تعریف نابرابری آموزشی
فراهم نبودن فرصتهای مناسب، بهینه و برابر آموزشی برای عموم
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
عوامل ایجادکنندهی نابرابری
سیاستگذاری
عوامل اقتصادی
جامعه
وضعیت اقلیمی و منطقهای
خانواده ها
تعدد مدارس
نیروی انسانی
فقدان نگاه جهانشمول و فرهنگی
پیامدها
بزهکاری اجتماعی
سطح فرهنگ پایین و رعایت نکردن قوانین و مقررات در جامعه
تقسیمبندیهای طبقهای و اجتماعی
بازتولید فرهنگی
نقض در قانون و عمل/ نقض در آموزش و جامعه
۴-۱-۱۰-۱- تعریف نابرابری آموزشی
ت۱۰م۱۰: نابرابری آموزشی یعنی اینکه فرصتهای مناسب، بهینه و برابر آموزشی برای عموم فراهم نباشد. نابرابری آموزشی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تعاریف خاص خودش را دارد.
۴-۱-۱۰-۲- عوامل ایجادکنندهی نابرابری آموزشی
ن۱م۱۰
سیاستگذاری: اگر سیاستگذاران و برنامهریزان با تدبیر، مطالعه و با شناخت جامع از کل کشور برنامهها را تدوین و تنطیم کنند، خواه ناخواه منجر به عدالتی و نابرابری آموزشی میگردد.
ن۲م۱۰
عوامل اقتصادی: طبیعتاً جوامعی که از بنیهی اقتصادی خوبی برخوردار نیستند، نمیتوانند امکانات آموزشی و فرصتهای خوب آموزشی را فراهم کنند
ن۳م۱۰
جامعه: جامعه در برقراری فرصتهای آموزشی دخیل است. اگر افراد یک جامعه اعتقاد به مشارکت داشته باشند که آموزش میتواند در سرنوشت کشورشان موثر باشد به همان اندازه که در موارد دیگر سرمایهگذاری میکنند، در آموزش و پرورش هم سرمایهگذاری میکردند.
ن۴م۱۰
وضعیت اقلیمی و منطقهای: مناطقی که بهرهمند از امکانات هستند از فرصتهای بهتری هم برخوردارند، ازاینرو مناطق برخوردار از امکانات تفریحی و رفاهی و اجتماعی بهتری برخوردارند و به همین دلیل اکثر نیروهای کارآمد و متخصص و باتجربه در این مناطق جمع میشوند و مناطق محروم و غیربرخوردار دچار کمبود میشوند.
ن۵م۱۰
خانواده ها: یکی از علتهای شکاف طبقاتی در جامعه این است که خانواده ها ترجیح میدهند که فرزندشان در مناطق برخوردار تحصیل کنند ازاینرو دولتمردان توجهشان به این مناطق بیشتر است.
ن۶م۱۰
تعدد مدارس: چندنوع بودن مدارس خود منشاء نابرابریهای آموزشی است. ما یک مدرسه دولتی داریم، یک نوع هم مدارس خاص و نوع دیگر مدارس غیردولتی. مدارس دولتی که از امکانات دولتی استفاده میکنند به همین دلیل امکاناتی که در این مدارس وجود دارد، امکانات مناسب و درخور نیازهای افراد نیست. مدارس خاص به علت بافت و تقسیمبندیشان از امکانات و سرانهی بالا و نیروی انسانی کارآمدتری برخوردارند. در مدارس غیر دولتی هم که اعتبارات از بخش خصوصی تامین میشود از امکانات و تجهیزات آموزشی خوبی برخوردار هستند. در نتیجهی چنین امری برخی از آموزش و امکانات آموزشی خوبی بهرهمند میشوند و برخی هم به دلیل محرومیت از کیفیت آموزشی بالا و امکانات مناسب، رشد تحصیلی خوبی نخواهند داشت. اگر در تمامی نقاط، متناسب با نیازهای آن منطقه امکانات تقسیم شوند، فرصتهای برابر برای همه ایجاد شده است و این امر نیازمند این است که دولتمردان به جمیع جهات توجه داشته باشند.
ن۷م۱۰
نیروی انسانی: در بحث نیروی انسانی آنچه معظل آموزش و پرورش است نیروهای ناکارآمدی است که مشغول به خدمت هستند، درواقع شیوهی جذب این نیروها مطابق با واقعیت و توانمندی آنها نبوده است. اینطور میشود که معلم به سمت کلاس خصوصی روی میآورد؛ بنابراین شیوههایجذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش غلط است. از طرفی معلمان زبده و باتجربه در مدارس خاص و نمونهدولتی بهکار گرفته میشوند و معلمان هرجا که از امکانات و تجهیزات بهتری برخوردار باشند به همان جا نقل مکان میکنند و همین امر باعث میشود که مناطق غیربرخوردار از نیروهای انسانی و فرصتهای آموزشی بهرهمند نگردند.
ن۸م۱۰
فقدان نگاه جهانشمول و فرهنگی: آموزش و پرورش یک کشور تحت تاثیر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن کشور است. اگر سیاستگذاران یک کشور دید فرهنگی و جامعی داشته باشند و اعتقاد به این داشته باشند که زیرساخت توسعهی پایدار، آموزش و پرورش است، تمام نهادها برای قویتر شدن این زیرساخت تلاش میکردند.
۴-۱-۱۰-۳- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره ده
پ۱م۱۰: بزهکاری اجتماعی
پ۲م۱۰: سطح فرهنگ پایین و رعایت نکردن قوانین و مقررات در جامعه
پ۳م۱۰: تقسیمبندیهای طبقهای و اجتماعی
پ۴م۱۰: بازتولید فرهنگی