بر اساس تعریفی دیگر، فناوریهای اطلاعاتی مجموعه ای از ابزارها، تجهیزات، دانش و مهارتهاست که از آنها در گردآوری، ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات (اعم از متن، تصویر، صوت وغیره) استفاده میشود. این فناوری به سرعت در حال رشد است و فعالیتها و سرمایهگذاریهای انجام شده در این زمینه به ویژه پس از ظهور پدیده اینترنت، بسیار چشمگیر است. پرتوهای این فناوری نوین بسیاری از زوایای زندگی انسان را فرا گرفته است و بسیاری از علوم و موضوعات را تحت تاثیر خود قرار داده است. ناگفته پیداست که رد پای فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه به راحتی در آموزش، مدیریت، برنامه ریزی سازمانها، پزشکی، تجارت، امور نظامی، تولید و صنعت، تحقیقات، حمل و نقل، کنترل ترافیک و صنعت نشر مشهود است (رضوانی،۱۳۸۷٫)
در تعریف آکادمیکتر، این «خدمات الکترونیک» مجموعه خدماتی هستند که با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، درجهت راهبردهای دستیابی به توسعه پایدار و ارتقا سطح کیفیت زندگی بشر در تمام زمینهها، به کارگرفته میشوند. شناخت این مفاهیم به ما کمک میکند که تعاملات جدید دنیای رسانه را حل کنیم. شکی نیست که مجموعهای از مفاهیم و اصطلاحات جدید وارد حوزه رسانه شدهاند که شالوده روابط، موضوعات و رویکردهای ژورنالیستی را تحت تاثیر قرار میدهند. شناخت روزنامهنگاران کشور ما به عنوان پیشروان و پرچمداران اطلاعرسانی، دریچه ورود جامعه به سرزمین جدیدی است که اسامی آن با پیشوند- e آغاز میشود. فناوری اطلاعات ایران در سال های اخیر دوران بلوغ خود را به خوبی طی نکرد و به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد دولتی و رانت خواری های فراوان نتوانست روی پای خود بایستد و مدام چشم به دست دولت داشت تا بتواند ازمواهب پروژه های دولتی بهره ای هرچند اندک ببرد، از سوی دیگر وام های متعددی که در این حوزه ارائه شدند علیرغم انتظار کارآیی لا زم را نداشت و متاسفانه بسیاری از شرک ت هایی که در سا ل های مذکور با سوابق غیرمرتبط و با اتکاء به یک یا دو پروژه فوری را ه اندازی شده بودند، تعطیل و ورشکست شدند و بسیاری ازجوانانی که با رویای طی کردن ره صد ساله در یک شب وارد این وادی شد ه اند، امروز بیکار هستند و یا با درآمدهای پایین به دنبال یک شغل دولتی میگردند .
جامعه ی اطلاعاتی جها نی بسرعت در حال شکل گیری است . شتاب بهم آمیختن ارتباطات، انتشار چند رسانه ای و اطلاعات به همراه توسعه سریع فناوری چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری پدیده جدیدی بنام را بوجود آورده است که در نتیجه آن هر روز شاهد تولیدات و سرویسهای ،ICT[2] ، فناوری اطلاعات و ارتباطات متنوعی هستیم که در اغلب امور بشر از آموزش گرفته تا تجارت و بازرگانی و مسائل فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. این فضا فرصت جدید و مناسبی در جهان بوجود آورده است که اگر با درایت استفاده شود فاصله کشورها را کم و اگر نسبت به آن بی توجهی شود فاصله دیجیتالی را در پی خواهد داشت .(بدرقه،۱۳۸۵)این فضای جدید از طرفی شرایط حضور در بازار جهانی و بهر ه مند شدن از مزایای آنرا در پی خواهد داشت و از طرفی رقابت سنگینی را حاکم خواهد کرد که بدون دانش نمیتوان در این رقابت موفق بود.
۲-۵-۱٫فناوری اطلاعات وارتباطات و توسعه انسانی
توسعه انسانی مفهومی است که در رأس اهداف و در سرلوحه راهبردهای توسعه ملی و برنامه های اجرایی قرار دارد زیرا بدون توفیق در این مهم، هیچ راهبردی به سرمنزل موفقیت و به مرحله بهره وری نمی رسد.منابع انسانی هر کشوری جزء زیرساختهای نرم به شمار می آیند. برای توسعه زیرساختهای نرم و بهره برداری از زیرساختهای سخت، می توان فناوری اطلاعات وارتباطات را به خدمت گرفت و در نتیجه توسعه یافتگی منابع انسانی و سایر زیرساختهای نرم هم برنامه توسعه ملی فناوری اطلاعات وارتباطات را با موفقیت به پیش برد و هم به سایر اهداف و اولولیتهای برنامه های اجرایی رسید. نظریه پردازان توسعه این جنبه مهم از کارکرد فناوری اطلاعات وارتباطات را جنبه امکان آفرین و ممکن ساز آن می نامند. (تحریریه، ف ۱۳۸۱(
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
فناوری اطلاعات وارتباطات از جنبه امکان آفرین خود، زیرساختهای نرم را متحول می سازد زیرا تمامی انواع زیرساختارهای نرم اطلاعات نگر و دانش محورند و لذا با رویکرد امکان آفرینی فناوری اطلاعات وارتباطات و برنامه های توسعه ای آن می توانیم نوآوری، خلاقیت سازماندهی، مدیریت و سایر کیفیتهای انسانی خود و مردم را ارتقاء ببخشیم. همانگونه که مک لوهان گفته است «رسانه ها از طریق دگرگون ساختن محیط، نسبتهای منحصر به فردی از دریافتهای حسی را در ما بوجود می آورند گسترش هر یک از حواس، شیوه تفکر و کنش ما و بطور کلی شیوه درک ما را از جهان تغییر می دهد و وقتی این نسبتها تغییر می کند انسانها تحول می یابند»(کراکر)
۲-۵-۲٫فناوری اطلاعات وارتباطات ابزاری برای توسعه روستایی:
کلید اصلی توسعه روستایی بکارگیری اطلاعات مقتضی است. جامعه روستایی اطلاعاتی در باره عرضه نهاده های کشاورزی، سیستمهای هشدار دهنده آفات و بیماریها، اعتبارات، قیمتهای بازار و سایر موارد نیاز دارد. رسانه های سنتی و فناوری اطلاعات وارتباطات در شکل جدید آن نقش مهمی در انتقال اطلاعات به این جوامع ایفا می نمایند و پتانسیل بیشتری برای انتقال بیشتر نیز دارند. لازم است که بین تحقیقات ـ توسعه و جامعه روستایی ارتباط مناسبی وجود داشته باشد، به گونه ای که نیازهای اطلاعاتی و جوامع روستایی برآورده شود. فناوری اطلاعات وارتباطات بر طیفی وسیع از رسانه ها تأکید دارد ولی در شکل جدید آن با استفاده ازکامپیوتر سیستم ارتباطی قوی بین جوامع بوجود آورده است. این تکنولوژی امکاناتی برای دستیابی وسیع به اطلاعات فراهم می کند. این شیوه باصرفه است و می تواند همراه با رسانه های سنتی نیز بکار رود. نامه های الکترونیکی یکی از ابزارهای فناوری اطلاعات وارتباطات است که موجب تحول فرهنگی در سازمانها گردیده است و از نظر زمان و هزینه و فاصله موجب تحولی بزرگ شده اند. کاربرد مهم دیگر فناوری اطلاعات وارتباطات استفاده از دنیای جهانی وب است که افراد را قادر می سازد به اطلاعات میلیونها کامپیوتر دیگر دسترسی پیدا کنند. اگر چه کاربرد رسانه های سنتی موفقیت آمیز بوده است اما مشکل عمده آنها این بود که امکان تعامل کاربران وجود نداشته است. بعنوان مثال رادیو در انتقال اطلاعات به طیف وسیعی از شنوندگان مفید و مؤثر بوده است. اما زمان پخش برنامه ها بیشتر مواقع متناسب با نیاز مردم نبوده است و امکان استفاده کامل از برنامه ها برای همه مقدور نبوده است اما رادیو می تواند به اینترنت متصل شود. به عنوان مثال پروژه رادیو اینترنتی در سریلانکا کاربران را قادر ساخت که در زمان مقتضی از طریق اتصال با شبکه از برنامه های رادیویی استفاده کنند. همچنین نظرات خود را از طریق ارسال نامه های الکترونیکی و یا استفاده از گفتگوهای مستقیم chat) به شبکه های رادیویی ابراز نمایند )مانی یوا،۲۰۰۰ (
۲-۵-۳٫کابرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه روستایی
هدف توسعه روستایی بهبود استانداردهای زندگی مردم روستایی است. نظریه پردازان توسعه علت فقر شدید در کشورهای در حال توسعه را عمدتاً محروم بودن اکثریت مردم از اطلاعات و جامعه اطلاعاتی می دانند. برای مثال نظامهای مالی کشورها طبق شرایط خاصی کمکهایی را بصورت یارانه یا وام در اختیار مردم قرار می دهند و مردم با اخذ آنها متقابلاً از اجرای پروژه های دولتی حمایت می کنند و به مشارکت در آبادانی و محرومیت زدایی برمی خیزند. اما امکان اطلاع رسانی دولتها به شدت وابسته به سطح شاخصهای فناوری اطلاعات وارتباطات در کشور است و امکان مطلع شدن مردم و دسترسی به خدمات دولتی نیز متقابلاً وابسته به امکانات دسترسی به این اطلاعات از طریق رسانه ها و پایانه های ارتباطی است. بنابراین در جوامع نیاز به زیرساختهای مقتضی شامل نرم افزارها و سخت افزارهای مناسب برای دست یابی به اطلاعات و اطلاعات مورد نیاز است. برخی از عوامل مورد نیاز در طراحی و گسترش فناوری اطلاعات وارتباطات که باید مورد توجه قرار بگیرند و در جامعه لحاظ شوند به شرح ذیل هستند (گورستین، ۲۰۰۰(
۲-۵-۳-۱٫تسهیلات دسترسی
دستیابی به تکنولوژی بر اساس علاقه کاربران به صورت شخصی یا عمومی امکان پذیر است در بسیاری از نواحی که امکانات دسترسی به سخت افزارهای مورد نیاز کمتر است این امکان از طریق مکانهای عمومی نظیر: کافی شاپ ها، ، Telecentre و غیره فراهم می شود. در این مراکز فعالیت هایی مانند آموزشهای الکترونیکی انجام می شود، همچنین اطلاعاتی مانند خدمات ترویجی روستایی ارائه می شود.
۲-۵-۳-۲٫طراحی خدمات اطلاعات
مراکز فناوری اطلاعات وارتباطات برای موفقیت در انجام فعالیتها باید خدمات و اطلاعات مورد نیاز خود را فراهم کنند. گرچه اطلاعات وسیعی در اینترنت وجود دارد، اما بخش کوچکی از آنها متناسب با شرایط کشورهای در حال توسعه است. زیرا شرایط اینگونه کشورها از نظر زیست محیطی، فیزیکی، کمیابی منابع و مهارتهای فنی و فرهنگی با کشورهای توسعه یافته متفاوت است. مراکز فناوری اطلاعات وارتباطات توسعه روستایی باید اطلاعات کاربردی داشته باشند و ضروری است که اطلاعات با توجه به شرایط فرهنگی، اقلیمی، ژئوفیزیکی، زبانهای محلی و شرایط خاص هر منطقه طراحی و تدارک شوند(گروستین،۲۰۰۰)
۲-۵-۳-۳٫طراحی مراکز اطلاع رسانی
توسعه روستایی با روستائیان تولید کننده سروکار دارد که به دنبال بهبود شرایط اقتصادی خود هستند ضمن اینکه در مناطق دوردست روستایی سکونت دارند و باید این مناطق را حفظ و نگهداری نمایند. Telecntre مرکزی است که در جهت پیشبرد اهداف توسعه روستایی در جوامع روستایی تأسیس می شود و به واسطه آن با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات وارتباطات مردم جامعه روستایی به اطلاعات و خدمات مورد نیاز خود دست می یابند و از این طریق قادر خواهند بود که نقش مهمی درزندگی اقتصادی اجتماعی جامعه خود ایفا نمایند.این مراکز به عنوان یک واسطه بین اطلاعات موجود و نیازهای کاربران روستایی خود عمل می کنند. برنامه ریزی و فعالیت های این مراکز باید بر اساس دستیابی به اهداف توسعه روستایی باشد.این مراکز به عنوان تسریع کننده برنامه های توسعه روستایی می باشند. به این منظور اطلاعات مورد نیاز در مورد تولید محصولات کشاورزی، وضعیت آب و هوا، قیمت محصولات و اطلاعات مربوط به بازار، خدمات ترویجی، نهاده های کشاورزی و دامپروری، خدمات آموزشی، تبلیغات برای محصولات تولید شده و سایر اطلاعات مورد نیاز نواحی روستایی را فراهم می کند. این اطلاعات باید منطبق بر نیازهای کاربران بوده و برای آنان قابل فهم و درک باشد. آنها به یک فرد واسطه (mediator) برای دسترسی به خدمات الکترونیکی نیاز دارند. این واسطه می تواند یک مروج یا یک فرد آموزش دیده نیمه حرفه ای باشد.فرد واسطه باید بتواند نیازهای جوامع محلی را به اطلاعات متناسب با معیارهای شبکه تبدیل نماید همچنین بتواند اطلاعات مورد نیاز را جستجو کرده و از طرفی اطلاعات را به گونه ای قابل فهم و کاربردی در اختیار مردم محلی قرار دهد. با توجه به تنوع زبانهای محلی این فرد باید قادر به ترجمه اطلاعات به زبان محلی و بومی هر منطقه باشد.مرکز Telecentre به عنوان یک پایگاه اینترنتی و استفاده از website و موتورهای جستجوگر نیازهای خاص ویژه توسعه روستایی را مرتفع می نماید. این مزاکز قدرت پردازش اطلاعات و برقراری ارتباط و مهارتهای فنی مدیریت اطلاعات را برای توسعه مداوم دارند. (Gurstein ۲۰۰۰)لازم به ذکر است که مراکز اطلاع رسانی حسب نیاز جوامع و کشورهای مختلف به اشکال گوناگونی نظیر اتوبوس اینترنتی، کیوسک اینترنتی و یا سایر مراکز تعبیه گردیده و مورد بهره برداری قرار می گیرند.
۲-۵-۴٫زمینه های اطلاع رسانی فناوری اطلاعات وارتباطات
برخی از زمینه هایی که فناوری اطلاعات وارتباطات می تواند نقش خود را در آنها به منصه ظهور برساند عبارتند از:
۲-۵-۴-۱٫تأمین بهداشت عمومی
استفاده از این تکنولوژی برای راهنمایی و آموزش افراد مناطق روستایی با توجه به شاخص های بهداشتی مفید و مؤثر می باشد. این اطلاعات و خدمات شامل بهداشت و تنظیم خانواده، جمع آوری اطلاعات پزشکی و آمار و ارتباط و حمایت پرسنل بهداشت در مناطق دوردست می باشد. همچنین با بهره گرفتن از نامه های الکترونیکی و امکانات گفتگو و کنفرانس الکترونیکی می توان به سؤالات کاربران پاسخ داد.
۲-۵-۴-۲٫ایجاد فرصتهای اقتصادی
برقرار ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان و خریداران و حذف نقش واسطه و امکان تجارت الکترونیکی، بازاریابی محصولات تولید شده، اطلاع از قیمت رایج محصولات، ایجاد امکان تبلیغ برای محصولات تولید شده و بازاریابی آنها، معرفی مناطق گردشگری روستایی و توسعه صنعت گردشگری جملگی از خدمات اقتصادی است که می توان جهت ارائه آنها به نواحی روستایی از فناوری اطلاعات وارتباطات کمک گرفت و به افزایش درآمد افراد کمک نمود.
۲-۵-۴-۳٫شبکه های آموزش و یادگیری
کاربرد وسیع این شبکه برای سوادآموزی و آموزشهای مداوم می باشد. آموزش های درسی از طریق متون و مواد درسی دیداری شینداری و یا فیلم های ویدیویی امکان پذیر است. و به طور مستقیم می توان از طریق تسهیلاتی نظیر گفتگوی مستقیم (chat) نیز بهره جست. نمایش و کسب دانش از طریق کار آموزی و یادگیری مفاهیم پیچیده را آسان می سازد.همچنین می توان آموزشهای ترویجی را نیز از طریق این تکنولوژی به مناطق روستایی ارائه داد. اطلاعاتی نظیر: هشدارها و اخبار مربوط به حوادث و آفات و بیماریها، اطلاعات مربوط به هواشناسی کشاورزی، سرویس های خدمات ویژه و نهاده های مورد نیاز، اطلاعات تخصصی مربوط به محصولات، اطلاعات دامپروری و دامپزشکی و غیره.
۲-۵-۴-۴٫حفاظت محیط زیست
کاربرد منابع و مدیریت منابع طبیعی از اهمیت به سزایی برخوردار است. در بسیاری از مناطق تخریب زیادی در محیط زیست نواحی روستایی به وجود آمده است. برای مدیریت منابع طبیعی مانند جنگل، مرتع، منابع آبی، شیلات، آبخیزداری و غیره می توان از فناوری اطلاعات وارتباطات کمک گرفت.
۲-۵-۴-۵٫توانمند سازی و مشارکت افراد
پیچیدگی جوامع امروزی مانع از آن است که دولت ها بتوانند به تنهایی به خوبی از عهده وظایف خود برآیند، لذا باید مشارکت مردم را برانگیزنند و به یاری خود بطلبند فناوری اطلاعات وارتباطات در تمام زمینه های خدمات دولتی و شهری و روستایی امکان آفرین است و امکان رساندن این خدمات را به نقاط دور افتاده و اقشار مردم فراهم می سازد. با رساندن این خدمات به روستانشینان به تدریج حادثه ای اتفاق می افتد که می توان آن را توانمند سازی نامید. به عنوان مثال نصف کردن جمعیت فقیر کشور طی برنامه ای پنج ساله، می تواند یکی از اهداف و مصادیق توانمند سازی می باشد. در کشور هند براساس گزارشهای رسمی دولت هند طی تقریباً دو برنامه توسعه، درآمد حدود ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت زیر خط فقر، با تسهیلاتی برنامه ریزی شده ارتقاء یافت و به بالاتر از خط فقرصعود کرد.همچنین از فناوری اطلاعات وارتباطات برای توانمند سازی گروه های مختلف جامعه روستایی نظیر زنان بی سرپرست بهره جست تا بتوانند از حمایت های مالی و تخصصی و حرفه ای استفاده کنند.
۲-۶-تجارت الکترونیک
مجموعه وسیع و متنوعی از تعاریف و مفاهیم برای تجارت الکترونیک وجود دارد که موضوعات، کاربردها و مدل های گوناگونی را در بر میگیرد. در گونهای از این موارد، سعی شده تا تعاریف عامی ارائه شود و در موارد دیگر، به نوع فعالیت، امکانات ارتباطی و تجهیزات مورد استفاده، محدوده سازمانی فعالیتها و زیرساختارها توجه شده است.
«کِلارک[۳]» هر نوع مبادله اطلاعات مربوط با امور تجاری از طریق ابزار الکترونیکی، حتی تلفن و فاکس را تجارت الکترونیک میداند. این تعریف در سال ۱۹۹۷ارائه شده است. یک سال بعد، اتحادیه اروپا لازم دانست برای این مفهوم جدید که به سرعت فراگیر میشد، تعریفی ارائه دهد و در نهایت با دو مفهوم آن را به رسمیت شناخت؛ نخست «انجام تجارت بصورت الکترونیکی(سال ۱۹۹۸)» و دیگری که کاملتر و جامعتر بیان شد، «هر شکلی از مبادله تجاری که در آن طرفین ذینفع به جای تبادلات فیزیکی یا تماس مستقیم فیزیکی، به صورت الکترونیکی تعامل کنند.(نیکولاس ،سال ۲۰۰۱(
اما علم ارتباطات تجارت الکترونیک را به گونهای دیگر میشناسد. بنا بر تعریف متداول در ارتباطات، «تحویل خدمات، کالا و محصولات اطلاعاتی از طریق خطوط تلفن، شبکههای کامپیوتری و سایر وسائل ارتباطی» تجارت الکترونیک است. نکتهای که در این تعریف کاملاً متمایز است، نگاه به «محصولات اطلاعاتی» به عنوان کالایی است که تبادل میشود. بدیهی است که در بستر اینترنت و فناوریهای وابسته به آن، ارزش تجاری اطلاعات نیز پررنگتر میشود، ضمن آن که در این مورد خاص «محتوا» و «ابزار» در ارتباط مستقیم و دوطرفه با هم قرار دارند.
تعریف تجارت الکترونیک از دیدگاه فناوری اطلاعات نیز نگاه علم ارتباطات را به این پدیده تکمیل میکند؛ «آن دسته از کاربردهای فناوری اطلاعات که به صورت سیستمی برای پشتیبانی و پیشرفت دادن جریان کاری و مبادلات تجاری ایجاد شده است.» از دیدگاه تجاری نیز تجارت الکترونیک ابزاری است که کسبوکارهای مختلف، شرکای آنها و مشتریان آنها را قادر میسازد که موضوعاتی چون کیفیت خدمات، سرعت تحویل و خدمات پس از فروش را ارتقای وموضوعاتی همچون هزینه ها را کاهش دهند(جلالی،۱۳۸۳) .
استفاده از فناوریهای الکترونیکی در انجام امور بازرگانی پیشینهای نسبتا طولانی دارد. در حقیقت نیاز به تجارت الکترونیکی از تقاضای بخشهای خصوصی و عمومی برای استفاده از فناوری اطلاعات ناشی میشود؛ تقاضایی که به منظور کسب رضایت مشتری و هماهنگی مؤثر درون سازمانی ایجاد شده است.میتوان گفت این نوع تجارت ، از حدود سال ۱۹۶۵ آغاز شد؛ زمانی که مصرفکنندگان توانستند پول خود را از طریق ماشینهای خود پرداز دریافت کرده و خریدهای خود را با کارتهای اعتباری انجام دهند. پیش از توسعه فناوریهای مبتنی بر اینترنت در سالهای آغازین دهه ۹۰، شرکتهای بزرگ دست به ایجاد شبکههای کامپیوتری با ارتباطات مشخص، محدود و استاندارد شده برای مبادله اطلاعات تجاری میان یکدیگر زدند. این روش ، مبادله الکترونیکی دادها نامیده شد. درآن سالها، لفظ تجارت الکترونیکی مترادف با مبادله الکترونیکی دادهها بود؛ اما بعدها با ایجاد و توسعه اینترنت و شبکه جهانگستری از ارتباطات، باعث خلق فرصتهای زیادی برای توسعه و پیشرفت زیرساختها و کاربردهای تجارت الکترونیک شد که تعریف آن را به مراتب گسترش داد.
ـ از نظر اساتید و صاحبنظران علوم ارتباطات، جهش فناوری اطلاعات دو دوره بیست ساله را پشت سرگذاشته و اکنون وارد دوره بیست ساله سوم شده است :
▪ ۱۹۵۵ – ۱۹۷۴ : عصر پردازش الکترونیکی دادهها
▪ ۱۹۷۵ – ۱۹۹۴ : عصر سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
▪ ۱۹۹۵ –۲۰۱۴ : عصر اینترنت
هر دوره بیست ساله، امکانات تجارت الکترونیکی را متناسب با تواناییهای تکنولوژی اطلاعاتی آن عصر فراهم آورده است. در حالی که ماشینهای خودپرداز و کارتهای اعتباری در عصر بیست ساله نخست به جریان افتادند، در عصر دوم امکان استفاده از مبادله الکترونیکی دادهها (EDI) ، سیستم بانکی بین المللی (Swift) و انتقال وجه الکترونیکی (EFT) فراهم شد. اما توسعه اینترنت و کاربردهای تجاری آن، همه چیز را زیر و رو کرده است؛ به گونهای که در روند تکاملی تجارت الکترونیک، میتوان میان تجارت الکترونیکی سنتی و نوع اینترنتی آن تمایز محسوسی قائل شد.(جلالی،۱۳۸۵)
۲-۷-تجارت الکترونیکی در برابر تجارت سنتی
هر فناوری پیشرفته ، باعث ایجاد تهدیدها و فرصتهای جدیدی برای سازمانها میشود . تغییر در فناوری، تغییر در قانونمندیهای بازرگانی شرکتها را در پی دارد و سیستمهای سازمانی و اجتماعی را متحول میکند. فناوری اطلاعات به عنوان لبه پیشرو فناوریهای جدید در سه پارامتر سرعت ، دقت و هزینه فعالیتها میتواند تاثیرگذار باشد(حیدری،۱۳۷۴) .
۱٫ فناوری اطلاعات میتواند چهار مزیت عمده ایجاد کند ۱ارزانتر (تولید خروجیهای مشابه با هزینه کمتر
۲ .بیشتر (تولید خروجیهای بیشتر با هزینه مشابه)
-
- سریعتر (تولید خروجیهای مشابه با همان هزینه در زمان کمتر)
-
- بهتر (تولید خروجی های بهتر با همان هزینه وهمان زمان)