۱
اهمیت برابر
دو فعالیت به یک نسبت در دستیابی به هدف مهم هستند.
۴
نسبتا مهمتر
تجربه و قضاوت تا اندازه ای متوجه یک فعالیت به نسبت فعالیت دیگر است.
۵
مهمتر
تجربه و قضاوت بسیار زیاد روی فعالیت دیگر، رجحان فعالیت در عمل دیده شده است.
۷
بسیار مهمتر
یک فعالیت نسبت به فعالیت دیگر بسیار زیاد مرجح است. برتری آن در عمل دیده شده است.
۹
بی نهایت مهمتر
ادعای ترجیح یک فعالیت نسبت به دیگری، از بالاترین امکان اثبات برخوردار است.
۸، ۶، ۴، ۲
جهت برقراری مصالحه در مقادیر بالا
گاهی، فرد تصمیم گیرنده نیاز دارد قضاوت عددی خود را به دلیل اینکه واژه خوبی جهت تشریح آن وجود ندارد، در میان اعداد اصلی تعیین کند.
جدول ۳-۲ : مقیاس مقایسات زوجی از منظر ساعتی (ماخذه مهرگان : ۱۳۸۶ : ۲۵)
پس از انجام مقایسات زوجی، نتایج نرمال شده[۴۵] بدست خواهند آمد. در نهایت، نتایج نرمال شده از سیستمهای کنترلی، جهت تعیین بهترین خروجی ترکیب میشوند. نتیجه مجموعهای از اولویتهای گزینههاست.
روش تحقیق ANP
فرایند حل به روش ANP به طرق مختلفی توسط پژوهشگران پیشنهاد شده است، ولی آنچه اینجا اساس کار قرار میگیرد ترکیبی از دیدگاه CHENG LI و ساعتی میباشد. بر اساس این دیدگاه ANP به شرح ANP زیر میباشد :
گام اول: ساخت مدل
برای هر معیار کنترلی، یک شبکه معیّن میشود؛ در اینجا تمام معیارهایی که تصمیم را متأثّر میسازند در نظر گرفته میشوند. هر شبکه از چندین خوشه تشکیل میشود. یک خوشه به گزینه ها اختصاص مییابد. معیارهای مربوط به هم نیز در یک خوشه آورده میشوند.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
گام دوم: تنظیم وابستگی های متقابل و انجام مقایسات زوجی میان خوشه ها یا عناصر
برای هر معیار کنترلی یک ماتریس از خوشهها با مقادیر صفر و یک تشکیل میشود. این مقدار ورودی بستگی به این دارد که آیا یک خوشه در سمت چپ، خوشه بالای این ماتریس را متأثر میسازد یا خیر؟ (در صورت وجود تأثیر یک و در غیر این صورت صفر). این فرایند به طور مشابه برای معیارها تکرار میشود، اگر که معیار روی معیار دیگر تأثیر داشته باشد، مقدار یک و در صورت عدم وجود تأثیر روی معیار دیگر، مقدار صفر درج میشود. سپس جهت ایجاد «بردارهای مشخصه[۴۶]» وض شکلدهی «ابر ماتریس[۴۷]» مقایسات زوجی زیر انجام میشوند :
مقایسات خوشه ای : برای خوشههایی که یک خوشه معیّن را تحت تأثیر قرار میدهند با توجه به یک معیار صورت میگیرند. وزن های حاصل از این فرایند جهت وزن دهی عناصر در ستونهای بلوک[۴۸] مربوط به خود در ابر ماتریس استفاده خواهند شد.
مقایسات عناصر(عوامل) : مقایسات زوجی در موردعناصر درون خوشهها صورت میگیرد. عناصر یک خوشه بر حسب تأثیرشان روی یک عنصر در خوشه دیگر یا همان خوشه، عنصری که به آن مرتبط هستند، مقایسه میشوند.
مقایسات گزینه ها : گزینه ها با توجه به تمامی عناصر با هم قیاس میشوند.
گام سوم: تشکیل ابر ماتریس
ماحصل فرایند بالا، ابرماتریس «غیر موزون[۴۹]» است. این ماتریس مقایسات زوجی معیارها را نشان میدهد. در ماتریس غیر موزون، ستونها میتوانند احتمالی[۵۰] (تصادفی) نباشند. بلوکهای ابرماتریس غیر موزون در اولویت خوشه مربوط به خود ضرب میشوند و ماتریس تصادفی را شکل میدهند. این ماتریس (ماتریس تصادفی) ماتریسی است که جمع ستونهای آن برابر یک است. ابرماتریس بدست آمده، آنقدر به توانهای بالا برده میشود تا جایی که تفاوت میان عناصر متوالی ماتریس، به طوری که تفاوتی بین عناصر ابرماتریس به توان k با ابر ماتریس K+1 نباشد.
جهت تحصیل اولویتهای نهایی تمام عناصر در ماتریس نهایی[۵۱]، هر بلوک نرمالیزه میشود و در نهایت بالاترین اولویتها انتخاب میشوند.
تجزیه و تحلیل دادهها
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده به منزلۀ پل ارتباطی برای رسیدن به نتایج پژوهش است، که معمولاً در فصل چهارم گزارش میآید. تجزیه و تحلیل داده ها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن دادههایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه آماری فراهم آمدهاند خلاصه، کدبندی، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش میشوند و تکنیکهای گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاجها و تعمیمها به عهده دارند (خاکی، ۱۳۷۶).
تجزیه و تحلیل داده ها جهت بررسی صحّت و سقم فرضیّات برای هر نوع تحقیق از اهمیّت خاصی برخوردار است، امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متّکی بر اطلاعات جمعآوری شده از موضوع مورد تحقیق میباشد، تجزیه وتحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب میشود. داده های خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار میگیرند.
در این فصل پژوهشگر
به توصیف ویژگیهای نمونه براساس اطّلاعات بدست آمده پرداخته و با اجرای آزمون آماری مناسب در مورد معناداری رابطه ها و تفاوتها و تعمیم نتایج بدست آمده به جامعه مورد نظر اقدام مینماید. این فصل به بررسی نتایج بدست آمده از پاسخِ، پاسخدهندگان میپردازد. در واقع در این فصل نتایج حاصله در چند بخش مختلف ارائه شده است. ابتداء ویژگیهای جمعیت شناختی شرکت کنندگان در تکمیل پرسشنامه شامل جنسیت، سن، میزان تحصیلات و سابقه کار برحسب فراوانی، مورد بررسی واقع و نتایج آن ارائه شده است، سپس نتایج استخراج شده نظر پاسخدهندگان درباره اهمیّت عوامل و شاخصهای استخراجی آمده است.