(International Group of department Store, www.igds.org)
بخش چهارم :
پیشینه داخلی و خارجی
اگرچه خواستگاه مسئولیت پذیری به لحاظ فردی و اجتماعی به زمان آفرینش انسان در چارچوب نظام الهی عالم و تشکیل اولین اجتماعات بشر بر می گردد، اما پیشینه مسئولیت پذیری سازمانی ،با توجه به عمر کوتاه سازمان ها و بنگاه های امروزی کوتاه می باشد .در بعد مسئولیت پذیری انسان و جامعه، مفاهیم و موضوعات عظیمی نظیر میثاق الهی انسان، صالحیت جامعه انسانی ،عزم و حرکت انسان ها ، خیر رسانی و محبت به دیگران ، دوری از اسراف و وجدان انسانی و هزاران موضوع دیگرو یا استفاده از راه ها و روش هایی نظیر خمس ، زکات ، وقف ،صدقه ،علم آموزی و نظایر آن در مکاتب الهی بالاخص اسلام مؤید اهمیت این مهم می باشد.اما در بعد سازمانی با توجه به عمر کوتاه سازمان های امروزی پیشینه موضوع به دهه ۱۹۲۰ بر می گردد. از اوایل دهه ۱۹۲۰ محققین مدیریت به مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه ها تأکید کرده اند و تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع مسئولیت اجتماعی در جوامع توسعه یافته ابعاد بسیار زیادتری دارد تا در جوامع دیگر مثل ایران که تحقیقات گسترده ای را مشاهده نمی کنیم .
مقالات و تحقیقاتی که در ایران وجود دارد، عبارتند از : کتاب فشرده ای از آقای دکتر الوانی در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت ها ،مقاله آقای دکتر نجف بیگی در کتاب سازمان و مدیریت پیرامون این موضوع ،مقاله ای از آقای دکتر ایران نژاد پاریزی ، مقاله ای از خانم مریم خلیلی و آقای علی رضا امیدوار دبیر انجمن مسئولیت اجتماعی شرکت های ایرانی و مواردی به شرح زیر:
۱- بررسی نقش مدیران فرهنگی در ارتقای مسئولیت اجتماعی ( بررسی موردی :مدیران تک پست صدا و سیما در سال ۱۳۸۷-۱۳۸۸ توسط حسین مهردوست مقطع ارشد در دانشگاه علوم تحقیقات در رشته مدیریت فرهنگی )
۲- بررسی تطبیقی مسئولیت اجتماعی مدیران واحد های دولتی و خصوصی - فضل الله امینی- مقطع کارشناسی ارشد – مرکز آموزش مدیریت صنعتی
۳- بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیت پذیری سازمان های دولتی ایران (نیروگاه برق طرشت ) توسط معصومه وزیری نظام دوست در سال ۸۹ در رشته مدیریت دولتی مقطع ارشد در دانشگاه علوم تحقیقات
۴- مسئولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای در سازمان های دولتی توسط حسین گیوی پور در مقطع دکترا در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد
۵- سیاست گذاری حکومت در ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها در ایران ،علی رضا امیدوار ، مقطع ارشد ، دانشگاه تهران ، ۱۳۸۴
۶- بررسی الگوی مسئولیت اجتماعی مدیران بخش صنایع نساجی سازمان صنایع ملی ،احمد رضا قاسمی ، مقطع ارشد ، دانشگاه تهران ،۱۳۷۴
۷- مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه ریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده ، مهدی سبحانی نژاد ، مقطع دکترا ،دانشگاه تربیت مدرس ، ۱۳۷۹
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۸- خود اختیاری و مسئولیت اجتماعی ، اخلاقی در نمایش های آرتور میلر ، فاطمه عبدوس، مقطع ارشد ، دانشگاه شیراز ،۱۳۸۳
۹- ارائه الگوی مدیریتی و برنامه ریزی مبتنی بر مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی بنگاههای اقتصادی در ایران ، مجید مطهری نژاد ، مقطع ارشد ، واحد علوم تحقیقات شیراز ، ۱۳۸۷
۱۰- کتاب مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی ، ماتسوشیتا،ترجمه مریم داداش زاده و محمد رضا سرکارآرانی ،نشر رسا،۱۳۹۰
۱۱- مقاله تأثیر مسئولیت اجتماعی بر نوآوری در بنگاه ها ، دیدگاه مبتنی بر منابع،حسین مهلوجی،فصلنامه علوم مدیریت ایران ،سال سوم ،۱۳۸۷
۱۲- مقاله پرونده ای بنام مسئولیت اجتماعی شرکت ها ،علی گلچوبیان، عصر مدیریت ،۱۳۸۶ ،شماره ۶
۱۳- مقاله مسئولیت اجتماعی یکپارچه زنجیره تأمین،دانشگاه شیراز (دانشکده مجازی )
۱۴- مقاله حسابداری مسئولیت اجتماعی شرکت ها ،محمد رضا عسگری،۱۳۷۳،تدبیر ،شماره ۱۸۹
۱۵-مقاله بررسی تأثیر رعایت مسئولیت اجتماعی شرکت بر حفظ محیط زیست، علی صفری و علی صنایعی، ۱۳۸۷، ارائه شده در کنفرانس بین المللی بهداشت و محیط زیست در سازمان ها
۱۶- کتاب ابزار های مسئولیت اجتماعی سازمانی برای سرآمدی ، ساسان قاسمی ،نشر موسسه علمی دانش پژوهان برین ،۱۳۸۴
۱۷- اخلاق و مسئولیت اجتماعی در مدیریت آموزشی ، مجله روان شناسی و علوم طبیعی ،دوره ۳۳،شماره ۱،نشریه الکترونیکی دانشگاه تهران
۱۸- مقاله مسئولیت اجتماعی سازمان ها و اهمیت و توجه به آن،مجله میثاق مدیران ،۱۳۸۷،شماره ۳۳،زهرا امیری
-۱۹ مقاله حسابداری مسئولیت اجتماعی،محسن خوش طینت ،نشریه حسابداری ،شماره ۱۰،۱۳۷۳
۲۰- مقاله مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت نوین ،مجله فرهنگ مدیریت ،دوره ۵،شماره ۱۵،سال ۱۳۸۶
۲۱- مقاله رابطه دیدگاه ارزشی مدیران و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آنها در سازمان های دولتی ،پژوهشنامه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ،دوره ۱۳،زمستان ۸۸،مهناز اکبری
۲۲- مقاله بررسی رابطه فرهنگی سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی وزارت نیرو )اصغر مشبکی و وهاب خلیلی ،۱۳۸۸،شماره سوم
۲۳- مقاله ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی ، مطالعه موردی هند،۲۰۱۲،سارا جبت ،شر گیل ،مجله اروپایی کسب و کار ،شماره ۱۴
۲۴- مقاله فعالیت های مسئولیت اجتماعی چگونه موجب ایجاد ارزش برای سهامداران می شود ،جان پزولا،۲۰۱۱،مجله کسب و کار ،شماره ۵
۲۵- مقاله توضیح شرکت های اخلاقی / ادراک از محصول و دید مصرف کننده از اخلاقیات شرکت ،کاتجا برانگ ،مجله کسب و کار ،۲۰۱۰، شماره ۳
۲۶- مقاله اثر برنامه های مسئولیت اجتماعی خرده فروش بر مفهوم تصویر فروشگاه ،مجله خدمات مصرف کننده و خرده فروشی ،۲۰۰۸،۱۲،جولی پیر
۲۷- مقاله مسئولیت اجتماعی شرکت ها (فعالیت های ارزش آفرین )تحقیق سالانه صنعت توریسم،جان نیکلا،۲۰۰۸،۴
۲۸- مقاله کسب و کار بین المللی ، مسئولیت اجتماعی شرکت و توسعه پایدار،مجله بین المللی کسب و کار، ۲۰۱۰،۱۹ ،انز کلاک
۲۹- مقاله مفهوم و توسعه استراتژیکی مسئولیت اجتماعی شرکت ها،پیتر هسلین ،مجله توسعه سازمانی،۲۰۰۸،۲
۳۰- مقاله برقراری استاندارد برای مسئولیت اجتماعی شرکت ها ، مجله تحقیق کسب و کار ،۲۰۰۷،شماره ۶،سیلویا گیجن ،پل بلک
۳۱- مقاله تکامل تدریجی مسئولیت اجتماعی ،مجله کسب و کار هاریزن ،۲۰۰۷،۵۰،فیلیپ کچران
۳۲- مقاله واکنش نیروی فروش به مسئولیت اجتماعی شرکت ،پیامد ها و نتایج آن و نقش میانجی آن در اعتماد سازمانی در یونان، پاولس ولاخوس ،نیکولاس پناگپلس ،دانشگاه اقتصاد و کسب و کار یونان ،۲۰۱۰
۳۳- مقاله ادراک مصرف کننده از مسئولیت اجتماعی در مراکز خرید شهری و اثر آن بر ارزیابی خرید در انگلیس ،هرمن اپوال ،اندرو الکساندر و پالین سالیوان ، مدرسه مدیریت انگلیس ، ۲۰۰۶،۱۳
۳۴ - مقاله اثرات مسئولیت اجتماعی بر رفتار مصرف کننده،کرن بیکر ،اندرو کادمور و رونالد پل هیل ، دانشگاه فلوریدا ، امریکا ،مجله تحقیق کسب و کار ،۵۹ ،۲۰۰۶
۳۵- استفاده از ادراک اخلاقی مصرف کننده به عنوان راهنمایی برای اثرات مسئولیت اجتماعی شرکت ، لیندا شی ،مدرسه مدیریت ایزنبرگ ، امریکا ، ۲۰۱۰
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه
تحقیقات را براساس معیارها و مبانی مختلفی می توان دسته بندی کرد. این معیارها و مبانی شرایط را فراهم می کنند که می توان بر اساس آن ها تحقیقات را طبقه بندی کرد، اما انواعی از تحقیق به علت ماهیت چند بعدی و پیچیده ای که دارند در چندین طبقه قرار می گیرند و همین امر کار قضاوت شفاف و روشن را در این رابطه دچار مشکل می سازد اما به طور کلی می توان گفت مفید ترین طرح طبقه بندی انواع تحقیق حالتی است که در آن دسته بندی ها، به حداقل و تفاوت ها به حداکثر برسد.
۳-۲ روش تحقیق
روش های تحقیق در واقع ابزارهای دستیابی به واقعیت به شمار می رود. در هر پژوهش، پژوهشگر تلاش می کند تا مناسب ترین روش را انتخاب کند؛ و آن روشی است که دقیق تر از روش های دیگر قوانین، واقعیت را کشف کند. بنابراین شناخت واقعیتهای موجود و پی بردن به روابط میان آنها مستلزم انتخاب روش پژوهشی مناسب است(دلاور، ۲۵،۱۳۸۵).
تحقیق حاضر بدنبال رابطه علّی بین چند متغیر بوده است و رابطه علّت و معلولی را نشان داده است. از این رو، روش تحقیق توصیفی و پیمایشی می باشد. چون تاثیر بین متغیرها با مدل معادلات ساختاری اندازه گیری می شود.
۳-۲-۱ نوع تحقیق بر اساس هدف