- راهبردهای ST
معنا و مفهوم این دسته از راهبردها استفاده از نقاط قوت برای جلوگیری از مواجهه با تهدیدها میباشد. درنتیجه راهبردهای ST پیادهمداری نیشابور عبارتنداز:
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
- جلوگیری از افزایش گازهای گلخانهای و مضرات مرتبط با آن با اجرایی شدن طرحهای مطالعاتی حملونقلی ( طرح جامع حملونقل، طرح شبکه دوچرخه، سیستمهای هوشمند و غیره )
- اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده کاربری های تجاری و مختلط که سبب میشود بر میزان توان مالی شهرداری برای پروژه های عمرانی افزوده گردد
- اتخاذ تصمیماتی برای تسریع در اجرا و همچنین تدابیر مالی و اقتصادی برای کوتاه کردن دوره بازگشت سرمایه و حمایت از سرمایهگذاران در حوزه حملونقل شهری
- استفاده از حضور فعال مردم و شهروندان ( چشمان ناظر خیابان ) جهت افزایش امنیت اجتماعی در معابر و فضاهای بی دفاع شهری
- نظارت بیشتر بر ساختوسازها و جلوگیری از ساختگراهای غیرمجاز
- هماهنگی و تطابق توسعه شهری و نظامهای حملونقلی ( خصوصاً در زمینه پیادهمداری ) با کمک تهیه و اجرای طرحهای مطالعاتی حملونقل و نیازمندیهای ترافیکی نیشابور
- فراهم نمودن زیرساختها و ارتقاء خدمات مؤثر در پیادهمداری برای استفاده از ظرفیتهای موجود در مراکز جاذب جمعیت
- کنترل آسیبهای اجتماعی و افزایش نظارت عمومی
- بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و فراهم آوردن زیرساختهای گردشگری با محوریت بناهای با ارزش و مراکز جاذب سفر
- افزایش حساسیت مدیریت شهری و شهروندان به کاهش آلودگی و حفظ محیطزیست
- استفاده از مصالح و انرژیهای پاک در اجرای پروژه های حملونقلی
- تهیه و اعمال ضوابط جهت اخذ عوارض ترافیکی-زیستمحیطی ناشی از حملونقل شهری با کمک تسهیلات حملونقل هوشمند
- اعمال متقابل ویژگیهای شهر و انطباق طرحهای شهری در طرح جامع حملونقل و نیازها و پیامدهای ترافیکی در طرحهای توسعه شهری
- ساماندهی و گسترش کمی و به ویژه کیفی تسهیلات حملونقل عمومی
- آگاهسازی مردم در خصوص مزایا و منافع پیادهروی در تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی در معابر و میادین با نصب بروشور، بنر و غیره
- راهبردهای WO
این راهبردها به دنبال استفاده از مزیتهای بالقوهای که در فرصتهای نهفته است برای جبران نقاط ضعف موجود میباشد. پس از تحلیل و بررسی عوامل ۴ گانه نامبرده راهبردهای WO برای نیشابور عبارتند از:
- افزایش تعلق مکانی و فرهنگ مشارکت در ساکنین
- اطلاعرسانی مناسب برای طرح و زمینهسازی برای جلب آرا و ارتقاء مشارکتهای مردمی در اجرای طرح
- طراحی با توجه به اقلیم و شرایط آبوهوایی؛ تعبیه سایبان و حفاظهای متحرک و زیبا در برابر باد و باران در زمستان و آفتاب در تابستان
- ایمنسازی معابر
- بهسازی معابر و پیادهروها با کمک مشارکت بخش خصوصی
- احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری
- کاهش ترافیک در مرکز شهر با طراحی مسیرهای ویژه حملونقل ( پیاده، دوچرخه و اتوبوس )
- ایجاد مناطقی جذاب و پر تحرک از طریق طراحی، مقیاس و کیفیت ساختمانها، خیابانها و منظر شهری؛ برای ارتقاء کیفیت محیطی و ایجاد هویت و خوانایی در ساختار شهری
- افزایش میزان خوانایی و سرزندگی مسیرها با حضور فعال مردم، استقرار و ارتقاء کاربری های جاذب جمعیت، استفاده از نمادها و نشانه ها و غیره و تأکید بر بناهای واجد ارزش تاریخی و فرهنگی
- طراحی اجزای محدودهی پیاده جهت استفاده بهینه از نور طبیعی و متناسب با اقلیم
- ساماندهی سیما و منظر شهری با محوریت چشماندازهای طبیعی و مصنوعی
- ایجاد تناسب بین عرض پیادهرو با حجم آمد و شد
- توجه مسئولین امور شهری به محدود کردن محورهای حرکتی سواره و گسترش مسیرهای پیاده و همزمان با توسعهی حملونقل عمومی
- راهبردهای WT
راهبردهای WT به راهبردهایی که هدف آن به حداقل رساندن زیانهای ناشی از نقاط ضعف و تهدیدها است، گفته میشود و برای توسعه پیادهمدار نیشابور بهصورت زیر لیست شده است:
- طراحی محیط بهگونهای که گروه های مختلف اجتماعی ( گروه های سنی، درآمدی، طبقاتی، فرهنگی و نژادی ) را پذیرا بوده و نیازهایشان را پاسخ دهد.