شکل ۴-۱۸ نمودار تست وب سرورها و سیستم های مدیریت محتوا رو ی سایت پینگ دام ۱۲۱
شکل ۴-۱۹ نمودار مقایسه ی سرعت وب سایت ها ۱۲۳
شکل ۴-۲۰ نمودار نتایج مقایسه ی سرعت وب سرورها ۱۲۴
شکل ۵-۱ نمودار مقایسه سرعت بارگذاری وب سایت ها ۱۲۹
شکل ۵-۲ نمودار مقایسه سرعت بارگذاری وب سرورها ۱۳۰
فصل اول:
کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه
اینترنت و مهمترین سرویس آن وب، علاوه بر این که حیات بشری را در هزاره سوم دستخوش تحولات فراوانی کرده است، توانسته است منشاء تحولات گسترده ای در سایر حوزه های فناوری گردد. یکی از حوزه های جدی تاثیر اینترنت تجارت الکترونیک است.
در وب سایت های تجاری سرعت اجرا و پاسخ سیستم ها موضوعی بسیار مهم و حیاتی شده است. در مورد سیستم های تجاری مشتری به مشتری[۱] و تجارت به مشتری[۲] با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان و بازدید کنندگان که هریک عملیات متنوعی را انجام می دهند توان و سرعت پاسخگویی سیستم امری بسیار تاثیر گذار در رضایت مشتریان و کارآمدی سیستم تجاری است.
روش های شناخته شده و سابقه داری از قبیل پیش پردازش[۳]، کوکی[۴]، آژاکس[۵]، کش کردن[۶] و … برای سرعت بخشیدن به اجرای برنامه های اینترنتی استفاده شده اند ولی همچنان نیاز به بالا بردن سرعت اجرا و بهره وری سیستم های تحت وب احساس می شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
اهمیت سرعت اجرا در وب سایت های تجاری مشتری به مشتری به دلیل ماهیت ذاتی آن (مشارکت مشتریان با یکدیگر) و تعداد بالای بازدیدکنندگان همزمان بسیار حیاتی است. سیستم های تجارت الکترونیک از قبیل بازارهای اینترنتی، بازارهای حراج اینترنتی، خرده فروشی های مشارکتی و … نمونه هایی از این سیستم های مشتری به مشتری هستند.
در مورد سیستم های تجارت الکترونیک با پایه ی تجارت به مشتری مثل بانک های اینترنتی، سیستم های پرداخت و تسویه حساب اینترنتی و … نیز به دلیل تعامل همزمان با تعداد زیادی از مشتریان سرعت اجرا و پاسخ دهی بلادرنگ اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
کارایی سرویس های تجارت الکترونیک فقط به موارد فوق محدود نمی شوند و اهمیت سرعت و پاسخ دهی بلادرنگ در سیستم های دیگری مثل موتورهای جستجو، سیستم های مشارکتی تبلیغات بازرگانی، سیستم های مشارکتی چندرسانه ای، سیستم های ویدئو کنفرانس، سیستم های تلفن اینترنتی، سیستم های چت، سیستم های ای آر پی[۷]، سی آر ام[۸]و … نیز قویا ضروری می نماید]۱۲][۱۳[.
بنابراین اهمیت اجرای سریع برنامه های تحت وب، سیستم های تجارت الکترونیک و به طور کلی همه سیستم های پربازدید و پر ترافیک اجرای سریع و پاسخ دهی بلادرنگ را مولفه ای حیاتی برای کار خود تلقی می کنند.
در این فصل پس از آشنایی با تکنولوژی وب، تاریخچه ای از آن به صورت مشروح و کامل توضیح داده می شود. سپس انواع مدل های وب معرفی، و تعریف هر یک از آن ها، دستاوردها و ویژگی هایشان به صورت کامل شرح داده می شوند. همچنین تخمینی از آینده ی وب و حدس ما درمورد تکنولوژی های آینده در وب توضیح داده می شود. در ادامه، مساله اصلی این تحقیق تعریف شده و سوال های پیش رو و ضرورت انجام تحقیق شرح داده می شود. درنهایت ساختار پژوهش آورده می شود]۱۴ [.
۱-۲ آشنایی با تکنولوژی وب
تکنولوژی وب توسعه ی مکانیزمی است که به دو یا چند کامپیوتر اجازه می دهد تا در سطح یک شبکه ارتباط برقرار کنند. برای مثال در محیط یک شرکت، ممکن است تعدادی از کامپیوترها که به همراه دستگاه هایی نظیر پرینتر[۹] درون یک شبکه به هم متصل هستند، برای ارسال مناسب و سریع اطلاعات همکاری کنند. فرآیندی که تکنولوژی وب دارد پیچیده و گوناگون است و به همین علت است که تمامی سازمان های بزرگ تجاری با این مساله سروکار دارند. تکنولوژی وب تغییرات اساسی در شیوه های ارتباطی ایجاد کرده است که بسیار موثرتر عمل می کنند.
مزیت اصلی تکنولوژی وب این است که با فراهم آوردن ارتباط هایی با سرعت بالا در دنیای کامپیوتر، آسودگی و راحتی را به ارمغان آورده است. فرایند هایی که از کامپیوتر استفاده می کنند، چه در شرکت باشند و چه در منزل، با بهره گرفتن از یک شبکه بسیار سریع و آسان عمل می کنند. تکنولوژی وب به پیام ها اجازه می دهد که در سطح یک سیستم ارسال شوند، با درنظر گرفتن اینکه ممکن است قبل از آن نیاز به به کار بردن یک مجرای اصلی باشد یا ترک فضای کاری برای برقراری ارتباط با یک پیام. همچنین واضح است که تکنولوژی وب باعث کاهش قیمت ها، افزایش پتانسیل تجاری و کارآمدتر شدن کمپانی می شود.
عیب اصلی تکنولوژی وب این است که مسائلی که شامل تکنولوژی وب می شوند، می توانند بسیار پیچیده باشند و این قضیه برای افرادی که تجربه ای مرتبط با عیب یابی مشکلات شبکه ای ندارند، می تواند کار سختی باشد. بنابراین نیاز به استخدام افرادی با مهارت حل مشکلات شبکه ای احساس می شود که خود مستلزم پرداخت هزینه است. علاوه بر این وجود شبکه مجال حمله به سیستم های کامپیوتری را فراهم می کند. ضعف در شبکه ممکن بود بهره برداری شود، اطلاعات مهم ممکن بود گم شود یا از بین برود و ویروس های کامپیوتری می توانستند خطرات جدی برای شبکه به وجود بیاورند. بنا بر این دلایل، امنیت شبکه موضوع دیگریست که هنگام استفاده از تکنولوژی وب باید درنظر گرفته شود]۱][۲[.
۱-۳ تاریخچه ی وب
تار جهان گستر[۱۰]، یا به عبارت خلاصه وب، مرجعی جهانی برای کاربرانی است که از طریق اینترنت با آن در ارتباط هستند.
عبارت تار جهان گستر گاهی به صورت اشتباه به جای کلمه اینترنت به کار می رود، در حالی که وب سرویسی است برای امور اینترنتی مانند ایمیل[۱۱]. سابقه ی پیدایش اینترنت بسیار طولانی تر از وب است.
ایده ی داشتن مرجعی جهانی که حتی از خانه هم بتوان به آن دسترسی داشت شاید به داستان کوتاه ایساک آسیموف[۱۲]، “جشن سالیانه[۱۳]” که در سال ۱۹۵۹ منتشر شد برگردد. در این داستان، شخصیت ها از طریق کامپیوترهای خانگی به دنبال اطلاعاتی می گشتند که از طریق یک شبکه گسترده زمینی به یک سوپر کامپیوتر در جایی درون زمین متصل بود.
۱-۳-۱ ۱۹۹۱-۱۹۸۰: آغاز پیشرفت های ابتدایی وب
اولین وب سرور جهان، “نکست کیوب[۱۴]” نام داشت که توسط تیم بارنرز لی[۱۵]در سِرن[۱۶]مورد استفاده قرار گرفت. این سرور مجبور بود تمام لینک ها و صفحات جدید را به صفحه های باقی مانده لینک کند. برای برطرف کردن این نقیصه، او ایده ی به اشتراک گذاشتن اطلاعات را بدون استفاده از ابزار و نرم افزارهای جدید ارائه داد. او در سال ۱۹۸۹ شروع به کار روی ایده خود کرد و یک ابرمتن[۱۷] را به وجود آورد. او اسامی مختلفی برای این طرح ارائه کرد از جمله مِشِ اطلاعات[۱۸]، معدن اطلاعات[۱۹]، و …، تا در نهایت تار جهان گستر انتخاب شد.
هدف پروژه ی “وب"، دادن قابلیت لینک شدن به هر اطلاعاتی در هر جایی بود. “بسیار از گسترده سازی وب در تمام نقاط دنیا و ایجاد سرورهای گذرگاهی و دروازه ای برای هر اطلاعاتی هیجان زده و خوشحالیم. همه دست اندرکاران خوش آمدید!” این قسمت هایی از اولین پیغام بارنرز لی بود.
۱-۳-۲ ۱۹۹۵-۱۹۹۲ رشد وب
دراین سال ها، همچنان مرورگر گرافیکی وجود نداشت. این ضعف در سال ۱۹۹۲ با انتشار “اروایز[۲۰] "برطرف شد.
اما با معرفی مرورگر “موزاییک[۲۱]“، نقطه عطفی در وب به وجود آمد. موزاییک در دانشگاه ایلی نویز[۲۲]طراحی و در سال ۱۹۹۳ عرضه شد.
در می ۱۹۹۴، اولین کنفرانس بین المللی وب در سِرن برگزار شد و از آن تاریخ به بعد هر ساله برگزار می شود.
۱-۳-۳ ۱۹۹۸-۱۹۹۶ تجاری سازی وب
قبل از سال ۱۹۹۶ مشخص شد که وب دیگر تنها به عنوان مرجعی برای دستیابی به اطلاعات و برقراری ارتباط به کار نمی رود، اکنون بسیاری از شرکت ها برای تجارت های تحت وب نیز روی آن حساب می کردند. با به وجود آمدن این شرایط، بسیاری خواستار استفاده از این موقعیت و بهره مندی از مزایای آن شدند.
۱-۳-۴ جدال مرورگر ها
به دلیل آغاز به کار زودتر، نت اسکیپ[۲۳]در سال ۱۹۹۶ انتخاب ۸۰% کاربران بود. اما وجود برخی نقاط ضعف و کارایی پائین و عرضه شدن نسخه ی ۴ اینترنت اکسپلورر[۲۴]، به تدریج کاربران استفاده از اینترنت اکسپلورر را ترجیح دادند به طوری که در سال ۲۰۰۱، ۹۰% کاربران از اینترنت اکسپلورر استفاده می کردند. در سال ۱۹۹۸، موزیلا[۲۵]وارد بازار شد. در سال ۲۰۰۶، نسخه ی فایرفاکس[۲۶]آن نیز عرضه شد و شمار کاربران اینترنت اکسپلورر را از ۹۵% به ۸۵% کاهش داد.
۱-۳-۵ ۲۰۰۱-۱۹۹۹ دات کام، ارتقا و انفجار
از نظر تاریخی، انفجار “دات کام[۲۷]” را می توان با بسیاری از اختراعات و اکتشافات دیگر مقایسه کرد. مانند افتتاح راه آهن در ۱۸۴۰، رادیو در ۱۹۲۰، الکتریسیته در ۱۹۵۰ و کامپیوتر های خانگی در اوایل ۱۹۸۰٫
در سال ۲۰۰۱، حباب “دات کام” ترکید و بسیاری از پیشگامان این عرصه، که نتوانستند از سرمایه گذاری های خود، منتفع شوند، از عرصه رقابت خارج گردیدند.
۱-۳-۶ ۲۰۰۲ تا زمان حال
در این سال ها، شرکت های متعددی، سرمایه های بسیاری در وب برای ارتقای کیفیت و بالا بردن سرعت اینترنت صرف کرده اند. شرکت های بسیاری، پیشرفت های خود را از طریق وب یافته اند و همین هم سبب تجاری شدن وب گردیده است.
سایت های بزرگی مانند موتورهای جستجوی گوگل[۲۸]، ای بی[۲۹]و آمازون دات کام[۳۰]خدمات بسیاری برای جستجوی راحت تر در اینترنت ارائه داده اند.
سایت های شبکه های اجتماعی نظیر مای اسپیس[۳۱]، فیس بوک[۳۲]، فرندستر[۳۳]و … هم فعالیت خود را در این سال ها آغاز کردند که در ابتدا با استقبال مواجه نشدند اما به تدریج محبوب و گسترده شدند.
با آغاز سال ۲۰۰۲، وب با ایده های متعددی مانند آر اس اس[۳۴]و وبلاگ[۳۵]ها مواجه شده بود. با گسترده شدن فعالیت های موتور های جستجو، نیاز به تغییراتی در وب به وجود آمد که نتیجه آن وب ۲[۳۶] بود.
اکنون که جستجو در اینترنت همه گیر شده بود، ویکی پدیا[۳۷]و پروژه[۳۸]هایش به عنوان مرجعی برای اطلاعات به وجود آمدند. در سال ۲۰۰۵، سه تن از کارمندان سابق پی پال[۳۹]، وب سایتی برای نمایش ویدئو طراحی کردند که یوتیوب[۴۰]نام گرفت. تنها یک سال بعد، این سایت به عنوان سریع ترین سایت گسترده شده از زمان پیدایش وب شناخته شد که به خوبی کاربران را جذب خود کرده است.