پس از توقیت و تعجیل، آسیبی که قابل ذکر است، تطبیق ناصواب است. به این توضیح که عدهای با خواندن یا شنیدن چند روایت در علایم ظهور، آنها را به افراد یا حوادثی تطبیق میدهند. البته خود تطبیق روایات بر حوادث، آفت و آسیب نیست، بلکه آفت، مطالب و ادعاهایی است که افرادی به طرف خواندن یک یا دو روایت و بدون بررسی آیات و روایات و مطالب تاریخی و قدرت تشخیص صحیح و سقیم روایات مطرح میکنند، یعنی بدون داشتن تخصص به اظهار نظر میپردازند.
تطبیق نشانههای ظهور
در اینجا به منظور آشنایی با برخی از تطبیقها یا آنچه که امکان تطبیق بر نشانههای ظهور را دارد مواردی را از منابع کهن و متأخر روایی بیان میکنیم. البته این مطلب این روشن است که تطبیق نشانهها بر افراد یا رویدادهای تاریخی دلیل آن نیست که اینها همان حوادث بش از ظهور باشند یا احادیث برای آنها جعل شده باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مورد اول: یکی از نشانههایی که برای ما بر پایی قیامت و گاه ظهور مهدی بیان میشود طلوع خورشید از سمت مغرب است البته شیعه کمتر از سخن گفته است قاضی نعمان که گرایش اسماعیلی دارد از پیامبر روایت میکند که در رأس سیصد سال از هجرت من خورشید از مغرب طلوع خواهد کرد و سپس میگوید: «مراد از آن مهدی فاطمی است که در سال ۲۹۷ هـ. ق ظهور کرد.[۱۵۲]
مورد دوم: برخی معتقدند که نفس زکیه که کشته شدن او یکی از نشانههای ظهور است همان محمد بن عبدالله بن حسن مُثنی است که در ابتدای حکومت عباسیان قیام کرد و در مدینه به شهادت رسید.[۱۵۳]
یکی از معاصران نیز احتمال داده است نفس زکیه بر شهید آیت الله صدر تطبیق شود.[۱۵۴]
مورد سوم: یکی از نشانههای ظهور قیام قائمی در خراسان و قائمی در گیلان که علامه مجلسی در بحار الانوار پس از ذکر این نشانهها آنها را تطبیق داده است و قیام کننده در خراسان را هلاکوخان یا چنگیزخان و قیام کننده در گیلان را شاه اسماعیل میدانند.[۱۵۵]
مورد چهارم: متاسفانه چندی است گروهی به اصطلاح فرهنگی با عنوان مبشران ظهور با ادعای تبلیغ مباحث ظهور، فیلمی مستند را به بهانه بررسی روایی نشانه های ظهور با نام «ظهور بسیار نزدیک است» تولید و در سطح وسیعی در کشور توزیع کرده اند که حاوی بررسی نشانه های نزدیک بودن ظهور و مصادیق شخصیت های ظهور است. این گروه خود را گروهی مردمی و خودجوش معرفی کرده و در سایت غیر رسمی خود با سوء استفاده از احساسات پاک مردم نسبت به مهدی موعود (عج) مساعدت مالی از هموطنان را خواستار شده اند.
مطالب منعکس شده در سایت این گروه ناشناس حاکی از بی پایه و اساس بودن مطالب منتشر شده در سایت و نرم افزار تولید شده از سوی آنها دارد. این در حالی است که گردانندگان سایت افراد شناخته شده ای نیستند.
تأملی گذرا در محتوای فیلم غیر مستند «ظهور بسیار نزدیک است»:
در این فیلم به گونه ای القا شده که گویا محتوای آن بر اساس نظر کارشناسان و محققین متعدد عرصه مهدویت است و از پشتوانه روایی فراوان و احادیث صحیح برخوردار است. در حالی که در همه بخش های این فیلم به روایات بسیار ضعیف اهل سنت استناد شده یا با تغییر روایات و کج فهمی آنها مفاهیم نادرستی به مخاطب القا می شود.
سازندگان این مستند، در این فیلم مدعی شده اند که در عصر ظهور هستیم و شخصیت های عصر ظهور چون شعیب بن صالح، یمانی، سید خراسانی، سید حسنی در عصر حاضر حضور دارند. این مستند با استناد به روایات ضعیف، برخی شخصیت ها را سید حسنی، شعیب بن صالح، یمانی، سفیانی، عبدالله و نفس زکیه معرفی کرده اند که بر اساس روایات متقن و مستند شیعه هیچ یک از آنچه این مدعیان مطرح کرده اند، سندیت ندارد و بیان این گونه مباحث نه تنها تفکرات شیعه را خدشه دار می کند بلکه موجب بروز انحرافات و شکل گیری فرقه های انحرافی میشود.[۱۵۶]
تأملی در مستدرک فیلم
لازم است اشاره شود که مستندات اصلی این فیلم، کتب و روایات ذیل است:
ـ الزام الناصب: این کتاب آیت الله حائری (متوفی ۱۳۳۳) نوشته شده است از منابع معتبر روایات مهدویت شمرده نمی شود. روایاتی در آن وجود دارد که در کتب معتبر و علمای گذشته نبوده است. البته ما نویسنده آن را محترم دانسته و با حسن ظن می گوییم احتمالاً ایشان در صدد جمع مطالبی در مورد امام مهدی (عج) بوده اند و متناسب با شرایط زمان خود می خواسته اند آنچه را در اختیار دارند مکتوب کنند تا اهل فن در مورد آنها تأمل کنند.
ـ عصر ظهور: این کتاب که حالت تحلیلی دارد توسط حجت الاسلام کورانی یکی از نویسندگان در عرصه مهدویت نگاشته شده است. خود ایشان در بخش های متعددی از کتاب تصریح به ضعف برخی روایات از حیث سند و متن دارند و در موارد متعددی با کلمه «والله العالم» خواسته اند بگویند این مطلب فقط یک فرضیه است. ایشان همچنین در مصاحبهای که در سال ۱۳۸۰ انجام شده و دوباره به چاپ رسیده است مشکل تطبیقهایش را تصدیق کرده است.
سیمای کلی از زمان ظهور و قیا حضرت مهدی (عج) است، نه بررسی منابع روایات و صحت آنها.
- خطبه البیان: هیچ یک ازبزرگان شیعه آن را نقل نکرهاند. اولین کسی که این خطبه را نقل کرده، رجب بُرسی است که علاوه بر متأخر بودن (متوفی قرن نهم) متهم به غلو است. صاحب کتاب الزام الناصب شیخ علی یزدی حائری (متوفی ۱۳۳۳ ق (دومین فردی است که این خطبه را نقل می کند. علما و محققین متعددی که این حدیث را مورد بررسی قرار دادهاند آن را از حیث سند ضعیف و بی اعتبار میدانند. فقط محتوای ابتدای روایت را که در مورد شخصیت امام علی u است.
نکته جالب این که در این خطبه حدود صد نشانه ذکر شده که تهیه کنندگان این سی دی تنها پنج عدد از آن در اینجا ذکر شده است. در حالی برای آن که بر اساس این روایت بخواهیم دوران حاضر را دوران نزدیک ظهور بدانیم لازم است تعداد زیادی از ویژگیهایی که در روایت آمده تحقق یافته باشد.
مطلب مهم دیگری که در این فیلم، باید مورد توجه قرار داد، انتخاب گزینشی نشانه ها است که در مورد این روایت و روایات دیگر دیده می شود؛ یعنی فقط آنچه مطابق نظرشان بوده آورده اند و موارد نقض را نیاورده اند مثلا چهار جمله قبل از فتح عراق، به تخریب خراسان اشاره شده است ولی نه ذکری از آن شده و نه توضیحی ارائه شده است. و ما در ادامه بحث به موارد دیگری اشاره می کنیم.
بیان اشکالات فیلم
علاوه بر اشکال اصلی این فیلم که تعیین وقت ظهور و تطبیق مصادیق است میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱٫پایه و اساس قرار دادن دو کتاب: الف) کتاب عصر ظهور آقای کورانی است که شرح آن گذشت. ب) کتاب فتن ابن حماد که خود اهل سنت در مؤلف آن، انتساب کتاب به نویسنده، راویان کتاب، احادیث داخل کتاب حرف دارند و احادیث متفرد آن را نمیپذیرند.
۲٫مقایسه میان یاران امام مهدی(عج) و امام حسینuبرای کوچک شمردن یاران امام مهدی(عج)
۳. تحریف پیام حج مقام معظم رهبری و حذف جملهای کلیدی از آن.
۴. برداشت غلط از کلام بزرگان و همراه نشان دادن آنان با راه نادرست خویش.
۵. تحریف و اضافه کردن آخرالزمان به حدیث روح الله و کاملا غلط معنا کردن آن.
۶. تحریف کلمه «خال» به «خلل» در روایت، بدون هیچ دلیلی.
۷. توجه نکردن به روایات معارض (روایت خال دست چپ).
۸. تطبیق شاب (جوان) به مقام معظم رهبری که بیش از ۷۰ سال دارند!
۹. تعیین صریح وقت ظهور با پخش صوت و انتساب آن به خود حضرت آقا در حالی که آقای ریشهری به دروغ بودن آن گواهی دادهاند و روایات به شدت از آن نهی کردهاند.
۱۰. یکی دانستن سید حسنی و سید خراسانی بدون ارائه دلیل در حالی که طبق روایت معتبر شیعه اساسا سید حسنی در ایران حضور ندارد.
۱۱. تطبیق استغاثه سید حسنی از مردم در اطراف طالقان را به استغاثه مقام معظم رهبری از امام زمان(عج) در تهران (ببین که از کجا به کجا میفرستمت).
۱۲. قصد کردن معنای لغوی «شعیب» و اراده معنایی عجیب از «بنی تمیم» که دیگر کاملا نو است و حتی با کتاب آقای کورانی هم سازگاری ندارد.
۱۳. ادعا شده در روایات برای شعیب واژه شاب آمده در حالی که در هیچ روایتی نیست.
۱۴. ادعای شده مجموع روایات برای شهر ری است در حالی که هیچ روایتی وجود ندارد و تنها سخنی از حسن بصری در کتاب فتن ابن حماد آمده مگر حسن بصری یکی از معصومان باشد.
۱۵. سخن امام سجادu در کتاب غیبت طوسی به هیچ انگاشته شده و سخنی از تعارض سمرقند نیست.
۱۶. نسبت دادن نشانه «نحیل» لاغر برای شعیب در حالی که هیچ روایتی نیست.
۱۷. ویژگیهای شعیب که در این مستند گفته میشود هیچ کدام مستند به معصوم نیست و سخن افرادی شناخته نشده در کتابی ضعیف از اهل سنت است که چنین پر رنگ جلوه داده شده و کشوری را سر کار گذاشتهاند.
۱۸. و بالاخره انحراف بزرگ فیلم که بشارتهای آقای رییس جمهور را برجسته میکند و بعد چنین القا میکند که حرف و حدیثی درباره ارتباط وی با امام زمانu وجود دارد. و در هر بینندهای این زمینه را ایجاد میکند که در سی دی دوم منتظر ادعاهای غیر منتظره باشند. ادعایی که حتی برای مقام معظم رهبری هم روا ندانستهاند با آنکه ایشان نیز بشارت میدهند. و در پایان فیلم معلوم میشود آن مقایسه انجام شده است تا این ادعا جا داشته باشد.[۱۵۷]
بررسی شخصیتهای ذکر شده در فیلم
اکنون مناسب است در مورد شخصیت هایی که در این فیلم و در روایات از آنان یاد شده به صورت گذرا نکاتی را مطرح کنیم.
۱٫ شعیب بن صالح
با مسامحه میتوان گفت که در کتب شیعه، در هفت روایت این نام آمده و از فردی به نام شعیب یاد شده است.
این روایات به پنج مطلب اشاره دارد. به متن روایات دقت کنید: ۱- «ثم یخرج المهدی علی لوائه شعیب بن صالح»؛۲- «ثم یکون خروج شعیب بن صالح من سمرقند» ؛ ۳- «قبل هذا الامر السفیانی و الیمانی و المروانی و شعیب بن صالح» ؛ ۴- «امیرهم رجل من بنی تمیم یقال له شعیب بن صالح» ؛ ۵-«و شعیب بن صالح علی مقدمته… مطابق این روایت جبرئیل در سمت راست ومیکائیل در سمت چپ و شعیب بن صالح پیشاپیش سپاه حضرت خواهند بود.
اولاً سند همه این روایتها ضعیف است و دو روایت نیز اصلا به امام معصوم نمیرسد. ثانیاً هیچ ارتباطی بین شعیب با خراسانی نیست. در یک روایت فقط آمده که قبل از این امر (قیام) چند نفر هستند: سفیانی، یمانی، مروانی، شعیب بن صالح. در یک روایت خروج او از سمرقند و قبل از خروج سفیانی است و در روایتی خروج امام و حضور شعیب در مقدمه لشگر ایشان است و در یک روایت حضور او در عراق قبل از قیام امام مطرح شده و اینکه در عراق به امام ملحق میشود.
*به علاوه با کدام قرینه معلوم شده است که منظور روایت، معنای لغوی «شعیب» شعب بوده و معنای «مردمی» منظور است. آیا چون نمیدانیم چه کسانی از قبیله بنی تمیم هستند پس منظور از بنی تمیم، جامعه اسلامی و یا محرومان گمنام است؟ آیا به دلیل آن که نشانههای گفته شده در روایات قابل انطباق بر فرد خاصی نیست باید نشانه ها را تأویل کرد و آنها را بر قامت افراد ساز نمود؟
۲٫ یمانی
علامت یمانی از علایم حتمی بوده و حدیث صحیح دارد. از احادیث مربوط به یمانی دو نکته قابل پذیرش است: ۱ـ اصل قیام و خروج او در برابر سفیانی ۲ـ بر حق و هدایت بودن او.
در هیچ روایتی، از تعدد یمانی سخنی مطرح نشده است و از روایات نیز چنین مطلبی قابل استفاده نیست.