اسپریتزر
موثر بودن-خودسامانی-شایستگی-معناداری
میشرا
احساس شایستگی-حق انتخاب-موثر بودن-معنی دار بودن-داشتن اعتماد به دیگران
منبع:( موغلی و همکاران ، ۱۳۸۸)
معناداری
مطابق با نظر اسپریتزر ، معناداری ، تناسب بین نیازهای نقش کاری فرد و ارزشها ، عقاید و رفتارهای فرد را در بر می گیرد .(چیانگ و جانگ[۱۶۶]،۴۳،۲۰۰۸) فعالیت در نظام ارزشی این افراد ، مهم تلقی می شود . افراد توانمند درباره آنچه تولید می کنند دقت می کنند و بدان اعتقاد دارند . آنان در آن فعالیت، از نیروی روحی یا روانی سرمایه گذاری می کنند و با اشتغال خویش ، از نوعی احساس معنی دار شخصی[۱۶۷] برخوردار می شوند . فعالیتهایی که دارای چاشنی معنی داری هستند ، نوعی احساس هدفمند بودن ، هیجان یا ماموریت داشتن برای افراد ایجاد می کنند و به جای اینکه اشتیاق و نیروی افراد را هدر بدهند ، منبعی از اشتیاق و نیرو برای آنان فراهم میآورند . تنها دستیابی به حقوق ، کمک به یک سازمان برای کسب درآمد ، یا دقیق انجام دادن یک شغل ، برای بسیاری از افراد ، احساس معنی داری ایجاد نمی کند . ( قلی زاده آذری و سعیدی ، ۱۳۸۸ ، ۲۸ )
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۲- شایستگی
شایستگی اشاره به احساسی در افراد دارد که باعث انجام وظایف کاری بطور موثرتر می گردد (چیانگ و جانگ،۴۳،۲۰۰۸) شایستگی یک اعتماد به نفس[۱۶۸] دو گانه است که افراد برای انجام بهتر کارشان دارند یا عقیده ای که افراد به قابلیت مورد نیاز برای انجام وظایفشان دارند . بعلاوه ، اشاره به اعتقاد راسخی[۱۶۹] دارد که فرد می تواند بطور موفقیت امیزی ، یک فعالیت مخصوص را بخوبی در واحد کاری اداره نماید .(چو و فایرامن[۱۷۰]،۱۳۳،۲۰۱۰)
افرادتوانمند نه تنها احساس شایستگی ، بلکه احساس اطمینان می کنند و وظایف را بطور موثر انجام می دهند . آنان احساس تسلط شخصی داشته و معتقدند که قادرند برای رویارویی با چالش های جدید بیاموزند و رشد کنند . بعضی از نویسندگان معتقدند که این ویژگی ، مهمترین عنصر توانمندی است زیرا احساس داشتن احساس خودکارآمدی تعیین می کند که آیا افراد برای انجام دادن کاری دشوار خواهند کوشید و پشتکار خواهند داشت یا خیر ؟ ( جواهری کامل ، ۱۳۸۸ ، ۱۳ )
۳- خودسامانی
افراد توانمند احساس خود سامانی می کنند . خودسامانی احساس فرد در مورد حق انتخاب و پیش قدمی در تنظیم فعالیت ها بیانگر استقلال و استمرار فرآیندها است . مثال هایی در این زمینه شامل اتخاذ تصمیم در مورد روش های انجام کار یا تعیین میزان تلاش در انجام فعالیت هاست ( واعظی و سبزیکاران ، ۱۳۸۹ ، ۱۶۱ )
خودسامانی اشاره به مسئولیت[۱۷۱] سببی برای کنش های افراد یا آزادی[۱۷۲] ادراک شده برای تعیین چگونگی انجام وظایف شغلی دارد . (چیانگ و جانگ،۴۳،۲۰۰۸) خودسامانی به سبب مشارکت دهی افراد در برنامه ها و مساعدت افراد در زمینه های مختلف ، موجب می شود اهداف سازمانی ، منابع انسانی به هم متصل و مرتبط شوند . ( قلی زاده آذری و سعیدی ، ۱۳۸۸ ، ۲۹ )
۴- موثر بودن
موثر بودن ، حدی[۱۷۳] است که افراد می بینند رفتارهایشان تاثیر در نقش کاریشان دارد .(چیانگ و جانگ،۴۳،۲۰۰۸) افراد توانمند بر این باورند که می توانند با تحت تاثیر قرار دادن محیطی که در آن کار می کنند یا نتایجی که حاصل می شوند ، تغییر ایجاد کنند . افراد توانمند اعتقاد ندارند که موانع محیط بیرونی فعالیت های آنان را کنترل می کنند ، بلکه بر این باورند که موانع را می توان کنترل کرد در واقع آنها احساس کنترل فعال دارند . ( موغلی و همکاران ، ۱۳۸۸ ،۱۲۲ )
اسپریتزر در تحقیق خود همانگونه که در نمودار نشان داده شده است مدلی را ارائه کرد که در آن به تبیین عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی و پیامدهای آن پرداخت .
شکل (۲-۲۵) : مدل توانمندسازی اسپریتزر ( بیگی نیا ، ۱۳۸۸ ، ص ۱۳ )
دسترسی به اطلاعات
فرهنگ سازمانی
ماموریت و عملکرد سازمان
نظام پاداش
معنادار ی
شایستگی
خودسامانی
موثر بودن
اثر بخشی
کارایی
خلاقیت
ساختار
ابعاد
پیامدهای رفتاری
۲-۴- پیشینه تحقیق
طبق بررسی های به عمل آمده از طریق رایانه، شبکه اطلاع رسانی و گزارش تحقیقات در سطح کشور، به چند نمونه از تحقیقات انجام گرفته در مراکز آموزشی و اجرایی کشور که با موضوع و متغیرهای تحقیق حاضر همخوانی دارد، اشاره می گردد.
از جمله تحقیق با عنوان ” نقش مدیریت دانش در توانمندسازی منابع انسانی” توسط ولی اله جعفری الکامی ، سید رضا ریاضی ، حسین علیخان گرگانی(۱۳۸۹) انجام شده است.
تحقیق دیگر با عنوان ” رهبری سازمانی و توانمندسازی منابع انسانی در مدل راهبردی مدیریت دانش” توسط ناصر بیک زاده مرزبانی و حسن سوری( ۱۳۸۶)
تحقیق با عنوان” مدل راهبردی مدیریت دانش در توانمندسازی و توسعه پایدار منابع انسانی” توسط ناصر بیک زاده مرزبانی و حسن سوری( ۱۳۸۵) صورت گرفته است.
پایان نامه با عنوان” نقش تسهیم دانش در توانمند سازی منابع انسانی در شرکت همکاران سیستم” توسط حسین کاری زاده(۱۳۹۰) انجام شده است.
البته تحقیقاتی نیز در رابطه با هر کدام از دو متغیر تحقیق به طور جداگانه صورت گرفته است.
۲-۴- ۱- پیشینه داخلی