۲-۱. مفاهیم و اصطلاحات
۲- ۱-۱. سیستم[۴]
مجموعه ای از اجزاء است که به منظور تحقق بخشیدن به یک هدف مشخص، طبق یک برنامه خاص بوجود آمده است (علوی،۱۳۷۶). اجزای مرتبط با هم است که عملکردهایی در جهت دستیابی به اهداف مشترک ایفا می کنند. رویکرد سیستمی، بیانگر برخورد نظاممند و همه جانبه نسبت به مسایل مربوط به یک سیستم است و در واقع، یک فلسفه حل مسئله است که بخصوص برای حل مسایل پیچیده به کار میرود (امینی،۳:۱۳۸۳).
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲- ۱-۲. سیستم شهری[۵]
آرایشی است از شهرهایی که در یک فضای معین و در ارتباط با هم از طریق تحرکهای جمعیتی، جریان کالا، افکار و عرضه خدمات، نیروی حیاتی و محرکه سیستم شهری است و آن را پویا میسازد (شکوئی،۱۳۷۴: ۳۳۱). سیستم شهری، مجموعه گذرگاهی محسوب می شود که در آن تولیدات، نوآوریها و عقاید از بالاترین سطح که از بزرگترین شهر به شهرهای بزرگ، میانی، کوچک و در نهایت به روستاها میرسد و بین عناصر تشکیلدهنده این مجموعه ارتباط برقرار میسازد (فرید،۳۷:۱۳۸۸). که از طریق شبکه هایی در زمان و مکان به هم پیوند میخورند. وابستگی فیزیکی سیستم از طریق شبکه راه ها، مراکز شهری را در فضا به هم ارتباط میدهد و با افزایش سرعت و پیشرفتهایی که در امر حمل و نقل حاصل شده است، در یک مجموعه سیستمی، شهرها در زمان و مکان، تعامل فضایی دایمی برقرار می کنند و حمل و نقل کالا و جمعیت از طریق راهآهن، اتوبوس، اتومبیل، کشتی و هواپیما، هر یک به نحوی در ساخت سیستم شهری مؤثر است (شکوئی،۱۳۷۴: ۳۴۱-۳۴۰).
۲- ۱-۳. حمل و نقل[۶]
حمل و نقل به حمل چیزی از جایی به جای دیگر، یا همان عمل حمل کردن، یا عملی که در آن مسافرین، کالاها یا مواد جابجا میشوند. به واقع حمل و نقل پدیدهای اجتماعی– اقتصادی است که برای رفع نیازهای مختلف مردم شهرها و در پاسخ به عدم تعادل فضایی و مکانی به وجود می آید، و به حرکاتی گفته می شود که افراد، کالا و غیره را از طریق شبکه های ارتباطی و وسایل حمل و نقل بین کانونهای مبدأ (عرضه)و کانونهای مقصد (تقاضا) یا جذب سفر جابجا میسازد (امینینژاد و افتخاری،۵:۱۳۹۰). به گفته ماکس درئو[۷] حمل و نقل پدیدهای به غایت جغرافیایی است. از سویی این پدیده وابسته به جغرافیای طبیعی است، که استفاده از مسیرهایی را به ویژه در جوامع ابتدایی دیروز و کشورهای در حال توسعه امروز تسهیل و یا اجتناب از مسیرهای دیگر را توصیه می کند و از جهت دیگر با تکنیکهای مختلف، مانند روش های رایج در ساختمان راه ها و اختراع وسیله نقلیه در ارتباط است (چه نوع راهی یا تأسیساتی، برای چه زمینی) به کار برود (آسایش ،۱۴۷:۱۳۸۰).
۲- ۱-۴. برنامه ریزی شهری [۸]
برنامه ریزی شهری یک فرایند پوینده و گویاست به دلیل آن که روابط انسانی، ویژگی پویایی آن را تضمین می کند. بنابراین، جهت تأمین نیازهای خدمات شهری و در نظر گرفتن عوامل مختلف اقتصادی و اجتماعی در یک سیستم برنامه ریزی شهری جامع و پویا، مشخص کردن سیاستها و برنامه های توسعه شهر، هماهنگ کردن آنها با سایر برنامه های عمرانی در سطح منطقهای و کشوری و تنظیم برنامه ها و طرحها در دوره های زمانی معین از اولویت ویژهای برخوردار است (شیعه،۱۳۸۵: ۱۰۲). برنامه ریزی شهری را میتوان هنر شکلدادن و هدایت و رشد طبیعی دانست (هیراسکار،۱۵:۱۳۸۷).
۲- ۱-۵. برنامه ریزی حمل و نقل شهری[۹]
برنامه ریزی حمل و نقل شهری فرایند مداوم توسعه است که با طراحی یک سلسله عملیات جهت دستیابی به اهداف شهری و به منظور ایجاد بهینهترین سطح تعادل همه عناصر حمل و نقل گام برمیدارد (علوی،۱۳۷۶). فرایندی است که نتیجه آن تصمیمگیریها و چارهجوییهایی در مورد سیاستها و برنامه های حمل و نقلی است. از هدف برنامه ریزی حمل و نقل فراهم کردن اطلاعات و داده های مورد نیاز جهت اخذ تصمیمات در مورد اینکه در چه زمانی و موقع و در کجا، میبایست در سیستم حمل و نقل بهبودهایی ایجاد گردد میباشد، که از طریق این بهبود، الگوهای سفر و توسعه کاربریها ارتقاء مییابد، و ارتقایابی این الگوها در راستای اهداف اصلی و مرحله ای برنامه ریزی جوامع مختلف انسانی و سکونتگاه ها است (امینینژاد و افتخاری،۶۱:۱۳۹۰).
۲- ۱-۶. سیستم حمل و نقل شهری[۱۰]
سیستم حمل و نقل شهری از اجزای سیستم ارتباطی شهری است که با هدف دسترسی بین کاربری های مختلف در محدوده یک شهر کار عبورومرور، جا به جایی انسان و کالا را بین فضاهای انطباقیافته (کاربردها) برعهده دارد (گروه مطالعات و برنامه ریزی دفتر برنامه ریزی عمرانی،۱۳۷۰). مجراهای انطباقیافته به همراه فضاهای انطباقیافته، چارچوب کالبدی سیستم شهری را تشکیل داده و بین این فضاها، از طریق شبکه های حمل و نقل (مجراها)، روابط متقابل درونمجرایی یا درونشبکه ای را ایجاد و به جریان می اندازد. سیستمهای حمل و نقل شهر با هدف ارتباط و حرکت بین فعالیتهای مختلف انسانی با وسیله نقلیه (سواره) و یا بدون وسیله حمل (پیاده) شکل میگیرند (صفایی،۱۳۷۸).
۲- ۱-۷. کلان شهر[۱۱]
شهرهاى بسیار بزرگى هستند که علاوه بر حجم جمعیت و وسعت زیاد خود، صفت اصلىشان این است که تعداد زیادى شهر پیرامون خود دارند یعنى مادرشهر[۱۲] محسوب مىشوند به مجموعه «شهرمادر» و عناصر پیرامون را که «حومه» باشد، جمعاً کلانشهر گفته میشود (محمدی،۱۳۸۵). در تعریف بینالمللی کلانشهر یا مادرشهر به شهرهایی گفته میشود که بیش از ۸ میلیون نفر جمعیت داشته باشند. در ادبیات رایج کشور ایران این اصطلاح معادل مادرشهر است و به شهرهایی اطلاق میشود که، حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته و واجد مرکزیتی اقتصادی- سیاسی که در مقیاس ناحیهای یا ملی از موقعیتی مرکزی برخوردار باشد (http://fa.wikipedia.org). کلانشهر شهری است با رشد بیش از حد که به دلیل گسترش فزاینده صنایع، ساختمانهای مرتفع، جادههای چندمسیره، مجتمعهای مسکونی و شبکه حمل و نقل متراکم به شکلی درهم پیچیده درآمده است (هیراسکار،۳۲:۱۳۸۷). در مسیر شاهراهها، جادههای روستایی و زمینهای بین شهرها پیش میرود و هر روز که میگذرد زمینها و فضاهای جدیدی را اشغال می کند (شیعه،۲۸:۱۳۸۵). در واقع مجموعه به هم پیوستهای از «مادرشهرها»، حومهها و مناطق وابسته به آنها، و متشکل از شهرهای بزرگی می شود که از طریق خطوط زمینی، آبی و هوایی به هم مربوطاند. جدیدترین شکل سکونت شهری است که در قرن بیستم پدید آمده و تمایز میان شهر و ده از بین رفته، و پیچیدهترین سیستم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در خود جای داده است (ممتاز،۵۶:۱۳۷۹). در نتیجه توسعه وسایل ارتباطی و افزایش سرعت وسایل نقلیه، با حومهها و شهرکهای دیگر پیوند مییابد و از پیوند آنها یک بافت زنجیری از مادرشهرها و شهرها به صورت وسیعترین شکل شهری تشکیل می شود (شکوئی،۱۰۸:۱۳۷۴).
۲- ۱-۸. تمرکززدایی [۱۳]
تمرکززدایی در اصل از واژهی سانترالیسم[۱۴] ریشه میگیرد و در علوم سیاسی به معنی تقسیم عادلانه قدرت مرکزی در سطح جامعه بین قدرتهای محلی، منطقهای و ناحیهای است. دیسانترالیسم[۱۵] یک نظام اداری و دولتی است که به موجب آن قدرت دولتی، اداری و ادارهی کشور در مرکز متمرکز نشده، بلکه استانها و ایالتهای مختلف از یک نوع خودگردانی برخوردارند. به عبارت دیگر یک نظام اداری و دولتی است که بر پایه اصل عدم تمرکز قدرت اداره می شود (رحیقاعضان،۱۳۸۴). در واقع انتقال یا واگذاری قدرت و اختیارات برنامه ریزی، تصمیم گیری یا مدیریت از دولت مرکزی یا کارگزاران وابسته به آن سازمانهای میدانی، واحدهای تابعه دولت، شرکتهای عمومی نیمه مستقل، مقامات محلی، مقامات اجرایی یا سازمانهای غیردولتی است (آسایش،۱۳۷۵). فرایند توزیعکردن اداره تصمیم گیری و توزیع اجرائیات یا دولت در بخشهایی مثل مهندسی، مدیریت، علوم سیاسی، اقتصاد سیاسی، جامعه شناسی و اقتصاد را شامل میشود و در زمینه توزیع جمعیت و اشتغال هم تمرکززدایی راه دموکراتیک کردن جامعه است زیرا تصمیمات جمعی شهروندان را به هم نزدیک کرده و کمک مؤثری برای ایجاد دموکراسی محلی است (خوبرویپاک،۱۳۸۴:۸۰). بنابراین تمرکززدایی معمولاً حرکتی از مرکز به سمت پیرامون است و باعث کاستن تدریجی درجه تمرکز و افزودن درجه عدم تمرکز می شود و البته به معنای ایجاد عدم تمرکز مطلق نیست. در نتیجه، با پذیرش نسبی بودن این مفاهیم فرایند تمرکززدایی نیز درجات متفاوتی خواهد داشت. لذا، مفاهیم تمرکز مطلق و عدم تمرکز مطلق، بیشتر در عالم ذهن قابل طرح هستند و در عمل، تنها درجههایی از تمرکز و عدم تمرکز مورد بحث قرار میگیرند. البته این درجات ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد (خندقی و دهقانی،۱۳۸۹).
۲-۲. ماهیت سیستم شهری و سیستم حمل و نقل شهری
سیستم حمل و نقل شهری عهدهدار برقراری رابطه یا دسترسی لازم بین فضاهای انطباقیافتهای چون مناطق مسکونی، تجاری، تولیدی، ورزشی، فرهنگی و غیره است. این سیستم در واقع، امکان جابجایی کالبدی (انسان/ غیرانسان) را بین فضاها یا کاربردهای مختلف که طبعاً از طریق شبکه های حمل و نقل صورت میگیرد را فراهم میسازد (صفایی،۱۳۷۸). سیستم حمل و نقل شهری دارای اجزای مختلفی از جمله خیابانها، پیادهروها، چراغهایراهنمایی، پایانههای اتوبوسشهری، مترو، پارکینگها و غیره میباشد. هر کدام از این اجزاء دارای کارکرد خاصی است کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیرساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزاء مختلف آن و هماهنگی این اجزاء با یکدیگر است (مشگینی،۱۳۸۸: ۳-۱). سیستم شهری و سیستم حمل و نقل شهری، شامل چهار سطح تحلیلی میباشند که هر یک از سطوح در ارتباط عمودی و افقی با دیگر زیرسیستمها قرار دارند که در ذیل توسط دایره نقطهچین، از یکدیگر جدا میشوند نمودارهای (۲-۱) ، (۲-۲).
نمودار (۲-۱): سیستماتیک سیستم شهری
نمودار (۲-۱): سیستماتیک سیستم حمل و نقل شهری
به عبارتی دیگر سیستم ارتباطی شهر در یک چارچوب کالبدی به همدیگر مرتبط میشوند که شامل فعالیتهای بین مکانی از قبیل سفر یا حرکت انسان، انتقال کالا، تبادل اطلاعات و انتقال انرژی بین مکان انواع فعالیتها و مجراهای انطباقیافته یک شهر مانند جاده یا راه، خطوطآهن، مسیرهای کشتیرانی، مسیرهای هوایی و همچنین زمین استفاده شده جهت مجراهای انطباقیافته و یا آن قسمت از زمین مصرف نشده شهری که در آینده چنین پتانسیلی را دارا میباشد (صفایی،۱۳۷۸).
۲-۳. ارتباط جغرافیا و حمل نقل شهری
حمل و نقل در جغرافیا در برگیرنده مفاهیمی مانند الگو و شیوه های حمل و نقل، مطالعه کمی جابجایی کالا، افراد و ارتباط بین حمل و نقل و سایر عوامل جغرافیایی است. اولین و پایدارترین موضوع مطالعاتی در این گرایش، بررسی خود پدیده حمل و نقل در جغرافیا است. نقش حمل و نقل به عنوان عامل تغییر جغرافیایی است. الگوی جغرافیایی شبکه های حمل و نقل را غالباً میتوان با الگوهای جغرافیایی سایر فعالیتها مرتبط یا همبسته دانست (امینینژاد و افتخاری،۲۲:۱۳۹۰). به دو دلیل عمده حمل و نقل مورد علاقه جغرافیدانان است. اول اینکه زیرساختها، ترمینالها، تجهیزات و شبکه های حمل و نقل مکانهای زیادی را در فضای جغرافیایی اشغال کرده اند و پایه های اصلی سیستم فضایی پیچیده را تشکیل دادهاند. دوم، از آنجا که جغرافیدانان به دنبال تشریح و تبیین روابط فضایی هستند، در این میان شبکه ها نیز به طور خاص مورد علاقه جغرافیدانان است، در واقع همین شبکه ها روابط متقابل فضایی را ممکن میسازند(.(Rodrigue et al, 2006,1-5 گرچه ممکن است حمل و نقل به رشد شهری منجر شود، اما رشد شهری نیز به نوبه خود به گسترش امکانات حمل و نقل میانجامد لذا اغلب جغرافیدانان تأکید دارند که یافتن ارتباطهای صریح بین حمل و نقل و دیگر پدیده ها را تنها میتوان از طریق برقراری مدل کاملی از سیستم تحت مطالعه نشان داد. همچنین جغرافیدانان میبایست موضعی انتقادی یا هنجاری اتخاذ کرده تا براساس آن عدم تعادلها و عدم کفایتهای شبکه های حمل و نقل را تشخیص داده و خطمشیهای تدارک بیشتر را پیشنهاد نمایند (امینینژاد و افتخاری،۲۴:۱۳۹۰-۲۳).
۲-۴. مدیریت حمل و نقل شهری
مدیریت حمل و نقل شهری یکی از ارکان یا عناصر اصلی سیستم حمل و نقل شهری است. هدایت مجموعه عناصر سیستم حمل و نقل در جهت اهداف و مسیر از پیش تعیینشده میباشد. وظیفه اجرای برنامه های حمل و نقل تدوین شده را داراست و در مقام اجرا نقش ارزیابی و ارتقاء عناصر سیستم را نیز بر عهده دارد. بنابراین تمامی تسهیلات مربوط به حمل و نقل موجود به عنوان جزئی از یک سیستم واحد در نظر گرفته میشوند و هدف آن مشخص نمودن هر یک از عوامل حمل و نقل در یک مجموعه واحد با بازدهی مناسب میباشد (امینینژاد و افتخاری،۴۹:۱۳۹۰). حیطه عمل مدیریت حمل و نقل شهری کل سیستم حمل و نقل درون شهری را در برمیگیرد. از وظایف بسیار مهم آن فراهم آوردن سیستم حمل و نقل عمومی مناسب در شهر و مطالعه و برنامه ریزی مستمر برای افزایش کیفی و کمی آن است (شاهی،۱۳۶۸). هدف اساسی مدیریت حمل و نقل شهری به کار بردن روشها و اقداماتی جهت تأمین جابجایی مسافر به صورت ایمن، سریع، ارزان و راحت و نیز بهترین و بیشترین استفاده از امکانات و تأسیسات موجود و بهبود وضع جادهها و خیابانها است (علوی، ۱۳۷۶). در عین حال حفظ و برقراری تعادل محیطزیست شهری و این اهداف، در نهایت بایستی صرفهجویی در منابع و انرژی و بالا بردن کیفیت زندگی شهری را نیز به دنبال داشته باشد (پرنیان،۲۴:۱۳۷۶). مسئله دیگر توجه به استفاده از مناسبترین ترکیب وسایل مختلف حمل و نقل و ایجاد امکانات دسترسی عادلانه در شهر برای عموم و خصوصاً اقشار کم درآمد از ضرورتهای مهم دیگر مدیریت حمل و نقل شهری است (علوی، ۱۳۷۶).
۲-۴-۱. نقش برنامه ریزی و مدیریت سیستم حمل و نقل شهری
برنامه ریزی حمل و نقل، فرایند تصمیم گیری در مورد آینده سیستم حمل و نقل است و به موضوعهایی همچون تقاضای حمل و نقل آتی، برهم کنش سیستمها و تسهیلات مختلف حمل و نقلی، رابطه بین کاربری زمین و حمل و نقل، روش های مختلف بهره برداری سیستمهای حمل و نقل، عوارض اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی، سیستمهای حمل و نقل پیشنهادی و تشکیلات سازمانی و اعتباری لازم برای اجرای پیشنهادها می پردازد. هدف آن ایجاد سیستم حمل و نقلی است که بتواند حرکت انسان و کالا را با ایمنی کافی و به طور اقتصادی فراهم سازد به علاوه آنکه سفرها باید راحت و ساده باشند (ضوابط و مقررات مصوب وزارت مسکن و راه و شهرسازی،۱۳۷۴).
مدیریت سیستم حمل و نقل شهری که بخش مهمی از برنامه ریزی جامع حمل و نقل درونشهری محسوب میگردد (پرنیان،۱۹:۱۳۷۶). با وظیفه مدیریت، کنترل و هدایت جابجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر و افزایش سرعت، امنیت و کاهش هزینه حمل و نقل بوجود آمد (مشگینی،۱۳۸۸: ۳-۱). مسئولیت اولیه حفظ نظم در امور حمل و نقل و ترافیک برعهده وزارت کشور است (دادرس،۱۳۹۰). مدیریت حمل و نقل شهری نیز با عنوان معاونت حمل و نقل و ترافیک، زیرمجموعهای از شهرداریها به شمار می آید (امینینژاد و افتخاری، ۵۰: ۱۳۹۰). این سازمان با دو هدف عمده نظارت مستمر کل و اجزاء سیستم حمل و نقل و ترافیک و برنامه ریزی مستمر کوتاهمدت، میانمدت، بلندمدت و اضطراری (ضربتی) مجموعه سیستم حمل و نقل میباشد. قسمت اصلی آن برنامه ریزی سیستم است که به فعالیتها و واحدهای فرعی زیر تقسیم می شود:
برنامه ریزی اهداف و سیاستهای سیستم (واحد برنامه ریزی جامع سیستم).
برنامه ریزی سیستم ترافیک جاری (واحد برنامه ریزی سفرهای شهری).
برنامه ریزی سیستم حمل و نقل عمومی (اتوبوس، تاکسی) (واحد برنامه ریزی حمل و نقل عمومی).
برنامه ریزی سیستم حمل و نقل کالا (واحد برنامه ریزی حمل و نقل کالا).
برنامه ریزی سیستم ترافیک ساکن (واحد برنامه ریزی تسهیلات ترافیک، ساکن).
برنامه ریزی سیستم معابر (بزگراهها، شریانها، خیابانهای درجه ۳،۲،۱ و غیره) (واحد برنامه ریزی شبکه).
برنامه ریزی سیستم کاربری زمین (واحد برنامه ریزی کاربری زمین).
برنامه ریزی سیستم معابر پیاده و دوچرخه (واحد برنامه ریزی معابر پیاده) (توسلی و فرداد،۱۳۸۷).
۲-۴-۲. اهداف (انگیزه) سفرهای درون شهری
از ویژگیهای سفرهای شهری، منظور یا هدف سفرهای شهری است که معمولاً در برنامه ریزی حمل و نقل شهری کاربرد زیادی دارد. سفرهای فردی یا جمعی افراد را معمولاً به وسیله هدف سفر یا مبدأ آن طبقه بندی می کنند. انواع سفرهای اصلی عبارتنداز:
سفر به منظور کار.
سفر به منظور خرید.
سفر مربوط به فعالیتهای اجتماعی و استراحتی.
سفر مربوط به انجام امور اداری.
سفرهای مربوط به امور آموزشی.
سفرهای مذهبی و غیره.
سفر درمانی و پزشکی.
برخی از سفرها را اصطلاحاً سفر اجباری (ضروری) میگویند از ویژگی بارز آنها، اینکه منظم هستند و معمولاً در زمان مشخصی باید انجام شوند مانند سفرهای شغلی و آموزشی. سفر غیراجباری (غیر ضروری) که از برنامه منظمی برخوردار نیستند و برنامه زمانی معینی ندارند مانند سفرهای تفریحی و یا سفرهای با هدف خرید است (سیدحسینی،۱۳۸۰). به دنبال آن هاتچینسون (۱۹۷۸) نیز تقاضای سفر را به پنج طبقهی گسترده تقسیم کرده است:
سفرهایی در طول مسیرهای شعاعی که اساساً در بخشهای تجاری مرکزی متمرکز می شود.
سفرهای در طول مسیرهای دایرهای.