با توجه به یافته های جداول و مقدار P-valueمحاسبه شده می توان نتیجه گرفت که چون مقدار P-value آزمون یعنی مقدار ۰از مقدار آلفای آزمون(سطح معنی داری آزمون)یعنی۰/۵کوچکتر می باشد .پس فرض H0رد می شود در نتیجه بین نیازهای آموزشی کارکنان معاونت کتابخانه و جنسیت را بطه معنی داری وجود دارد.
مقدمه
بطوریکه قبلاً نیز ذکر گردید، این مطالعه جهت بررسی نیازسنجی آموزشی کارکنان معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی به منظور ارائه برنامه آموزشی مورد نیاز تدوین شده است.
جامعه آماری این مطالعه شامل کارکنان معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی
می باشد که پرسشنامه تحقیق در میان ۳۰۹ نفر از آنها توزیع شد و در نهایت تعداد ۲۸۷ آنها مورد قبول بوده و در تجزیه و تحلیل وارد شدند.
در این فصل به تحلیل مشخصات دموگرافیک جامعه آماری و نیازهای آموزشی کارشناسان معاونت کتابخانه ملی و همچنین به تحلیل نیازهای آموزشی شاغلان در اداره کل های مختلف پرداخته و هم چنین اولویت های آموزشی هر بخش تحلیل خواهد شد.
نیازهای آموزشی کاررشناسان کتابخانه ملی
حدود ۲۴ نیاز آموزشی مناسب با شرح وظایف کتابخانه ملی از طریق محاسبه و تحلیل شغل و وظیفه و……دیگر موارد به شرح ذیل بدست آمد
۱- مرجع شناسی۲- آشنائی با روش تحقیق در کتابداری۳- رده بندی دیویی۳- رده بندی دیویی۴- رده بندی کنگره۴- رده بندی کنگره۵- چکیده نویسی۶- نمایه سازی۷- سرعنوان موضوعی۸- مرجع شناسی لاتین۹- مصاحبه مرجع۱۰- اینترنت۱۱- اصطلاحنامه و ساختار۱۲- اصول کار مرجع۱۳- زبان عربی۱۴- حفاظت و نگهداری مواد۱۵- ارتباط شناسی۱۶- نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات۱۷- آیین نگارش علمی۱۸-فهرست نویسی نسخ خطی و چاپ سنگی۱۹- فلسفه کتابداری۲۰-مدیریت دانش۲۱-منابع مرجع الکترونیک۲۲- مرجع شناسی علوم انسانی۲۳-سواد اطلاعاتی۲۴-آشنایی با صنعت چاپ و نشر
اولویتهای آموزشی کارشناسان معاونت کتابخانه ملی
بر اساس میانگین آماری ۱۰ اولویت اول نیازهای آموزشی کارشناسان به شرح ذیل است:
:۱- آشنائی با روش تحقیق با میانگین(۴/۲۲)۲.۲- مصاحبه مرجع با میانگین ۴/۲۲.۳- سرعنوان موضوعی با میانگین(۴/۱۶) ۴- ارتباط شناسی با میانگین ۴/۰۷.۵- نمایه سازی با میانگین ۳/۸۴.۶- نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات با میانگین (۳/۶۸).۷- زبان عربی با میانگین (۳/۶۰).۸-حفاظت و نگهداری مواد با میانگین (۳/۶۰).۹- فلسفه کتابداری با میانگین (۳/۴۹).۱۰- فهرست نویسی خطی و چاپ سنگی با میانگین (۳/۲۸).
اولویتهای آموزشی کارشناسان اداره کل کتابهای خطی ونادر
بر اساس میانگین آماری ۱۰ اولویت اول نیازهای آموزشی کارشناسان به شرح ذیل است:
۱- نظامهای ذخیره و بازیابی اطلاعات با میانگین(۴/۷۲).۲- سرعنوان موضوعی با میانگین (۴/۵۲)۳- اینترنت با میانگین (۴/۵۰).۴- آشنای با روش تحقیق در کتابداری (۴/۴۰).۵- ارتباط شناسی بامیانگین (۴/۰۴).۶- اصطلاحنامه و ساختار آن با میانگین(۴).۷- مصاحبه مرجع با میانگین (۳/۹۰).۸- فلسفه کتابداری با میانگین (۳/۸۶).۹- نمایه سازی با میانگین (۳/۸۱).۱۰- مرجع شناسی لاتین با میانگین (۳/۷۷).
اولویتهای آموزشی کارشناسان اداره اطلاع رسانی
بر اساس میانگین آماری ۱۰ اولویت اول نیازهای آموزشی کارشناسان به شرح ذیل است:
۱- مرجع شناسی علوم اسلامی با میانگین (۴/۹۰).۲- سرعنوان موضوعی با میانگین (۴/۸۷).۳- نظامهای ذخیره و با زیابی اطلاعات(۴/۷۸).۴- چکیده نویسی با میانگین(۴/۳۰).۵- نمایه سازی با میانگین (۴/۲۱) .۶- سواد اطلاعاتی با میانگین(۴/۲۱).۷- آشنایی با روش تحقیق در کتابداری با میانگین (۴.۲۰).۸-ارتباط شناسی با میانگین(۴.۱۷)۹- اصول کار مرجع با میانگین (۴.۰۹).۱۰- منابع مرجع الکترونیک با میانگین(۴.۰۷)
اولویتهای آموزشی کارشناسان اداره سازماندهی و پردازش
۱- آشنائی با روش تحقیق در کتابداری با میانگین (۴/۵۸).۲- نمایه سازی با میانگین (۴/۳۲).۳- اصطلاحنامه و ساختار آن با میانگین (۴/۱۲).۴- ارتباط شناسی با میانگین (۴/۰۴).۵- سواد اطلاعاتی با میانگین ۴/۰۱.۶- مصاحبه مرجع(۳/۹۰).۷- نظامهای ذخیره و با زیابی اطلاعات(۳/۸۲).۸-فلسفه کتابداری(۳/۷۵).۹- منابع مرجع الکترونیک(۳/۵۵).۱۰- فهرستنویسی نسخ خطی و چاپ سنگی با میانگین(۳/۵۵)
اولویتهای آموزشی کارشناسان اداره فراهم آوری و حفاظت
۱- آشنائی با روش تحقیق در کتابداری با میانگین (۴/۵۸).۲- نمایه سازی با میانگین (۴/۳۲).۳- اصطلاحنامه و ساختار آن با میانگین (۴/۱۲).۴- ارتباط شناسی با میانگین (۴/۰۴).۵- سواد اطلاعاتی با میانگین ۴/۰۱.۶- مصاحبه مرجع(۳/۹۰).۷- نظامهای ذخیره و با زیابی اطلاعات(۳/۸۲).۸-فلسفه کتابداری(۳/۷۵).۹- منابع مرجع الکترونیک(۳/۵۵).۱۰- فهرستنویسی نسخ خطی و چاپ سنگی با میانگین(۳/۵۵)
رابطه بین شاخصهای جمعیت شناسی و نیازهای آموزشی سازمان
۱- جنسیت
۱۹۹ نفر معادل ۶۹.۳ درصد پاسخگویان زن و مابقی یعنی ۸۸ نفر معادل ۳۰.۷ درصد مرد بودند.نتایج بدست آمده از تحقیقات بیانگر آن است که بین جنسیت و نیازهای آموزشی کارشناسان رابطه و جود دارد
۲- محل خدمت:
۲۲ نفر معادل ۷.۷ درصد پاسخگویان محل فعالیت شان اداره کل کتابهای خطی بوده است.۶۵ نفر معادل ۲۲.۶ درصد اطلاع رسانی ، ۱۳۰ نفر معادل ۴۵.۳ درصد پردازش و سازماندهی و مابقی یعنی ۷۰ نفر معادل ۳۴.۴ درصد محل فعالیت شان فراهم آوری و حفاظت بوده است. نتایج بدست آمده از تحقیقات بیانگر آن است که بین جنسیت و نیازهای آموزشی کارشناسان رابطه و جود دارد
سابقه کار
۶۰ نفر معادل ۲۰.۹ درصد پاسخگویان سابقه فعالیت شان ۱-۵ سال بوده است. ۱۲۱ نفر معادل ۴۲.۲ درصد۶ تا ۱۰ سال، ۵۹ نفر معادل ۲۰.۶ درصد ۱۱ تا ۱۵ ساال و مابقی یعنی ۴۷ نفر معادل ۱۶.۴ درصد سابقه فعالیت شان ۱۶-۳۰ بوده است. نتایج بدست آمده از تحقیقات بیانگر آن است که بین جنسیت و نیازهای آموزشی کارشناسان رابطه و جود دارد
سن
۵۷ نفر معادل ۱۹.۹ درصد پاسخگویان ۲۰ تا ۳۰ ساله بودند. ۱۴۲ نفر معادل ۴۹.۵ درصد ۳۱ تا ۴۰ ساله، ۶۶ نفر معادل ۲۳ درصد ۴۱ تا ۵۰ ساله و مابقی یعنی ۲۲ نفر معادل ۷.۷ درصد ۵۱-۶۰ بودند. نتایج بدست آمده از تحقیقات بیانگر آن است که بین جنسیت و نیازهای آموزشی کارشناسان رابطه و جود دارد
میزان تحصیلات
۴۱ نفر معادل ۱۴.۳درصد پاسخگویان دارای مدرک دیپلم و فوق دیپلم بودند. ۲۱۲ نفر معادل ۹.۷۳ درصد لیسانس و مابقی یعنی ۳۴ نفر معادل ۱۱.۸درصد فوق لیسانس بودند. نتایج بدست آمده از تحقیقات بیانگر آن است که بین جنسیت و نیازهای آموزشی کارشناسان رابطه و جود ندارد
برنامه آموزشی
هر بر نامه آموزشی با توجه به عمق کار دارای محورهای خاص خود می تواند باشد دربرنامه حاضر با توجه به مطالعات فراوان در خصوص انواع شیوه های برنامه ریزی آن برنامه ای که می توانست از جامعیت و مانعیت لازم برای دست اندرکاران آموزش مورد استفاده قرار گیرد به نظر نگارنده برنامه ای با این رویکرد بود که محورهای اصلی آن به شرح ذیل می باشد:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱- عنوان۲- نحوه آموزش۳- اهداف کلی۴- اهداف جزئی۵- محتوی- ۶- شیوه ارزیابی
قبل از ارائه برنامه مطلبی که در خور اهمیت است و در پاسخ به سوال چهام پایان نامه است «اعتباریابی برنامه آموزشی»است که برنامه حاضر براساس آزمون توافق محور مشخص شد که به جز در مورد محتوا در بقیه موارد بین پاسخ آزمودنیها (بلی- خیر)تفاوت محوری وجود دارد بعد از آن با از نظر متخصصان بهره برداری شده و آن نواقص نیز با تایید گروه کارشناسان رفع شد.
برنامه های آمووزشی کارشناسان معاونت کتابخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی
۱- عنوان
مرجع شناسی علوم اسلامی
۲- نحوه آموزش
به دوصورت نظری و عملی خواهد بود
۳- اهداف کلی
آشنایی با منابع مرجع اسلامی و راه های یافتن اطالاعات علمی در حوزه علووم اسلامی
۴- اهداف جزئی
از شرکت کنندگان انتظار می رود:
۴-۱- دایره المعارفهای اسلامی را نام ببرد؟
۴-۲- شاخه های علوم اسلامی را بداند؟