- هرچه ملموس تر بودن اطلاعاتی در زمینه روابط انسان و حیوان می تواند در جهت بهبود ارائه اثر هنری کمکی کند ؟
-
-
- آیا نقوش مذکور را می توان در گرافیک امروز به کار برد و برای مخاطب امروز قابل فهم ساخت؟
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
-
- آیا دانستن مفاهیم نمادین این نقوش به ارتباط تصویری امروز و یا آینده کمک می کند و چه اطلاعاتی در مورد این نقوش در این زمینه کارساز می باشد؟
فرضیه ها:
- نقاشی غارها در زمان های گوناگون به وجود آمده اند.
- حیوانات در این نقوش جایگاه خاص و مهمی را در زندگی مردمان داشته اند و انسانها در پیوندی بسیار نزدیک با طبیعت می زیسته اند.
- نقوش مورد مطالعه تحت تاثیر یک زبان بصری منحصر به فرد ایجاد گردیده و مفهومی برای هر یک از این نقوش وجود داشته است یا منحصراً جنبه تقلید از طبیعت را داشته اند.
- نقوش مذکور دارای ویژگی های یک پیام تصویری می باشد و می توان آنها را در شاخه های مختلف گرافیک امروز به کار برد..
۱-۵ چهارچوب نظری تحقیق
صخره نگاری چیست؟
آیا مفاهیمی در آن سوی این تصاویر نهفته است ؟
چگونگی شکل گیری نقوش صخره ای تحت تاثیر محیط زیست، عوامل فرهنگی و اعتقادی و..
مفهوم درک این تصاویر، امروزه با توجه به پیشرفت پژوهش در امر هنر و تکنولوژی چگونه می باشد؟
بررسی تغییر و تحولات این این تصاویر در هنر امروز بخصوص گرافیک معاصر
بررسی چگونگی استفاده ی این تصاویر در گرافیک امروز
بررسی ارزشهای مفهومی از جمله فرهنگی، نمادین، سمبلیک، در ایجاد نقوش
تجزیه وتحلیل نقوش و مطالعات زیبایی شناختی و جامعه شناختی آنها
۱-۶ روش تحقیق
در روش های موجود تحقیقی روش تحقیق توصیفی با ارزیابی و تحلیلی مبتنی بر روش استقرایی(inductive) را در پیش گرفتم.
بنابراین با مراجعه به کتابخانه و مطالعه منابع موجود جهت بررسی نقوش، تحقیق میدانی را آغاز نموده و سفر به برخی مناطق مورد مطالعه و تهیه عکس، طراحی نقوش و گفتگو با اساتید صاحبنظر در این زمینه تحقیق خود را آغاز نمودم. در ادامه برای تکمیل اطلاعات خود به بررسی مقالات و متونی که در این زمینه تدوین شده است و بررسی نمونه های آثار و تصاویر با مضامین و نقوش مربوطه پرداختم.
۱-۷ پیشینه پژوهش
سنگ نگاره های مربوطه به طور مقدماتی معرفی شده اند.
مک بورنی باستان شناس انگلیسی تنها فردی که ازطرف وزارت فرهنگ و هنر سابق برای گاه نگاری این نقوش مامور گمانه هایی در همیان شد. علاوه بر مک بورنی هفت نقش در یک سنگ نگاره در سی کیلومتری تنگه چالگه شله بوسیله حمید ایزد پناه شناسایی شد. بررسی های نام برده در بقیه نقاط لرستان به شناسایی غار منقوش دوشه دربخش چگنی شد. نهایتاً در سال ۱۳۷۹ جلال عادلی موفق به کشف سنگ نگاره های جدید ۱و۲ شد. و اما نقوش صخره های منطقه تیمره توسط آقای مرتضی فرهادی در سال ۱۳۷۵ معرفی و مورد تحقیق قرار گرفتند و تا کنون هیچگونه تحقیقی ازنظر مفهومی و گرافیکی در مورد نقوش صورت نگرفته است.
۱-۸ روش گرد آوری اطلاعات
حضور در برخی مناطق مورد مطالعه و تهیه عکس، گفتگو با اساتید صاحب نظر، بررسی کتب و مقالات مربوط به موضوع .
۱-۹ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
- توصیفی
- ارزیابی
- تحلیلی
۱-۱۰ منابع پژوهش
برخی ازمناطق مورد مطالعه و منابع و آثاری که در مورد این صخره نگاری ها چاپ شده اند، منابعی هچون کتب فارسی و لاتین، مقاله ها وتصاویر موجود.
۱-۱۱ واژگان کلیدی
دوشه_همیان_ میرملاس_تیمره_صخره نگاری_ارتباط تصویری.
روش شناسان معتقدند که برای شناخت دقیق هنر ها و هر نمود ریشه دار اجتماعی دیگر، باید در بادی امر منشاء و سیر آن را کاوید و سپس با بینش ژرف و پهناوری که از چنین کاوشی به دست می آید، به تحلیل آن پرداخت و بدین شیوه ساخت و کارکرد آن را دریافت. (آریان پور، ۱۳۸۰: ۱۵) بر این اساس، قبل از ورود به مبحث اصلی لازم می نماید که مختصری درباره چگونگی آن در ادوار گذشته مطالبی ارائه گردد و همچنین برخی از کلمات کلیدی و مهم شرح داده شوند تا در نهایت به تحلیل همه جانبه در مورد جایگاه تاریخی و هنری سنگ نگاره های مناطق مورد مطالعه دست یافت.
در این فصل در مورد گونه های هنر صخره ای و محدوده ی پراکندگی آن در دنیا و سپس با تمرکز بر ایران، پیشینه پژوهش بررسی خواهد شد.
۲-۱ مقدمه ای بر هنر صخره ای
انسان به عنوان جزئی از طبیعت که در دامن آن پرورش یافته، همیشه با محیط ناشناخته خود در ارتباط تجربی بوده تا بتواند در خلال این درک های تجربی به ادامه بهتر حیات خویش بپردازد. رابطه انسان و طبیعت به هدفی (استفاده یا تسلط آن)، منجر به پیدایش رفتارها و ابزارها یی شده است که برخی از آنها پس از هزاران سال برای ما باقی مانده است. تحول ابزاری و تحول فکری به عنوان دو جز همسو و مکمل در نهایت منجر به تحول روش های زیستی می شود. این تحولات ابزاری و فکری با توجه به کشفیات باستان شناسان قابل تفکیک می باشد و یکی از موضوعات اصلی تاریخ هنر را تشکیل می دهند. در طی دهه های اخیر، با کمک گرفتن از روش های علمی و آزمایشگاهی، شناخت و مرز بندی جلوه های مختلف رفتار انسانی بیش از پیش امکان پذیر و دقیق شده است. اما با این حال در بسیاری از حوزه ها نمی توان به یک جمع بندی دقیق و درست رسید و تنها نظریه هایی بوجود آمده اند که نمی توان به طور کامل آنها را تائید یا رد کرد. باری شناخت انسان، محیط و رابطه این دو که در قالب رفتارهای فرهنگی تعریف می شوند از اهدافی است که موضوع کار باستانشناسان، هنر شناسان، جامعه شناسان و … می باشد. رفتارهای فرهنگی انسان متناسب با تحولات شناختی و معانی گوناگونی است و باید در مطالعه هنر، موضوع زمان و مکان ایجاد آن را نیز در نظر گرفت تا بتوان به درک صحیح تری از آن دست یافت. هلن گاردنر در این زمینه معتقد است که «با اینکه روش بنیادین طبقه بندی آثار هنری بر تشخیص زمان آفرینش استوار است، طبقه بندی بر حسب مکان آفرینش نیز اهمیت دارد». (گاردنر، ۱۳۷۹: ۱۴)
همچنین هر دوره یا تمدنی صورت هنر را معین می کند، و حتی حکم می کند که محتوای اثر هنری چه باید باشد. (رید، ۱۳۸۸: ۴۴)
پس شناخت ابعاد مختلف زمانی و مکانی یک اثر هنری یکی از الزامات مطالعه است که باید مد نظر قرار گیرد.
سنگ نگاره ها گونه ای هنر صخره ای (Rock art) است که دارای گستره جغرافیایی بسیاری در دنیاست و از نظر زمانی نیز ابعاد گسترده ای دارد و از اولین گونه های شناخته شده هنر انسانی می باشد که برخی از آنها در دنیا مطالعه و تاریخگذاری دقیق شده اند با این وجود مطالعات بر روی بسیاری از گونه های دنیا تازه شروع شده و در بسیاری از نقاط دیگر تازه کشف شده اند. سنگ نگاره ها با روش (Petroglyph) و نقاشی (Pictograph) ایجاد شده اند. (Petrogylph) دارای ریشه ای یونانی است و در زبان یونانی باستان این کلمه از دو بخش (Petros) به معنی سنگ و (glyphein) به معنی کنده کاری تشکیل یافته است.