۵- آینده فرزندان و جوانان ( این گزینه نیز برای افراد جوان مطرح است): ۴.۲%
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۶- تحصیلات: ۲۵.۶%
درصد فرامادیون=۳۴.۴%
حال به مقایسه پیمایشها میپردازیم .
همانگونه که مشاهده میکنید نتایج سه پیمایش ۵۳ -۷۴ و ۸۲ تفاوتهای زیادی با پیمایش سال ۷۹ دارد که دلیل این تفاوت را میتوان به دوقسمت تقسیم نمود .
۱- تقریبهای فروانی که ما در دیگر پیمایشها برای بدست آوردن درصد فرامادیون به کار بردیم.
۲-اینکه ما به گونهای افراد را به مادی و فرامادی تقسیم نمودیم ولی در سال ۷۹ سه سنخ ارزشی مادی،فرامادی و التقاطی وصف شده است. البته به دلیل انتخاب سوالهای یکسان در این پیمایش، مقایسه درصد فرامادیون (البته تلفیقی است از فرامادیون و مقداری از التقاطیون، بر حسب پیمایش سال ۷۹) تا حدودی منطقی به نظر میرسد و میتوان تا حدی به این نتایج اعتماد نمود. حال نتایج را در نمودار(۴-۱) مشاهده میکنیم.
نمودار ۴-۱: تغییرات در درصد فرامادیون طی سالهای ۵۳ تا ۸۲
همانطور که بارها اشاره شده تقریبهای به کار گرفته شده به هنگام تطبیق مرحله ۵ مدل اینگلهارت از اعتبار این تطبیق به شدت میکاهد. به همین دلیل است که برای تطبیق طولی و تطبق کل نظریه، راه حل دوّمی در مدل پایاننامه در نظر گرفته شده است. در واقع روش اوّل ما (قسمت قبلی) تنها نمایانگر تلاش برای تطبیق نظریه اینگلهارت است، همانگونه که خود اینگلهارت در مدل تحلیلیاش به آن میپردازد ولی به دلیل محدودیتهای بسیار آماری نتایج حاصل از آن با تقریبهای بسیاری همراه است.
همانگونه که مشاهده میکنیم فرضیه ما درمورد افزایش مادیون در دهه ۶۰ تا حدودی (نسبت به دهه ۷۰) اثبات میگردد و طبق این نمودار این درصد نسبت به دهه ۵۰ کمتر است.به دلیل اعتبار پایین این قسمت اثبات فرضیه را به چند طریق دیگر نیز پی میگیریم
۴-۳-۲- روش دوم:همانگونه که توضیح داده شد در این قسمت به گونهای از نتایج تحلیلی و شاخصسازیهای اینگلهارت برای تطبیق کلی نظریه استفاده میشود به این صورت که به جای یافتن سوالات مشابه سوالات اینگلهارت و مقایسه طولی آنها، تغییرات در نتایج شاخصسازی(گرایشات همبسته با سنخهای ارزشی) در طول این ۳۰ سال را محاسبه میکنیم.
به دیگر معنا ابتدا گرایشهای همبسته با این شاخصها (مادی/فرامادی) در کشورمان بدست میآید و سپس تغییرات در این نگرشها به عنوان تغییرات در درصد فرامادیون طی سالهای ۵۳ – ۸۲ سنجیده میشود
آنچه ذکر آن در این قسمت بسیار مهم به نظر میرسد نگاهی دوباره به کلمه انتقادی در عنوان پایاننامه است همانگونه که بیان شد برای تطبیق شاخصها در بعضی موارد به مشکلاتی برخورد نمودیم که میتواند ناشی از تفاوتهای فرهنگی ایران در غرب باشد در این قسمت نیز همانگونه که در قسمت (۴-۱) اشاره شده با تفاوتهایی مواجهایم که ناچار به بومیسازی این شاخص و این نظریه بر روی ارزشها ونگرشهای کشورمان میباشیم. که در قسمت (۴-۳-۲-۱) به آن میپردازیم).
حال این فعالیت را به ۳ بخش تقسیم مینماییم و آن را پی میگیریم.
۱- ابتدا پرسشهای مشابه دو نگرش (نگرش نسبت به دین و نسبت به خانواده و جنسیت) و احساس رضایت را در این ۴ پیمایش استخراج میکنیم (مانند همان کاری که اینگلهارت در کتاب «تحول فرهنگی در جوامع پیشرفته صنعتی» انجام داده است و نتایج این شاخصسازی را در نگرش خانواده و دین احساس رضایت سنجیده و نشان داده اشت که فرامادیون در مادیون در این سه زمینه با هم متفاوتاند. البته اینگلهارت نگرشهای سیاسی را هم در آن کتاب مورد توجه قرار داده است ولی به دلیل اینکه اولاً تشکیلات جزئی و سیاسی ثابت و قانونمندی در کشورمان وجود نداشته و ثانیاً به دلیل تغییرات سیاسی بسیار گسترده، عمیق و سریع در کشورمان طی سالهای ۵۳ – ۸۲ نمیتوان از این نگرش برای تطبیق نظریه استفاده نمود).(بخش ۴-۳-۲-۱)
۲- سپس نگرشهای مشابه در پیمایشهایی را که دارای همبستگی با سنخ اررشی مادی/ فرامادی در پیمایش سال (۷۹) است شناسایی به عنوان شاخص تغییرات از آنها استفاده میکنیم.(بخش ۴-۳-۲-۲)
۳- حال میتوانیم با مقایسه نگرشهای مشابه و همبسته با سنخ ارزشی مادی/ فرامادی در طی این ۴ پیمایش تغییرات درصد مادیون و فرامادیون را طی سالهای (۵۳ – ۸۲) بدست آورده (طی سالهای گوناگون با هم مقایسه کرد). (۴-۳-۲-۳)(به دلیل اینکه موضوع اصلی پایاننامه تحولات فرهنگی ایرانیان است میتوانیم تغیرات نگرشهای مشابه (که تنها در ۲ یا ۳ پیمایش تکرار شدهاند) را نیز مورد مقایسه قرار دارد)(بخش ۴-۳-۲-۳)
حال مراحل را پی میگیریم:
۴-۳-۲-۱- مرحله اول: یافتن سوالات مشابه در ۴ پیمایش
به علت تعداد کم سوالات مشابه در پیمایشها مقیاس را پیمایش سال ۵۳ قرار داد و در پیمایشهای دیگر سوالات مشابه و با پیمایش سال ۵۳ را مییابیم در نهایت بین سه پیمایش دیگر نیز سوالات متشابه را استخراج میکنیم. (همانگونه که بیان شد مقایسه بین ۲ یا ۳ پیمایش نیز میتواند به عنوان هدف فرعی این پایاننامه مورد توجه قرار گیرد).
سوالات مشابه در پیمایشهای ۴ گانه را در جدول (۴-۴۵) مشهاده میکنید:
جدول ۴-۴۵: سوالات مشابه در ۴ پیمایش سالهای ۵۳، ۷۴، ۷۹ و ۸۲(گرایشات مذهبی)
پیمایشها گویه های مربوط به نگرش نسبت به مذهب و دین |
گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران ۱۳۵۳ |
بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی-فرهنگی ایران ۱۳۷۴ |
جامعهشناسی تغییرات فرهنگی در ایران ۱۳۷۹ |
ارزشها و نگرشهای ایرانیان ۱۳۸۲ |
آیا به مسجد میروید | ٭ | ٭ | ٭ | ٭ |
اگر میروید هر چند وقت یکبار | ٭ | ٭ | ٭ | ٭ |