توانایی تمیز دادن بین روابط علت و معلول از سایر روابط.
توانایی تشخیص روابط میان اندیش های یک مطلب.
۳۰/۴- تحلیل روابط سازمانی :
توانایی تشخیص نقطه نظرها یا تعصبات نویسنده در یک واقعه تاریخی.
توانایی تشخیص فنون مورد استفاده در مطالب ترغیبی، مانند تبلیغات، پروپاگاند، و جز اینها.
۰۰/۵- ترکیب :
پهلوی هم گذاشتن عناصر و اجزاء برای ایجاد یک کل یکپارچه و تولید طرح یا ساختی که قبلاٌ بدین شکل وجود نداشته است. ترکیب همان فعالیت ذهنی است که به آفرینندگی یا خلاقیت معروف است. ترکیب از خرده طبقه هایی به شرح زیر تشکیل یافته است :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۰۰/۵- تولید یک اثر بی همتا :
توانایی نوشتن یک داستان، مقاله، یا شعر ابتکاری.
توانایی بیان تجارب شخصی به طور موثر.
۲۰/۵- تولید یک نقشه یا یک مجموعه اقدامات پیشنهادی :
توانایی پیشنهاد دادن راه های آزمودن فرضیه ها.
توانایی طرحریزی یک طرح آموزشی برای تدریس در یک موقعیت ویژه.
۳۰/۵- استنتاج مجموعه ای از روابط انتزاعی :
توانایی تدوین یک نظریه یادگیری قابل استفاده در آموزش کلاسی.
توانایی انجام اکتشافات ریاضی و تدوین اصول و قوانین ریاضی.
۰۰/۶- ارزشیابی : داوری در باره ارزش مطالب موضوعات برای مقاصد معین. طبقه ارزشیابی از دو خرده طبقه زیر تشکیل یافته است :
۱۰/۶- داوری بر اساس شواهد درونی :
توانایی کاربرد ملاکهای داده شده ( بر حسب معیارهای درونی ) برای قضاوت در باره یک اثر.
توانایی نشان دادن اشتباهات منطقی یک بحث.
۲۰/۶- داوری بر اساس ملاکهای بیرونی :
توانایی مقایسه و ارزیابی نظریه ها، تعمیم ها، و واقعیتها در باره فرهنگهای خاص.
توانایی تشخیص و ارزیابی ارزشهای ملحوظ در اقدامات مختلف.
طبقه بندی دارای ویژگیهایی به شرح زیر است که هنگام استفاده از آن باید مورد توجه قرار گیرد :
این طبقه بندی به صورت یک سلسله مراتب از ساده به پیچیده تهیه شده به گونه ای که هر یک از طبقه ها بر طبقه های قبلی استوار است و شامل عناصری از آن طبقات است.
هنگام استفاده از این طبقه بندی برای تعیین سطوح مختلف هدفهای آموزشی، باید هر هدف را در بالاترین طبقه قرار داد. زیرا مواردی که از طبقات پائین تر درهدف گنجانده شده اند گامهای مقدماتی هستند که برای رسیدن به هدف مورد نظر لازمند.
هنگام تعیین سطح هدفها و سئوالهای امتحانی بر اساس این طبقه بندی، تجارب قبلی و آموخته های پیشین یادگیرنده را باید در نظر گرفت. مثلاٌامکان دارد یک سئوال ریاضی را در طبقه « ترکیب » قرار داد، اگر آن سئوال از نظر تجارب یادگیرنده به یک راه حل یا فورمول تازه بینجامد. اما اگر یافتن جاب آن تنها به یادآوری مطالب یادگرفته شده قبلی نیاز داشته باشد، سئوال در طبقه دانش یا معلومات قرار میگیرد. به عنوان نمونه، برای دانشآموزیکه اطلاعات مربوط به بیماری مالاریا را خوانده است، این سئوال :« علت بیماری مالاریا چیست ؟ » یک سئوال حافظه ای است که در طبقه دانش قرار میگیرد، در حالی که برای دکتر ویلیام گرگاس، پیش از کشف رابطه بین پشه مالاریا و بیماری مالاریا، این سئوال یک سئوال ترکیبی بوده است.
۱۴-۲- حوزه عاطفی :
هدفهای حوزه عاطفی به احساس، انگیزش، نگرش، قدردانی، ارزش گذاری، و از این قبیل مربوط میشوند. برای مثال، وقتی معلمی از این بابت نگران است که یکی از دانشآموزان او علاقه ای به درس حساب نشان نمیدهد، نگرانی او در رابطه با مشکل دانشآموز به حوزه عاطفی مربوط میشود. طبقه بندی هدفهای حوزه عاطفی به وسیله کراتول و همکاران ( ۱۹۶۴ ) تهیه شده است. این طبقه بندی از پنج طبقه به شرح زیر تشکیل یافته است :
۰/۱- دریافت کردن ( توجه کردن ) تأکید این طبقه برآن است که یادگیرنده باید مایل به پذیرفتن یا توجه کردن به پدیده ها یا محرکهای یادگیری باشد. برای آنکه یادگیرنده بتواند آنچه را که معلم میخواهد آموزش دهد یاد بگیرد باید ابتدا به آن توجه کند. این طبقه به سه خرده طبقه زیر تقسیم شده است :
۱/۱- آگاهی :
آگاهی یافتن از عوامل زیبایی شناختی در لباس، مبلمان، ساختمان، طرح شهرها، هنر و غیره.
کسب آگاهی از رنگ، شکل، ترتیب، طرح، اشیاء و ساختمانهای اطراف.
۲/۱- میل به پذیرش :
توجه دقیق به صحبت دیگران – در مکالمات مستقیم و در مکالمات تلفنی.
درک و تحلیل الگوهای فرهنگی ( مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، ملی و غیره ) متعلق به دیگران.
۳/۱- توجه انتخابی :
گوش دادن به یک قطعه موسیقی با توجه به جنبه های مختلف آن و شناسایی میزان تأثیر هر یک از آلات موسیقی مورد استفاده در کل قطعه موسیقی.
حساس شدن نسبت به ارزشهای انسانی و قضاوتهای مربوط به زندگی آن گونه که در ادبیات ثبت شده است.
۰/۲- پاسخ دادن : این طبقه پاسخ هایی را شامل میشود که از توجه کردن فراتر میروند. در این مرحله یادگیرنده، علاوه بر توجه کردن به پدیده ها یا محرکها، نسبت به آنچه که میبیند یا میشنود فعالیت میکند، یعنی به آن پاسخ میدهد. خرده طبقه های این طبقه عبارتند از :
۱/۲- رضایت به پاسخدهی :