جدول (۴-۵): ماتریس SWOT عنصر بافت کالبدی(حرکت و دسترسی) (T) سیستم حمل و نقل شهری ۱۳۳
جدول (۴-۶): ماتریس SWOT عنصر کارآیی (P) سیستم حمل و نقل شهری ۱۳۴
جدول (۴-۷): ماتریس SWOT عنصر ایمنی (S) سیستم حمل و نقل شهری ۱۳۵
جدول (۴-۸): ماتریس SWOT عنصر وسایل نقلیه (mt) سیستم حمل و نقل شهری ۱۳۵
جدول (۴-۹) : اولویت بندی نهایی عوامل مؤثر (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها، تهدیدها) ۱۳۷
جدول (۵-۱) : راهکارهای ارتقاء عملکرد و کارآیی سیستم حمل و نقل شهری در کلان شهر کرمانشاه ۱۴۴
فهرست شکلها
عنوان ………………………………………………………………………………………………………………….صفحه
شکل (۱-۱) : مراحل انجام تحقیق ۱۷
شکل(۲-۱): انواع راه های شهری ۳۱
شکل (۲-۲): فرایند تأثیر حمل و نقل در شکل و ساخت شهر ۴۸
شکل (۲-۳) : فرایند ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری با بهره گرفتن از مدل SWOT 76
شکل(۳-۱): توانمندیهای استان کرمانشاه در دو بخش طبیعی و انسانی ۸۶
شکل (۳-۲) : نواحی ترافیکی خارجی و محورهای ارتباطی محدوده مورد مطالعه ۹۰
شکل (۳-۳): سیمای راه ها و محله بندی شهر کرمانشاه در سال ۱۲۹۸ه.ش (۱۹۱۹میلادی) ۹۶
شکل (۳-۴): پراکندگی جمعیت در نواحی شهر کرمانشاه در سال ۱۳۸۱ ۱۰۰
شکل (۳-۵): سیمای حمل و نقل کرمانشاه در سال ۱۲۴۰ ۱۰۳
شکل (۳-۶): شبکه وضع موجود اتوبوسرانی شهر کرمانشاه ۱۰۵
شکل (۳-۷): سهم وسایل نقلیه مختلف در جابجایی مسافر ۱۰۷
شکل (۳-۸): متوسط تعداد سرنشین به تفکیک وسیله نقلیه ۱۰۷
شکل (۳-۹): سطحهای مختلف عملکردی شبکه معابر شهر کرمانشاه در وضع موجود ۱۱۲
شکل (۳-۱۰): مسیر خط یک قطار شهری کرمانشاه ۱۱۵
شکل (۴-۱): مدل SWOT 118
شکل (۴-۲) : ماتریس تحلیلی SWOTو نحوه تعیین استراتژیها ۱۱۹
شکل (۴-۳): مختصات ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک ۱۳۶
فهرست نقشه ها
عنوان …………………………………………………………………………………………………………………صفحه
نقشه (۳-۱) : استان کرمانشاه به تفکیک شهرستان ۷۷
نقشه (۳-۲) : سه بعدی ناهمواریهای استان کرمانشاه ۸۰
نقشه (۳-۳) : پراکندگی رودخانههای دائمی و فصلی استان کرمانشاه ۸۱
نقشه (۳-۴) : تقسیمات سیاسی استان کرمانشاه به تفکیک شهرستان و بخش ۸۴
نقشه(۳-۵): پراکندگی معادن استان کرمانشاه ۸۷
نقشه (۳-۶): راه های اصلی و فرعی استان کرمانشاه ۸۹
نقشه(۳-۷): موقعیت جغرافیایی محدوده مورد مطالعه ۹۱
نقشه (۳-۸) : معابر شهر کرمانشاه ۱۱۱
فهرست نمودارها
عنوان…………………………………………………………………………………………………………………………صفحه
نمودار (۲-۱): سیستماتیک سیستم شهری ۲۳
نمودار (۲-۱): سیستماتیک سیستم حمل و نقل شهری ۲۴
نمودار(۳-۱) : درصد جمعیتی استان کرمانشاه بر حسب وضع سکونت در سال ۱۳۹۰ ۸۲
نمودار (۳-۲) : هرم جمعیتی استان کرمانشاه ۱۳۹۰ ۸۲
نمودار (۳-۳): راه های زیر پوشش اداره کل راه و ترابری۱۳۹۰(کیلومتر) ۹۰
نمودار (۳-۴) : تغییرات جمعیتی در فاصله زمانی سالهای ۱۳۹۰- ۱۳۳۵ در کلان شهر کرمانشاه ۱۰۱
چکیده
از ملزومات کلانشهر وجود یک سیستم حمل و نقل شهری کامل، منظم و گسترده است که از مهمترین زیرساختهای کلانشهر محسوب می شود. با ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری و بررسی وضع موجود جهت شناسایی مشکلات و عوامل تأثیرگذار بر سیستم، پیش بینی وضعیت آینده، ایجاد رقابت، برنامه ریزی مطلوب خدماترسانی، ارائه گزینه ها و آنالیز آنها همچنین ارزیابی و ارائه گزینه برتر در دستیابی به سیستم مطلوب و کارآمد مؤثر واقع خواهد شد.
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی با هدف کاربردی میباشد. براساس روش مطالعات کتابخانهای و پژوهش میدانی به ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری کلانشهر کرمانشاه در قالب تکنیک SWOT پرداخته شده است. در نتیجه، قابلیتها و محدودیتهای موجود در سیستم حمل و نقل شهری مطالعه و مشخص گردید. در کل ۴۵ عامل اثرگذار بر سیستم شناسایی شد و در نهایت، پاسخهای علمی که در قالب پرسشنامه از کارگروه کارشناسان و مسئولین مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفت ۳۳ راهکار ارائه گردید. راهبرد تعیین شده و مورد استفاده برای سیستم نشان از کشیدگی و متمایل به سمت استراتژی (wo) رقابتی (تنوع)، است که میبایست سعی شود، با نهایت بهره برداری از فرصتها در جهت کاهش و یا از بین بردن نقاط ضعف گام مثبت برداشته شود. نتایج حاصل از چهار عنصر بافتکالبدی، کارآیی، ایمنی و وسایلنقلیه زیرمجموعههای سیستم نشان میدهد با نظر به اینکه قابل رفع بودن اکثر نقاط ضعف و تهدیدهای مطرح شده را با تقویت نقاط قوت و استفاده از فرصتهای موجود و بالقوه میتوان دسترسی سهلتر، سریعتر، ایمنتر و پاکتر با یکپارچهسازی، ترکیبی و رقابتیشدن سیستم حمل و نقل شهری حاصل و موجب کارآیی و ارتقاء سطح کیفی آن و پاسخگوی نیاز و رفاه عمومی به شهروندان در جهت دستیابی به تمرکززدایی از کلانشهر کرمانشاه گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
واژگان کلیدی: ارزیابی، سیستم حمل و نقل شهری، کلانشهر، تمرکززدایی، تکنیکSWOT، کرمانشاه.
مقدمه
حمل و نقل شهری به عنوان بخشی از کل سیستم حمل و نقل و از اجزای سیستم ارتباطات شهری عهدهدار برقراری رابطه یا دسترسی لازم بین فضاهای انطباقیافتهای چون مناطق مسکونی، تجاری، تولیدی، فرهنگی، ورزشی و غیره است. این سیستم در واقع، امکان جابجایی کالبدی (انسان/ غیرانسان) را بین فضاها یا کاربردهای مختلف که طبعاً از طریق شبکه های حمل و نقل صورت میگیرد را فراهم میسازد (صفایی،۱۳۷۸). بالطبع ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری و اتخاذ تصمیمات مناسب در جهت بهبود کارآیی سیستم، تأثیر به سزایی را ایفا می کند.