تاکید بر معلم به عنوان “یک شخص” ،دال بر اعتقاد پژوهشگران تعلیم و تربیت به روایت معلمان درباره “چیستی معلمی[۴۲]“بود و منجر به درک بهتر تدریس ، تربیت معلم و بهبود وضعیت آن شد(بیدل،گود و گودسون۱۹۹۷[۴۳]). از آن پس, پژوهشگران از روایت های معلمان دستیابی به فهم معلمان،برای فهم تصورات و تجارب تدریس آنها ااستفاده کردند(گودموندسدوتیر[۴۴]،۲۰۰۱).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲-۲-۳ چرخش روایی[۴۵]” در پژوهش درباره معلم و تدریس
برونر[۴۶](۱۹۸۶)پژوهش روایی را برای مطالعه تأملات و دانش معلم مناسب می داند زیرا«… روایت همچون شیوه ای از اندیشیدن مورد استقبال قرار گرفته است)»(برونر ۱۹۸۶ به نقل از گودموندسدوتیر[۴۷] ،۲۰۰۱،ص ۲۲۶).
رویکرد روایی قرابت بسیاری با سنت “تفکر معلمان"دارد.مفروض آن است که معلمان بهتر از همه چیستی تدریس را می دانند،از این رو روایت های معلمان می تواند بازگوکننده “دانش تدریس از درون"باشد(الباز- لوییچ[۴۸]،۱۹۹۷،ص ۷۷).شرح روایت های معلمان از حرفه معلمی و زندگی روزمره خود به فهم “چیستی تدریس” می انجامد (گودسون،۱۹۹۷).
“چرخش روایی"در پژوهش های تربیتی همزمان بود با چرخش بیشتر به سوی رویکردهای کیفی. در پژوهش های مربوط به معلمان ،رویکرد روایی در مطالعات مربوط به رشد حرفه ای معلمان،دانش معلمان (کلندینین وکانلی،۱۹۹۹؛السون وکرایگ،[۴۹]۲۰۰۵ به نقل از سراید،۲۰۰۷)،حرفه معلمی(پامسون[۵۰]،۲۰۰۴ به نقل از سراید،۲۰۰۷)و تدریس موضوعی(دراک،اسپیلن و هوفرد- آکلز[۵۱]،۲۰۰۱ به نقل از سراید،۲۰۰۷)به کار گرفته شده است و اتواتنوگرافی از جمله این رویکردهاست.
۲-۳ . مرور منابع و متون تخصصی در باره هویت حرفه ای معلم (مطالعه جامع بیجارد و همکاران،۲۰۰۴)
بیجارد و همکارانش از جمله پژوهشگران پیشتاز در این حوزه هستند.از نظر آن ها برای درک بهتر عناصر هویت حرفه ای در تدریس و تربیت معلم ، باید به بینش عمیق تر و بهتری در این حوزه پژوهشی دست یافت(بیجارد و همکاران ،۲۰۰۴).آنها به مرور منابع و متون تخصصی مربوط به هویت حرفه ای معلمان پرداختند.
این مطالعات بر اساس تاکید و توجه در سه دسته طبقه بندی می شوند:
۱)مطالعاتی که در آن بر شکل گیری هویت حرفه ای معلمان تاکید می شود،
۲)مطالعاتی که در آن بر ویژگی های هویت حرفه ای معلمان از نگاه خودشان یا بر پایه داده های جمع آوری شده پژوهشگران تاکید می شود .
۳)مطالعاتی که هویت حرفه ای معلمان در داستانهای گفته شده و نوشته شده ایشان گفته می شود.
نتایج تحلیل بیجارد و همکاران (۲۰۰۴)در جدول های شماره ۱ تا ۳ نشان داده شده است:
جدول۱. مرور مطالعات مربوط به شکل گیری هویت حرفه ای معلمان(اقتباس از :بیجارد و همکاران،۲۰۰۴).
نویسنده و سال | هدف مطالعه | تعریف هویت حرفه ای | مفاهیم مرتبط | روش شناسی | یافته های اصلی |
گودسون و کل [۵۲](۱۹۹۴) | توصیف جامعه پذیری و رشد هویت حرفه ای مربیانی که هیچ برنامه آمادگی رسمی معلمی نداشته اند. | هویت حرفه ای فرایند مداوم تفسیر شخصی و زمینه ای است | خود ادراکی، نقش ها،انطباق (هویت-خود) | یک سری مصاحبه های تاریخ زندگی با ۷ معلم و بحث های گروهی دو هفته یکبار در سراسر دوره مطالعه | دریافت معلمان از هویت حرفه ای جدید بستگی به تصورات آنها از جامعه حرفه ای دارد. بستر گسترده تر سازمانی باید شناخت استعداد حرفه ای و شخصی معلمان را تسهیل کند. |
گاردنر[۵۳](۱۹۹۵) | ارائه شرح تاریخی آموزش معلمان و چگونگی ارتباط آن با هویت حرفه ای | هیچ تعریف صریحی ارائه نشده است، «حرفه» به مثابه هویت حرفه ای در نظر گرفته شده است. | - | مصاحبه های باز با ۴۴ معلم قدیمی مدرسه که در طول سالهای ۱۸۸۸ و ۱۹۱۷ متولد شده بودند | بعد از آموزش معلمان، زندگی حرفه ای معلمان ثابت بود (عدم نیاز به تغییر) رشد حرفه ای بیشتر شامل اصلاح و بهسازی مهارتهای آموخته شده در طول آموزش اولیه بود |
آنتونک، مک کرمیک و دوناتو[۵۴](۱۹۹۷) | استفاده از پوشه های کار به عنوان ابزاری که تامل و ساخت هویت حرفه ای جدید را تسهیل می کند و ارائه چارچوب نظری برای تایید آن | هیچ تعریف صریحی ارائه نشده است؛ هویت حرفه ای چیزی است که فرد بواسطه تامل (خود –تاملی) شکل می دهد | خود(به عنوان معلم) تامل، تاریخ شخصی و اجتماعی | تحلیل پوشه های کار (اتوبیوگرافی های) دو دانشجو معلم زبان خارجی در مقوله های معنادار |