.(کیوی وکامپنهود، ۱۳۸۱، ۲۱۴)
در این تحقیق از فنون آمار توصیفی شامل جداول فراوانی و نمودار دایره ای برای تجزیه و تحلیل دادههای جهت شناختی نمونهآماری استفاده شده است. با وجود نرمال بودن توزیع دادهها از آزمونهای پارامتریک به منظور بررسی صحت و سقم فرضیات تحقیق استفاده شده است.
۱) تحلیلهای توصیفی: (پیوست۱)
هدف علم آمار، استنتاج از تعداد زیادی مشاهدات است که از جامعه به دست میآید، بنابراین اولین سوالی که به ذهن هر پژوهشگری میرسد این است که آیا میتوان این مجموعه بزرگ از مقادیر را توصیف کرد و چگونه میتوان مشاهدات زیادی جامعه را در یک چارچوب مشخص سازماندهی نمود. (آذر و مومنی، ۱۳۸۱ ، ۶۴)در این تجزیه و تحلیل محقق دادههای جمعیت شناختی جمع آوری شده از نمونه را با بهره گرفتن از ابزارهای تجزیه و تحلیل توصیفی مناسب بررسی کرده است.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل به صورت زیر میباشد:
۲-۴آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی:
۴-۱-۱ جنسیت
عامل جمعیت شناسی اول، جنسیت است. از میان کسانی که به عنوان نمونه (۲۰۱ نفر) این تحقیق محسوب میشوند، (۷/۵۳) درصد مرد و (۳/۴۶) درصد زن است.
جدول ۴-۱ توزیع فراوانی و درصد پاسخ دهندگان به تفکیک جنسیت