بهطور واضح در جدول دوروش عمومی، رویکرد ابتکاری و الگوریتم خاص، رویکرد دقیق کمترین توجه را داشتهاند. زیرا اگر متغیرهای تصمیم زیاد و مدل نسبتاً پیچیده باشد بهدست آوردن یک راهحل بهینه با الگوریتمهای دقیق دشوار است.لذا روشهای اکتشافی استفاده شده و فناوری هوشمند فراابتکاری از میان روشها استفاده گستردهتری دارد.
جدول ۲-۳- طبقهبندی مدلهای موجود باتوجه به متدولوژی آنها(اروپادی جوچیم،۲۰۱۲)
۲-۴-۲-رویکردها و مطالعات موردی
در این بخش از جدول(۲-۴) به ادبیات مربوط به برنامههای کاربردی مسائل مکانیابی تسهیلات پویا (چند دورهای) پرداخته خواهد شد.
مقالات ذکر شده در این جدول براساس دو نوع از اقدامات طبقهبندی شده است:
نوع شرایط (یا زمینه کاری)
نوع صنعت
در نوع دوم، دو زیرکلاس وجود دارد. اول مطالعات موردی که براساس کاربردهای واقعی در صنایع اشاره دارد. دوم زمینه صنعتی که محرکی برای استفاده مطالعات از مجموعه دادههای تصادفی تولیدی با کاربرد صنعتی.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
از جدول درمییابیم که تقریباً ۶۰% مقالات از مطالعات موردی بوده است و بقیه برای کاربردهای صنعتی خاص و یا غیرخاص دادهها بطور تصادفی تولید شده است.
دلیل در حد بالا این است که وقتی در دانش کار به اندازه کافی داده بدست آید مطالعه موردی فایده اجتماعی بیشتری دارد ولیکن باید توجه داشت بدون کارکردهای دادهای اشتباهات در عمل بسیار بیشتر است.از جدول میتوان دریافت که پس از لجستیک معکوس، شیمی، الکترونیک، خودروسازی و آموزش و پرورش موردتوجه و علاقه بودهاند. ضمناً کمترین موضوعاتی که به آن توجه شده درخصوص جنگلداری، مواد، نظامی و خدماتی میباشد.
جدول ۲-۴- برنامههای کاربردی از مدلهای شبکه مکانیابی تسهیلات پویا و گسسته(اروپادی جوچیم،۲۰۱۲)
۲-۵- طراحی یکپارچه شبکه لجستیک مستقیم – معکوس
در سالهای اخیر تعداد کمتری از مقالات به مسئلهی طراحی شبکه لجستیک با در نظر گرفتن جریان مستقیم و معکوس به صورت یکپارچه پرداختهاند. این امر میتواند مانع از زیربهینگی ناشی از طراحی لجستیک مستقیم و معکوس به طور جدا و غیرهمزمان شود. در پژوهش انجام گرفته توسط فلیشمن و همکارانش[۳۷] در سال ۲۰۰۱ یک شبکهی لجستیک سهسطحی که شامل تسهیلات ترکیبی بالقوه تولید و بازسازی، تسهیلات بالقوه توزیع و جمع آوری و مراکز مشتریان می باشد مورد بررسی قرار گرفته و با بهره گرفتن از نتایج محاسباتی مربوط به دو مطالعهی موردی نشان داده شده است که طراحی شبکه لجستیک به طور یکپارچه و همزمان در مقایسه با رویکردی که در آن طراحی شبکههای لجستیک مستقیم و معکوس به صورت مجزا صورت میگیرد، میتواند موجب صرفهجویی قابل توجهی در هزینهها گردد . مطلب دیگری که در یکپارچهسازی لجستیک مستقیم و معکوس مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از تسهیلات ترکیبی انبار/ جمع آوری یا انبار/ تعمیر است. این تسهیلات ترکیبی در جریان مستقیم، نقش مراکز توزیع (انبار) و در جریان معکوس نقش مراکز جمع آوری، بازرسی و مرتبسازی و یا مراکز احیا را ایفا میکنند. در نظر گرفتن این تسهیلات علاوه بر این که موجب کاهش پیچیدگی میشود، از نظر اقتصادی به دلیل ادغام جریان مستقیم و معکوس و استفاده مشترک از تسهیلات و زیرساختها موجب صرفهجویی میگردد (لی ودونگ[۳۸]،۲۰۰۸واستوک[۳۹]،۱۹۹۲).
در سال ۲۰۰۶ سالما و همکارانش[۴۰] سعی بر آن داشتهاند تا با رفع کاستیهای موجود در مقالهی فلیشمن و همکارانش در سال ۲۰۰۱، مدلی برای مسئلهی طراحی شبکه لجستیک معکوس که به طور همزمان شبکهی مستقیم و معکوس را بهینه می کند، ارائه دهند. در این مقاله، از برنامهریزی خطی عدد صحیح آمیخته برای مدلسازی شبکه بازسازی محصول استفاده شده و سپس مدل با در نظر گرفتن ظرفیت پردازش و چند نوع محصول بسط داده شده است. همچنین، در سال ۲۰۰۷ نیز سالما و همکارانش سعی نمودند با بسط مدل خود با در نظر گرفتن عدم قطعیت در تقاضا و محدودیت ظرفیت، مدل عامتری برای طراحی شبکه لجستیک یکپارچه ارائه دهند اما در این مقاله نیز با وجود در نظر گرفتن عدم قطعیت در تقاضا و محدودیت ظرفیت، همچنان تنوع و ظرفیت تسهیلات و تمامی ردههای زنجیره در نظر گرفته نشده است. در این مقاله، به حل مدل با الگوریتم دقیق در ابعاد کوچک اکتفا شده و مدل در اندازههای بزرگتر حل نشده است.
در سال ۲۰۰۷ لو و بستل[۴۱] مدلی چندسطحی برای سیستمهای لجستیک معکوس که شامل فعالیتهای بازسازی میباشد ارائه دادند. در این مدل کیفیت محصولات بازسازی شده با محصولات نو یکسان در نظر گرفته شده است و تقاضای مشتریان با بهره گرفتن از هر دو نوع محصول و با ارسال مستقیم این محصولات از مراکز تولید و بازسازی به مشتریان تأمین میشود. در این مقاله برای حل مدل یک روش بر مبنای آزادسازی لاگرانژین[۴۲] ارائه شده و نتایج آن با روش انشعاب و قطع[۴۳] مقایسه شده است .
لیستس[۴۴] در سال ۲۰۰۵ یک مدل عمومی برنامهریزی احتمالی بر پایهی سناریو برای طراحی شبکههایی که شامل هر دو کانال تأمین و بازگشت هستند، در قالب یک سیستم حلقه - بسته پیشنهاد نمود. در این مقاله، یک روش تجزیه بر مبنای فرایند انشعاب و برش برای حل مدل در ابعاد بزرگ ارائه شده است.
در مقاله کو و ایوانز[۴۵]درسال ۲۰۰۷ یک مدل برنامهریزی غیرخطی عدد صحیح آمیخته برای طراحی شبکه لجستیک یکپارچه برای فراهمآورندگان خدمات لجستیک طرف سوم ارائه شده است. در این مدل ظرفیت مراکز توزیع یا جمعآروی با تغییر جریان میتواند در طول زمان گسترش یابد. برای فایق آمدن بر عدم قطعیت موجود در این شرایط پیشنهاد گردیده که مدل در دورههای مختلف اجرا گردد تا از پویایی لازم برخوردار باشد، لذا پارامترهای مسئله برای هر دوره معین میگردند و در دوره بعد مدل به طور مجدد برای پارامترهای جدید حل میشود. در این مقاله نیز از تسهیلات ترکیبی استفاده شده است. برای حل مدل غیرخطی مسئله از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است . مدل مشابهی نیز توسط مین و کو[۴۶]درسال ۲۰۰۸ ارائه شده است.
جدول ۲-۵ - مروری بر مقالات طراحی شبکه لجستیک یکپارچه مستقیم – معکوس(دارائی،۱۳۹۰)
ویژگیهای مسئله | سطوح شبکه لجستیک | سال | محققین | ||||||||||||||
دورههای زمانی |
محصولات | تقاضا | ظرفیت تسهیلات | مراکز توزیع مجدد | مراکز انهدام | مراکز بازیافت | مراکز احیا | مراکز جمع آوری/ بازرسی | مراکز توزیع | مراکز تولید | مراکز تأمین | ||||||
تکدورهای چنددورهای |
تکمحصولی چندمحصولی |
قطعی |