نمودار ۲۰ - نمودار توزیع فراوانی آموزش مدیران بحران در زمینهی ارتباط با اصحاب رسانه در شرایط بحران ۹۶
نمودار ۲۱ - نمودار توزیع فراوانی تنظیم و تدوین پیشنویس اخبار، اطلاعیهها و برنامههای آموزشی ۹۸
نمودار ۲۲ - فراهم آوردن امکان حضور اصحاب رسانه در کانون بحرانهای درحال وقوع ۹۹
نمودار ۲۳ - نمودار توزیع فراوانی میزان استفاده عموم مردم از رسانههای سنتی ۱۰۰
نمودار ۲۴ - نمودار توزیع فراوانی امکان استفاده از رسانههای دیجیتال ۱۰۱
نمودار ۲۵ - نمودار توزیع فراوانی استفاده از اطلاعیههای از پیش تکثیر شده ۱۰۲
نمودار ۲۶ - نمودار توزیع فراوانی استفاده از رادیو برای اطلاع رسانی ۱۰۳
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
نمودار ۲۷ - نمودار توزیع فراوانی استفاده از تلفن همراه برای اطلاع رسانی ۱۰۴
نمودار ۲۸ - نمودار توزیع فراوانی استفاده از تلویزیون برای اطلاع رسانی ۱۰۵
نمودار ۲۹ - نمودار توزیع فراوانی استفاده از روزنامههای منتشر شده در سایر نقاط ۱۰۶
نمودار ۳۰ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی در بحرانهای طبیعی با بحرانهایی که عامل انسانی دارند ۱۰۷
نمودار ۳۱ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی در بحران جنگ با سایر بحرانها ۱۰۸
نمودار ۳۲ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی در بحرانهای سیاسی – امنیتی با سایر بحرانها ۱۰۹
نمودار ۳۳ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی در بحرانهای اقتصادی با سایر بحرانها ۱۱۰
نمودار ۳۴ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی در بحرانهای منطقهای، ملی و بینالمللی ۱۱۱
نمودار ۳۵ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی به مخاطبان داخل منطقه بحران و خارج از آن ۱۱۲
نمودار ۳۶ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی به مخاطبان داخل منطقه بحران و خارج از آن ۱۱۳
نمودار ۳۷ - نمودار توزیع فراوانی تفاوت اطلاع رسانی به مخاطبان داخل بحران؛ برای مردم و مسئولین ۱۱۴
نمودار ۳۸ – نمودار توزیع فراوانی براساس جنسیت پاسخگویان ۱۱۵
نمودار ۳۹ - نمودار توزیع فراوانی براساس سن پاسخگویان ۱۱۶
نمودار ۴۰ – نمودار توزیع فراوانی براساس سابقه در حوزه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران ۱۱۷
نمودار ۴۱ - نمودار توزیع فراوانی براساس تحصیلات پاسخگویان ۱۱۸
نمودار ۴۲ – نمودار توزیع فراوانی براساس رشته تحصیلی پاسخگویان ۱۱۹
نمودار ۴۳ – نمودار توزیع فراوانی سمت در حوزهی پدافند غیر عامل ۱۲۰
نمودار ۴۴ – نمودار توزیع فراوانی کارشناس رسانه یا پدافند غیر عامل ۱۲۱
فصل اول: کلیات پژوهش
بیان مسئله:
بحران در ادبیات امروز، کلمهای آشنا برای دولتمردان، علماء، متخصصان و عموم مردم میباشد و اینکه پیش از بحران میبایست از چه آمادگیهایی برخوردار بود و حین آن چه اقداماتی انجام داد تا خسارات ناشی از آن کاسته شده و پس از آن چگونه در حداقل زمان به بازسازی خسارات ناشی از آن پرداخت به یکی از مباحث جدّی در جوامع امروز تبدیل شده، بگونهای که در اکثر کشورها یک سازمان و یا حتی وزارتخانهای به این امر اختصاص داده شده است.
در کشور ما نیز باتوجه به شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی آن که تقریبا کشور در معرض تمامی انواع بحرانها قرارداده و علاوه برآن بصورت متناوب از جانب کشورهای قدرتمند مورد تهدید قرار میگیرد ؛ آمادگی برای مقابله با بحرانها و هر گونه اقدام خصمانه دشمن اعم از جنگ، خرابکاری، تحریم و … اجتناب ناپذیر میباشد.
در بحرانهای طبیعی احتمال وارد آمدن آسیب به زیرساختها وجود دارد؛ البته در این زمینه معمولا پیشبینیهای لازم پیش از ایجاد این زیرساختها به عمل میآید ولی در جنگهای نوین با توجه به اهمیت زیرساختهای حیاتی هر کشور، نخستین نقاطی که مورد حمله قرار میگیرند، این زیرساختها، علی الخصوص در حوزهی انرژی میباشد. استراتژیکترین انرژی که در حال حاضر تقریبا زندگی، کار و ارتباطات تمام افراد به آن بستگی دارد برق است و نیروگاههای تولید برق و خطوط انتقال آن به عنوان اولین زیرساختهایی است که در صورت آسیب چه به دلیل بحرانهای طبیعی و چه در صورت حمله دشمن میبایست مورد توجه قرار گرفته و برای مقابله با آسیبهای آن چارهای اندیشید.
قطع برق در جوامع امروز برابر با ایجاد بحران میباشد و اطلاع رسانی در شرایط بحران به ایجاد آرامش و کاهش خسارات ناشی از این بحران کمک شایانی می کند، اما در شرایط قطع برق با عدم امکان اطلاع رسانی از طریق رسانههای مرتبط با برق از قبیل تلویزیون، رادیو، رسانههای مکتوب، اینترنت، تلفن همراه و … مواجه میباشیم، زیرا حتی در صورتیکه مخاطبان بوسیله ژنراتورهای خانگی یا باطری بتوانند دریافت کنندههای خود را فعال نمایند فرستندههای محلی در ارسال محتوا با مشکل مواجه میباشند.
لذا برای این مورد باید چارهای اندیشید که در کوتاهترین زمان و با حداقل امکانات، شرایط اطلاع رسانی توسط رسانههای عمومی در شرایط بحران ناشی از قطع برق را فراهم آورد. به همین منظور نسبت به بررسی این مساله از دیدگاه کارشناسان در حوزهی پدافند غیر عامل و کارشناسان رسانه خواهیم پرداخت.
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهمیت اطلاع رسانی در شرایط بحرانی برای کاهش آسیبهای ناشی از این بحران و همچنین تاثیرات مثبت روانیای که اطلاع رسانی در این شرایط برای عموم مردم بوجود آورده و از ایجاد شایعات جلوگیری می کند، امری است که پیش از این در تحقیقات گستردهی علمی اثبات شده است.
با توجه به مشکلاتی که در اثر قطع برق بر سر راه اطلاع رسانی بوجود میآید میبایست نسبت به بررسی شیوههای اطلاع رسانی در این شرایط توسط رسانهها اقدام و در نهایت به راهکاری برای این امر دست پیدا کرده و این راهکار را برای اطلاع رسانهها و سایر سازمانهای مرتبط با موضوع قرار دهیم.
شرایط خاص کشورمان در حال حاضر و تهدیداتی که توسط کشورهای متخاصم نسبت به آن انجام میپذیرد نیز دلیل دیگری است که به عنوان انگیزه انتخاب این موضوع میباشد. در جنگهای امروز معمولا ابتدا کشورها از طریق رسانهها شکست میخورند و سپس از طریق نیروهای نظامی مقابل، نمونه جنگ آمریکا- عراق سال ۲۰۰۳ که در آن ابتدا شکست نیروهای عراقی توسط رسانههای حامی جنگ اعلام و چند روز بعد بغداد توسط نیروهای حمله کننده، اشغال شد.
در این تحقیق امیدواریم بتوانیم بستری مناسب برای شناسایی روشهای اطلاع رسانی در شرایط بحرانی بدست آوریم و گامی هر چند کوچک در راستای کاهش خسارات ناشی از بحرانها علی الخصوص بحرانهای ناشی از هجوم دشمن در کشورمان برداشته شود.
هدفهای تحقیق
هدف اصلی
بررسی شیوههای مناسب برای اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق از دید کارشناسان پدافند غیر عامل و رسانه
اهداف فرعی
بررسی رابطهی پیش بینیهای اصحاب رسانه و شیوه اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق
بررسی رابطهی تامین برق رسانهها به عنوان مراکز حساس و شیوه اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق
بررسی رابطهی تامین مراکز جایگزین اطلاع رسانی و شیوه اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق
بررسی رابطهی آموزش پیش از وقوع شرایط بحرانی و شیوه اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق
بررسی رابطهی عدم وابستگی صِرف به رسانههای نوین و شیوه اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق
بررسی رابطهی نوع بحران و شیوه اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق
سوالات تحقیق