M.Ramezani , M. Bashiri
This Thesis
همانطوری که در مرور ادبیات طراحی شبکه زنجیره تامین ملاحضه میشود، بیشتر مسایل مربوط در این حوزه شامل مکان یابی تسهیلات و مینیمم کردن هزینه های مرتبط با زنجیره تامین است و کمتر به بحث اختلالات در زنجیره تامین پرداخته شده است. اما با این حال کارهایی اندکی در این زمینه انجام شده است که در زیر به آنها اشاره شده است .
تانگ در سال ۲۰۰۶ نیاز برای طراحی زنجیره تامینی که قابلیت ارتجاعی در برابر اختلالات را دارد را با مثال های مختلفی برجسته کرد. او استراتژی های مقاوم را از منظر مدیریتی برای کاهش اختلالات زنجیره تامین مورد بررسی قرار داد،که در آن یک زنجیره تامین قادر به داشتن کارکردی یکنواخت و ارائه خدمت دایمی به مشتری در طول اختلالات خواهد بود.[۱۲۹,۱۰۰] کلیندورفر و سد[۶۹] یک چارچوب مفهومی برای مدیریت ریسک اختلال در زنجیره تامین، معرفی کردند که بر اساس ادبیات مدیریت ریسک و مدل های هماهنگی زنجیره تامین پایگذاری شده است. یکی از اولین مدل های ریاضی که برای جایابی تسهیل با تامین کنندگان نامطمئن توسط درنزر[۲۹] عرضه شد، وی مساله p میانه[۷۰] نامطمئن و مساله جایابی مرکز(p-q) [۷۱] را مورد مطالعه قرار داد که در آن یک تسهیل یک احتمال معین برای غیر فعال شدن دارد. اسنایدر و داسکین[۱۰۰,۱۲۳] یک ورژن قابل اطمینان از مساله جایابی[۷۲] و مساله p میانه را فرموله کردند که هدف هر دوی آنها مینیمم کردن جمع وزنی هزینه اسمی ( هزینه زمانی که اختلال رخ نداده است) و هزینه انتظاری محاسبه شده برای اختلالات تصادفی، بود. البته آنها یک فرض قوی ایجاد کردند که به همه تسهیلات احتمال شکست یکسان اختصاص دادند. همه اینها مدل هایی شبیه اسنایدر و داسکین رو مورد بررسی قرار دادند اما فرض احتمال اختلال یکنواخت را با بهره گرفتن از رویکرد های مختلف مدلسازی، ریلکس کردند. [۱۳,۲۴,۷۶,۷۷,۷۸,۱۲۰,۱۲۲,۱۴۶]
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
بانچاچ و همکاران[۱۶] در سال ۲۰۰۶ اختلالات در یک شبکه زنجیره تامین چند رده ای مورد مطالعه قرار دادند. آنها افزونگی[۷۳] را برای بهبود مقاومت شبکه ایجاد کردند. با افزودن محدودیت های منابع یابی تامین کننده که یک کران بالا روی مقدار کلی که یک مشتری میتواند از یک تامین کننده تک منبع بگیرد.در نتیجه مشتریان مجبورند به چندین تامین کننده تخصیص داده شوند.اگر چه این رویکرد به طور واضح احتمال اختلال برای هر تامین کننده را بررسی نمیکند. اسنایدر و همکاران[۱۲۴] در سال ۲۰۰۶ یک دامنه وسیعی از مدل های برنامه ریزی استراتژیک برای مسایل جایابی تسهیل و طراحی شبکه زنجیره تامین، با در نظر گرفتن تهدید اختلالات را ارائه داد که شامل مدل طراحی شبکه که از هزینه های انتظاری به عنوان هدف نسبت به محدودیت مقاوم استفاده کرده است.(آنها روش حلی را برای این مدل ارائه ندادند) . اسکاپرا و کاپانرا[۱۱۴] در سال ۲۰۱۰ یک مساله طراحی شبکه را با وجود اختلال ،اما با هدف کوتاه ترین مسیر نسبت به یک هدف کمینه سازی هزینه های جاری بررسی کردند .
فصل سوم
بیان مساله و روش تحقیق
۳-۱٫ مقدمه :
مبحث طراحی شبکه زنجیره تامین یکی از تصمیمات مهم استراتژیک در بخش زنجیره تامین است. تاثیر اختلالات احتمالی پیش رو برای هر یک از اعضای این زنجیره کاملا توسط محققین درک و مورد بررسی قرار گرفته است . پنگ پنگ و همکاران[۱۰۰] در سال ۲۰۱۱ مدلی را در زمینه طراحی شبکه زنجیره تامین ارائه دادند که که در آن اختلالات زنجیره تامین نیز مورد بررسی قرار گرفت. البته آنها در مدل خود اختلال را در سناریو های مختلف به صورت یک متغییر باینری تعریف کردند و به مبحث اختلال جزئی نپداختند، آنها مدل خود را به صورت برنامه ریزی خطی مختلط عدد صحیح ارائه داده و آن را مقاوم کردند. سپس با بهره گرفتن از روش فراابتکاری هیبرید که شامل الگوریتم ژنتیک و روش تجزیه بندر[۷۴] بود ، حل کردند .بحث زمان ترمیم و اهمیت برگرداندن تسهیلات مختل شده به حالت عادی بسیار کم مورد بررسی قرار گرفته است. چایا لوسادا و همکاران[۱۷] در سال ۲۰۱۲ یک مدل دو سطحی [۷۵] ارائه دادند که موضوع زمان ترمیم هم مورد بررسی قرار گرفته بود . هدف آنها در این مساله مینیمم سازی زمان ترمیم تسهیلات بود که میباست با بودجه پشتیبان محدود تعریف شده برای تسهیلات این اقدام صورت میگرفت . سپس مدل خود را با بهره گرفتن از الگوریتم تجزیه[۷۶] حل و نتایج را مورد بررسی و برخی از پارامترها از جمله بودجه پشتیبان را مورد تحلیل حساسیت قرار دادند .مدل ارائه شده در زیر سعی کرده است که علاوه بر پوشش مطالب و عوامل کارهای بالا نگاه بهتر و جامعتری هم به موضوع طراحی شبکه زنجیره تامین و هم زمان ترمیم تسهیلات داشته باشد .