وفاداری نگرشی
۴٫۰۸۶
۲٫۴۵۲۹
۱٫۶۳۳۳
وفاداری رفتاری
۴٫۲۱۱
۴٫۰۷۴۰
۰٫۱۳۷۱
وفاداری
۳٫۲۶۳
۳٫۳۳۱۹
۰٫۴۴۳۵
مقادیر میانگین اندازه های سازه های تحقیق نشان از تفاوت زیاد در عملکرد بازاریابی و نیز وفاداری مشتریان در دو نوع بانک خصوصی و دولتی دارد. پیداست که در تمامی شاخص ها بانک های خصوصی دارای وضعیت بهتری هستند. بیشترین اختلاف در حوزه وفاداری نگرشی بین یانک های خصوصی و دولتی وجود دارد. این بدین معنی است که نگرش مشتریان نسبت به وفاداری خودشان از بانک های خصوصی بسیار مثبت تر از نگرش مشتریان متناظر در بانک های دولتی است. البته این امر با توجه به وفاداری رفتاری آن ها تعدیل می شود. به عبارت دیگر در عمل مشتریان اختلاف کمتری در وفاداری نشان می دهند، هر جند که در نگرششان تفاوت بسیار زیادی وجود دارد و این امر در بلند مدت بر روی رفتار آن ها نیز تأثیر خواهد گذاشت و ترازوی رقابت را به سمت بانک های خصوصی سنگین خواهد نمود مگر این که برای این مهم توسط بانک های دولتی تدبیری اندیشیده شود.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۳- آمار استنباطی
۴-۳-۱- تحلیل عاملی تأییدی سازه های تحقیق
همانگونه که در فصل سوم گفته شد، روایی سازه در این تحقیق با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. هدف اصلی تحلیل عاملی، تلخیص تعداد زیادی از متغیرها در تعداد محدودی عامل است به طوریکه در این فرایند میزان گم شدن اطلاعات کمترین باشد. در این روش متغیرها بر اساس همبستگی درونیشان در قالب عامل های عمومی دسته بندی می گردند.
در خصوص تعداد نمونه مورد نیاز برای انجام تحلیل عاملی گفته می شود که نباید کمتر از ۵۰ باشد و ترجیحا باید بیش از ۱۰۰ مورد باشد. به عنوان یک قاعده کلی تعداد نمونه باید حدود ۴ یا ۵ برابر تعداد متغیرهای مورد استفاده باشد. البته در بسیاری از مواقع محقق مجبور است با نسبت ۲ به ۱ نیز به تحلیل عاملی بپردازد. اما در این زمان باید با احتیاط بیشتری نسبت به تفسیر داده ها اقدام نمود. به نظر گیلفورد (۱۹۵۶) حداقل تعداد نمونه باید ۲۰۰ باشد. در این تحقیق به علت وجود تعداد کیس زیاد یعنی ۳۳۸ عدد، استفاده از تحلیل عاملی تأییدی با اطمینان کافی و پایایی و تکرار پذیری مناسب قابل انجام است.
تحلیل عاملی خود بر دو نوع است. تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی. در مواردی که ابعاد سازه های تحقیق مشخص نیستند ، پیشنهاد می شود در ابتدا تحلیل عاملی اکتشافی انجام شود تا ابعاد مشخص شوند و سپس نسبت به تأیید آن ابعاد از طریق تحقیق عاملی تأییدی اقدام شود. اما در مواردی که محقق نظریه های مشخص و مبینی در خصوص ابعاد سازه ها دارد، می تواند مستقیما این ابعاد را با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییذی مورد آزمون قرار دهد. در این تحقیق به دلیل تبیین ابعاد و سازه اه با بهره گرفتن از ادبیات تحقیق و ذکر آن در پروپزال تأیید شده، به طور مستقیم از تحلیل عاملی تأییدی استفاده می گردد. بدین منظور برای دو سازه اصلی تحقیق یعنی وفاداری مشتریان و عملکرد بازاریابی، تحلیل روایی سازه انجام می گیرد. برای این کار، در هر کدام از ابعاد ۵ گانه تحقیق (سه بعد مربوط به عملکرد بازاربابی و دو بعد مربوط به وفاداری مشتریان) به صورت تفکیکی، نسبت به تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار LISREL اقدام می شود.
۴-۳-۱- ۱- تحلیل عاملی تائیدی بعد کارایی
اجرای مدل اندازه گیری برای این بعد، شاخص های مناسبی را به همراه نداشت. به همین دلیل، اصلاحات بر اساس پیشنهادات نرم افزار و انطباق آن ها با مبانی نظری انجام شد. در نهایت مدل برازش شده و قابل قبول به شرح ذیل به دست آمد:
نمودار ۴-۳ : مدل اندازه گیری بعد کارایی
مقدار ۰۲۱/۰ برای RMSEA، و ۱٫۷۳ برای شاخص نشان دهنده برازش مناسب مدل با دادههای سازه میباشد.
همچنین شاخص GIF برابر با ۰٫۸۸ و شاخص CFI دارای مقدار ۹۲/۰ میباشد که در کنار سایر شاخص ها مقادیر قابل قبولی را ارائه می دهند. در ضمن مقادیر t-value مسیرهای عاملی، همگی بالای ۲ هستند که نشان از معنیدار بودن تمامی مسیرها و تأیید روایی سازه می باشد.
۴-۳-۱- ۲- تحلیل عاملی تائیدی بعد اثربخشی
نمودار ۴-۴ : مدل اندازه گیری بعد اثربخشی
مقدار ۰۰۹/۰ برای RMSEA، و ۲٫۴۲ برای شاخص نشان دهنده برازش مناسب مدل با دادههای سازه میباشد.
همچنین شاخص GIF برابر با ۰٫۹۲ و شاخص CFI و IFI به ترتیب دارای مقادیر ۸۶/۰ و ۸۵/۰ میباشد که در کنار سایر شاخص ها مقادیر قابل قبولی را ارائه می دهند. در ضمن مقادیر t-value مسیرهای عاملی، همگی بالای ۲ هستند که نشان از معنیدار بودن تمامی مسیرها و تأیید روایی سازه می باشد.
۴-۳-۱- ۳ – تحلیل عاملی تائیدی بعد انطباق پذیری
اعمال اصلاحات لازم بر روی مدل اندازه گیری اولیه، مدل نهایی زیر را به دست داد:
نمودار ۴-۵ : مدل اندازه گیری بعد انطباق پذیری
مقدار ۰۲۱/۰ برای RMSEA، و ۱٫۰۲ برای شاخص نشان دهنده
برازش مناسب مدل با دادههای سازه میباشد.
همچنین شاخص GIF برابر با ۰٫۹۴ و شاخص CFI و IFI به ترتیب دارای مقادیر ۹۳/۰ و ۸۷/۰ میباشد که در کنار سایر شاخص ها مقادیر قابل قبولی را ارائه می دهند. در ضمن مقادیر t-value مسیرهای عاملی، همگی بالای ۲ هستند که نشان از معنیدار بودن تمامی مسیرها و تأیید روایی سازه می باشد.
۴-۳-۱- ۴- تحلیل تأییدی سازه عملکرد بازاریابی
در سه بخش پیشین، ابعاد مختلف سازه عملکرد بازاریابی مورد تأیید قرار گرفتند. در این بخش به منظور اطمینان بیشتر، ارتباط و یکپارچگی این سه بعد برای تشکل سازه کامل عملکرد بازاربابی مورد بررسی قرار میگیرد و در قالب یک مدل کلی مورد اجرا و بررسی قرار می گیرد. داریم:
نمودار ۴-۶ : مدل اندازه گیری عملکرد بازاریابی
مقدار ۰۶۳/۰ برای RMSEA، و ۰٫۲۲ برای شاخص نشان دهنده برازش مناسب مدل با دادههای سازه میباشد.
همچنین شاخص GIF برابر با ۰٫۹۰ و شاخص CFI و IFI به ترتیب دارای مقادیر ۹۲/۰ و ۸۹/۰ میباشد که در کنار سایر شاخص ها مقادیر قابل قبولی را ارائه می دهند. در ضمن مقادیر t-value مسیرهای عاملی، همگی بالای ۲ هستند که نشان از معنیدار بودن تمامی مسیرها و تأیید روایی سازه می باشد. بدین ترتیب اکنون می توان با اطمینان مطلوبی نسبت به استفاده از اندازه های به دست آمده توسط سازه عملکرد بازاریابی استفاده نمود.