در این فصل براساس نتایج تفصیلی ارائه شده در فصل چهارم، به مرور مختصری از کاربردها و یافته های این پژوهش پرداخته می شود و پیشنهاداتی برای مدیران سایت سازمان ها و نیز تحقیقات آتی ارائه می گردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۵-۲ نتیجه گیری
۵-۲-۱ نتایج آمار توصیفی
از بین ۲۲۶ نفر نمونه آماری، ۵۶ درصد مرد و ۴۴ درصد زن بوده اند. که نشان می دهد سعی شده است از هر دو گروه مشتری در جامعۀ آماری به نسبت مساوی استفاده شود.
نتایج حاصله در رابطه با وضعیت تحصیلی بیانگر این است که ۱۹ درصد افراد دارای مدرک دیپلم، ۷۵ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم، ۸۲ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس، ۱۵ درصد افراد دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و ۱۰ درصد افراد دارای مدرک دکترا می باشند. که این نشان دهندۀ افزایش سطح تحصیلات در جامعه مورد مطالعه می باشد.
نتایج حاصله در رابطه با وضعیت سنی بیانگر این است که کمترین سن در ردۀ سنی ۱۵ تا ۲۰ سال و بالاتر و بیشترین سن در ردۀ سنی ۲۵ تا ۳۰ سال می باشد. و به این ترتیب نشان دهندۀ این است که اکثر بیمه گذاران را اقشاری جوان شامل می شوند.
نتایج حاصله در رابطه با مهارت استفاده از اینترنت بیانگر این است که ۴۰ درصد از پاسخ دهندگان دارای مهارت استفاده از اینترنت در سطح خیلی خوب، ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان دارای مهارت استفاده از اینترنت در سطح خوب، ۲۶ درصد از پاسخ دهندگان دارای مهارت استفاده از اینترنت در سطح متوسط، ۸ درصد از پاسخ دهندگان دارای مهارت استفاده از اینترنت در سطح کم، و ۳ درصد از پاسخ دهندگان دارای مهارت استفاده از اینترنت در سطح خیلی کم، می باشند. و به این ترتیب نشان می دهد که احتمالاً سطح مهارت استفاده از اینترنت رو به بهبود است و پاسخ دهندگان آشنایی کار با اینترنت را دارند.
نتایج آمار توصیفی متغیرهای تحقیق
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر اطمینان بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر اطمینان از نظر پاسخ دهندگان ۴.۱۵۴۹ ، انحراف معیار ۰.۹۶۰۵۱ ، می باشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینه ای) عدد ۳ می باشد، ارزیابی نظر بیمه گذاران نشان داد که میانگین متغیر اطمینان بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر سهولت استفاده بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر سهولت استفاده از نظر پاسخ دهندگان ۴.۱۹۴۷ ، انحراف معیار ۰.۷۸۷۲۱ ، می باشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینه ای) عدد ۳ می باشد، ارزیابی نظر بیمه گذاران نشان داد که میانگین متغیر سهولت استفاده بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر کیفیت اطلاعاتی بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر کیفیت اطلاعاتی از نظر پاسخ دهندگان ۴.۱۳۷۲ ، انحراف معیار ۰.۹۳۹۸۵ ، می باشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینه ای) عدد ۳ می باشد، ارزیابی نظر بیمه گذاران نشان داد که میانگین متغیر کیفیت اطلاعاتی بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر زمان واکنش بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر زمان واکنش از نظر پاسخ دهندگان ۴.۴۶۰۲ ، انحراف معیار ۰.۶۰۴۲۱ ، می باشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینه ای) عدد ۳ می باشد، ارزیابی نظر بیمه گذاران نشان داد که میانگین متغیر زمان واکنش بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر کیفیت وب سایت بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر کیفیت وب سایت از نظر پاسخ دهندگان ۳.۷۸۳۲ ، انحراف معیار ۱.۳۱۰۴۳ ، می باشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینه ای) عدد ۳ می باشد، ارزیابی نظر بیمه گذاران نشان داد که میانگین متغیر وب سایت بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر پاسخگویی بالاتر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر پاسخگویی از نظر پاسخ دهندگان ۳.۳۰۹۷ ، انحراف معیار ۰.۷۷۸۳۷ ، می باشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینه ای) عدد ۳ می باشد، ارزیابی نظر بیمه گذاران نشان داد که میانگین متغیر پاسخگویی بالاتر از حد متوسط قرار دارد.
-
- نتایج حاصل از بررسی آمار توصیفی نشان داد که میانگین متغیر رضایت بیمه گذاران پائین تر از حد متوسط قرار دارد. میانگین امتیاز متغیر رضایت بیمه گذاران از نظر پاسخ دهندگان ۲.۶۸۱۴ ، انحراف معیار ۰.۹۶۳۹۳، می باشد. با توجه به اینکه میانگین مورد انتظار جامعه در طیف لیکرت (پنج گزینه ای) عدد ۳ می باشد، ارزیابی نظر بیمه گذاران نشان داد که میانگین متغیر رضایت بیمه گذاران پایین تر از حد متوسط قرار دارد.
۵-۲-۳ نتایج آمار استنباطی
۵-۲-۳-۱ فرضیه اصلی تحقیق
بین فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
نتایج به دست آمده گویای آن است که بین فروش الکترونیکی محصولات بیمه ای و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطۀ مستقیم و مثبتی وجود دارد.
و اما در پیشینه ی تحقیق، نتیجه ی ما با نتیجه ی تحقیق khalifa & Shen و افخمی و ترابی مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۱ فرضیه اول تحقیق
بین اطمینان و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
نتایج به دست آمده گویای آن است که بین اطمینان و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطۀ مستقیم و مثبتی وجود دارد.
و اما در پیشینه ی تحقیق، نتیجه ی ما با نتیجه ی تحقیق Nik Mat و افخمی و ترابی مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۳ فرضیه دوم تحقیق
بین سهولت استفاده و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
نتایج به دست آمده گویای آن است که بین سهولت استفاده و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطۀ مستقیم و مثبتی وجود دارد.
و اما در پیشینه ی تحقیق، نتیجه ی ما با نتیجه ی تحقیق Nik Mat و افخمی و ترابی مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۴ فرضیه سوم تحقیق
بین کیفیت اطلاعاتی سیستم و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
نتایج به دست آمده گویای آن است که بین کیفیت اطلاعاتی و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطۀ مستقیم و مثبتی وجود دارد.
و اما در پیشینه ی تحقیق، نتیجه ی ما با نتیجه ی تحقیق Nik Mat و افخمی و ترابی مشابه است و تفاوتی یافت نشد.
۵-۲-۳-۵ فرضیه چهارم تحقیق
بین زمان واکنش و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
نتایج به دست آمده گویای آن است که بین زمان واکنش و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطۀ مستقیم و مثبتی وجود دارد.
و اما در پیشینه ی تحقیق، نتیجه ی ما با نتیجه ی تعداد اندکی از تحلیلگران متفاوت بود، و این به دلیل این است که آن سازمان ها به دلیل حجم اندک کاربران از سرعت واکنش مطلوبی برخوردار بوده ولی پاسخگویان مورد مطالعه در جامعه آماری این پژوهش، تجربۀ خوبی نداشته اند و درصدد بهبود این عامل هستند.
۵-۲-۳-۶ فرضیه پنجم تحقیق
بین کیفیت بصری وب سایت و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطه وجود دارد.
نتایج به دست آمده گویای آن است که بین کیفیت بصری وب سایت و رضایتمندی بیمه گذاران بیمه ایران رابطۀ مستقیم و مثبتی وجود دارد.
و اما اگرچه در برخی پژوهش ها این متغیر کمترین میزان را به خود اختصاص داده است. اما می توان گفت؛ شاید بنابر نوع فرهنگ و خلق و خوی افراد مورد مطالعه جامعه آماری، این وضعیت متفاوت می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر مدیران سایت ها به بهبود کیفیت بصری سایت خود بپردازند و سعی در هرچه بهتر نمودن فضای سایت خود نمایند، احتمالاً بیمه گذاران بیشتر رغبت می کنند که عملیات بیمه نامه ای خود را الکترونیکی انجام دهند و خیلی راحت تر می توانند قسمت های مختلف یک سایت را شناسایی کرده و به آنها دسترسی سریع تری داشته باشند.