۸- هزینه تأسیس:
مطابق سوابق موجود، کل هزینه تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران به مبلغ ۲۸٫۳۹۹٫۹۰۰ ریال بود که این مبلغ به همراه ۱۳۱٫۵۴۷ ریال ارزش اثاثه و لوازم اداری خریداری شده در سال های ۱۳۱۴ و ۱۳۱۵ در ترازنامه سال ۱۳۱۵ کلاً مستهلک گردیده است.
۹- موضوع فعالیت:
بیمه در کلیه رشته های زندگی و غیر ندگی فعالیت می کند و با عرضه بیمه های تجاری و خانواده شامل بیمه های اتومبیل،اشخاص(عمر ،حادثه،درمان)،آتش سوزی ،باربری،مهندسی و مسئولیت بیش از ۵۰% سهم بیمه های بازرگانی را در اختیار دارد.در بخش حمایت های ملی نیز اکثریت پروژه های بزرگ ملی نظیر نفت،گاز،پتروشیمی،هواپیمایی،سدسازی،نیروگاهها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران است که در مواقع لزوم خطات بیمه شده خود را نزد بازارهای بین المللی بیمه اتکایی می کند.بیمه ایران با توجه به ظرفیت بالای ریسک پذیری خود علاوه بر انجام بیمه های مستقیم نسبت به پذیرش ریسک به صورت بیمه اتکایی قبولی از شرکتهای بیمه داخلی اقدام می کند.
فصل سوم
(روش تحقیق)
مقدمه:
انسان امروزی دریافته است که پدیده های طبیعی را می توان براساس علتهایی تعبیر و تفسیر کرد. این طرز تفکر سر آغاز مهمی برای ایجاد و استفاده از روش های علمی منظم برای حل مسائل و مشکلات می باشد. همین امر موجب گردیده که برداشتهای خام و غیر منظم جای خود را به مشاهدات منظم بدهند. بعبارتی، آزمونهای دقیق و فرضیه های منطقی به کمک محقق آمده و موجب کاربرد هرجه بیشتر روش های علمی و توسعه آن گردیده است. تنوع رشته، جنبه های کاربردی علوم، گرایشهای تحصیلی دانشگاهی، چند شاخه بودن ، تقسیم و شتاب پیشرفت در حوزه های مختلف علوم و استفاده از علوم دیگر مانند ریاضیات و آمار در انجام تحقیقات باعث پدید آمدن فنون و روش های جدید و مختلفی گردیده است، زیرا هر پژوهشی باید در چهارچوب یک روش تحقیق از پیش تعیین شده انجام گیرد و احتمالاً دارای محدودیتها، اصول و قابلیتهای خاص خود نیز می باشد، که باید توسط محقق رعایت شود. استفاده هرچه بیشتر از رو شهای علمی و معتبر، قطعاً نتایج قابل اطمینان تری را بدست می دهد و در این صورت داده ها یا ضریب اطمینان مشخصی قابل قبول خواهند بود. هر طرح تحقیقاتی باید دارای یک چارچوب مناسب باشد تا چگونگی مقابله و مقایسه افکار و پنداشته های محقق با واقعیتها در رابطه با یک موضوع را مطالعه و بررسی کند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این فصل به بیان روش پژوهش، جامعهآماری، نمونه، روش نمونه گیری و حجمنمونه، فرضیههای پژوهش، روش گردآوری اطلاعات، ابزارگردآوری اطلاعات و روایی آن و روش های تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته میشود.
۱-۳ روش تحقیق
فرایند روش تحقیق صحیح بر تبیین صحیح موضوع، سوالهای اساسی،روش تجزیه و تحلیل داده ها، ابزار مناسب گردآوری اطلاعات و توجه به اصولی که برای رسیدن به نتایج واقعی لازم است، استوار می باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که پژوهشگر مشخص نماید که چه شیوه یا روشی را اتخاذ نماید تا او را هرچه دقیق تر و آسانتر به پاسخهای احتمالی برساند. روش تحقیق بستگی به اهداف و اهمیت موضوع و همچنین امکانات و منابع دارد. بطور کلی هر تحقیق دارای جنبه های نظری و علمی است. بخش نظری آن شامل جنبه های فکری تحقیق است و بخش علمی آن کسب واقعیتها و داده ها را شامل می شود و در مرحله پایان مقایسه کردن داده های این دو بخش است تا مشخص گردد آنچه پژوهشگر درباره یک موضوع خاص می اندیشد و آنچه واقعیت ها بیان می کنند چقدر نزدیکی و تقارب دارد. مراد از انتخاب شیوه تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه یا روشی را اتخاذ کند تا او را هرچه سریعتر، آسانتر، دقیقتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی برای پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر کمک کند. پژوهش میتواند سه هدف متفاوت را دنبال کند. گاهی هدف تحقیق،حل کردن یک مشکل متداول و معمول در محیط کار است و گاهی هدف تحقیق ،افزودن به مجموعه ی کلی دانش در حوزه ی خاص است. وگاهی اوقات هدف تحقیق بررسی اثرات پیشنهادی تحقیقات کاربردی است. وقتی پژوهشی به قصد کاربرد نتایج یافتههایش برای حل مشکلات خاص متداول درون سازمان، انجام شود، چنین تحقیقی، پژوهش کاربردی نامیده میشود. اما زمانی که پژوهش برای افزایش دانش و درک ما از مشکلات خاصی که عموماً در محیطهای سازمانی اتفاق میافتد وچگونگی حل آنها، انجام میشود ، پژوهش بنیادی یاپایهای نامیده میشود. همچنین اینگونه تحقیقات را پژوهش محض نیز مینامند، یافتههای حاصل از این نوع پژوهش در ایجاد دانش در حوزههای مختلف مدیریت کمک میکنند. وقتی تحقیقی برای بررسی و ارزیابی اثرات توصیههای تحقیقات کاربردی انجام میشود، آنر ا پژوهش ارزیابی مینامند با توجه به اینکه هدف از این تحقیق تعیین و رتبه بندی موانع توسعه بیمه اشخاص می باشد و با بهره گرفتن از نتایج این تحقیق میتوان مهمترین موانع توسعه بیمه های اشخاص را بررسی نمود، لذا میتوان گفت این تحقیق از نظر هدف کاربردی میباشد.
براساس ماهیت و روش،تحقیقات علمی را میتوان به پنج گروه توصیفی، تاریخی، همبستگی تجربی و علمی تقسیم نمود. درتحقیقات توصیفی محقق به دنبال چگونه بودن موضوع است و میخواهد بداند وضع موجود چگونه است و سعی میکند به توصیف نظاممند وضعیت فعلی بپردازد، ویژگیهاو صفات آنرا مطالعه کرده و ارتباط بین متغیرهارا بررسی کند تحقیقات توصیفی را میتوان به سه گروه پیمایشی، ژرفنگر و تحلیل محتوا تقسیم کرد. تحقیق توصیفی پیمایشی به مطالعه ویژگیها و صفات افراد جامعه میپردازد و وضعیت فعلی جامعه آماری را در قالب چند صفت یا متغیر مورد بررسی قرارمیدهد. باتوجه به اینکه در این تحقیق از مطالعه اسناد، مدارک، مقالات، سایتها و کتابهای مختلف استفاده شده است و همچنین از روش میدانی و پرسشنامهای بهره گرفته شده است و با در نظر گرفتن اینکه هدف این تحقیق شناسایی و رتبه بندی موانع توسعه بیمه های اشخاص می باشد که این هدف از طریق بهره گیری از نقطه نظرات مدیران ارشداین شرکتها دنبال شده است، لذا این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد.
۲-۳ فرضیه های تحقیق:
۱- وجود فرهنگ نا مناسب و نا متناسب با جامعه می تواند در عدم توسعه بیمه های اشخاص موثر باشد.
۲- نبود تبلیغات مناسب توسط شرکتهای بیمه می تواند در عدم استقبال مردم از بیمه های اشخاص موثر باشد.
۳- انجام ندادن بموقع تعهدات شرکتهای بیمه در جبران خسارتها در عدم گرایش افراد بسوی بیمه های اشخاص می تواند موثر باشد.
۴- نبود طرحهای متنوع و مناسب با درخواست بیمه گذاران و متقاضیان می تواند در عدم توسعه بیمه های اشخاص موثر باشد.
۵- افزایش تورم و پایین بودن قدرت خرید مردم می تواند در عدم استقبال و توسعه بیمه های اشخاص موثر باشد.
۳-۳ جامعه آماری:
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند.معمولا در هر پژوهش،جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت(صفت ها) متغیر واحدهای مربوطه به مطالعه بپردازد. جامعه آماری ممکن است شامل همه افراد و اعضای آن باشد و یا یک نوع خاص و یا عده محدودتری از آن گروه را شامل شود. معمولاً در هر تحقیق جامعه مورد بررسی، یک جامعه آماری است که پژوهشگر تمایل دارد درباره صفت یا صفات متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. مطالعه و بررسی و سنجش جامع موانع و عواملی که موجب عدم توسعه بیمه های اشخاص می شود نیاز به یک پروژه ملی در سطح کشور دارد. اما به دلیل فراهم نبودن امکانات و شرایط لازم برای تحقیق چنین مطالعه ای، جامعه آماری تحقیق به مدیران شرکتها و نمایندگی های بیمه ایران در مناطق مختلف شهر تهران معطوف گردید که تعداد این جامعه آماری در سطح شهر تهران بالغ بر ۳۰۰۰ شرکت اصلی و نمایندگی می باشد.
۴-۳ تعیین حجم نمونه:
از آنجا که جمع آوری اطلاعات از کلیه افراد جامعه مورد مطالعه به دلیل حجم زیاد و محدودیت زمانی، هزینه زیاد و مشکل دسترسی به کلیه آنها میسر نیست از روش های مختلفی برای تعیین آمار منتخب از اعضای واجد شرایط استفاده می شود. در این بررسی جمعیت نمونه از بین جامعه آماری یعنی مدیران شعب اصلی و نمایندگی های بیمه ایران در سطح شهر تهران که حدود ۳۰۰۰ شعبه و نمایندگی می باشند و در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه گردیده است:
N حجم جامعه که حدود ۳۰۰۰ می باشد .
Z2α/۲ ۹۶/۱
۰۷/۰ (میزان خطای برآورد)
n نمونه آماری ۱۸۴ می باشد
: سطح تشخیص آزمون یا سطح معنی داری آزمون یا احتمال خطای نوع اول میباشد که توسط محقق مشخص میگردد. در این تحقیق در نظر گرفته شده است.
: عددی میباشد که مساحت زیر منحنی توزیع نرمال استاندارد در سمت راست این عدد برابر است.یا به عبارت دیگر احتمال اینکه بزرگتر از باشد، برابر است. مقدار از جدول توزیع نرمال استاندارد بدست میآید. در این تحقیق میباشد.
: میزان دقت در محاسبه حجم نمونه میباشد که با توجه به نظر محقق مشخص میشود. در این تحقیق در نظر گرفته شده است.
پس در این تحقیق برای دست یابی به بررسی علل عدم توسعه بیمه های اشخاص براساس فرضیات موجود از ۱۸۴ شرکت و نمایندگی بیمه ایران استفاده شده است.
۵-۳ روش نمونه گیری
نمونهگیری به عنوان یک ابزار جهت تسهیل کار محقق عمل میکند. پس از شناسایی جامعه آماری، باید با بهره گرفتن از تکنیک مناسب به نمونهگیری مبادرت ورزید. نمونهگیری عبارت است از انتخاب افراد نمونه از میان اعضاء یک جامعه تعریف شده آماری، که براساس اصول و قواعد خاص انجام میشود . نمونهگیری که با قضاوت پژوهشگر انجام میشود تلاشی است آگاهانه برای دستیابی به نمونهای که احتمالاً با در نظر گرفتن نواحی، نمایانگر جامعه آماری باشد و گروههایی را گزینش کند که در جمع نتایج حاصل از مطالعهی آن، برای جمعیت وسیعتری قابل تعمیم باشد.
روشهای نمونهگیری عبارتند از: نمونهگیری تصادفی ساده، نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، نمونهگیری سیستماتیک یا منظم و نمونهگیری خوشهای.
در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. به این صورت که به همه افراد جامعه احتمال مساوی داده می شود تا در نمونه انتخاب شود. به عبارت دیگر اگر حجم افراد جامعه N و حجم نمونه را n فرض کنیم احتمال انتخاب هر فرد جامعه در نمونه مساوی است. بدین صورت که ابتدا از بین متخصصین بیمه ای در بیمه مرکزی جمهوری و کلیه شرکتها و نمایندگی های بیمه ایران در سطح شهر تهران که دارای سابقه کار بالایی بودند، با اعداد ۱ تا ۳۰۰۰ کد گذاری شدند. سپس ۱۸۴ عدد تصادفی تولید گردید و مدیرانی که کدهای آنها برابر با اعداد تصادفی تولید شده بودند، انتخاب شدند. سپس به مدیران انتخاب شده پرسشنامه داده شد. برای توزیع پرسشنامه،از روشهای ملاقات حضوری،نمابرو پست الکترونیکی استفاده گردیده است.
۶-۳- روش گردآوری اطلاعات:
یکی از اصلیترین بخشهای هر پژوهش، جمع آوری داده ها و اطلاعات است. چنانچه این کار به شکل منظم و درست صورت پذیرد، کار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از آنها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد.
روشهای گردآوری اطلاعات را به طور کلی میتوان به دو طبقه روشهای کتابخانهای و روشهای میدانی تقسیم نمود.
۱- کتابخانه ای: در این روش اولین قدم، تلاش و جستجو در جهت یافتن منابع اطلاعاتی مورد نیاز است،این امر برای آشنایی با هدف و محتوای تحقیق و تسلط به موضوع پژوهش لازم است.چنین روشی برای دسترسی به مبانی نظری در خصوص موضوع این تحقیق از اهمیت زیادی برخوردار است.زیرا شناسایی موانع و عواملی که موجب عدم توسعه بیمه های اشخاص می شود،در لابلای مقالات، کتابها و گزارشات تک نگاشتی و سایت نهفته است که به این مسئله پرداخته اند ،ناگفته نماند که پاسخ به بخشی از سوالات پژوهش یا طراحی سوالهای پرسشنامه مورد استفاده به انتخاب روش تحقیق مناسب، نحوه گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها و جمع بندی آنها با مطالعه منابع فوق امکان پذیر و مرتبط می گردد.
۲- میدانی:در روش میدانی می توان از پرسشنامه،مصاحبه و مشاهده و… برای جمع آورری داده ها و تشخیص صحت و اعتبار درونی آنها استفاده گردد. براساس موضوع و روش تحقیق ممکن است یک یا ترکیبی از چند مورد از ابزار تحقیق یاد شده بهره برده شود.دقت در انتخاب روش و ابزارهای تحقیق مورد استفاده،تاثیر والایی صحت نتایج حاصل دارد.تحلیل و توصیف ویژگی های آماری شامل:ماهیتها،شرایط و رابطه است و به چگونگی ارتباط بین آنها می پردازد.
دراین پژوهش برای بهره گیری از نظرات مدیران ارشد وجمع آوری اطلاعات مربوط به پاسخگویی به سؤالات از روش میدانی استفاده شده است که شامل توزیع پرسشنامه جهت جمع آوری نظرات آنان بود.
یافتههای این تحقیق نتیجه تحلیل آماری پرسشنامهها است
۷-۳ ابزار گردآوری داده ها
ابزارها و روشهای متعددی برای گردآوری دادهها وجود دارد. این ابزارها و روشها انواع مختلف دارند که ممکن است دادههای تحقیق را به صورت کمی و کیفی توصیف کنند از جمله این روشها میتوان به پرسشنامه، آزمون، مصاحبه، مشاهده و روشهای صوتی وتصویری اشاره نمود. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامهی بسته میباشد.
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیقی و روشی مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. پرسشنامه مجموعهای از موارد، سؤال یا جملات است که پاسخگر با مشاهده آنها پاسخ لازم را میدهد. پاسخ داده شده توسط پاسخگر یا آزمودنی دادهی مورد نیاز محقق را فراهم می آورد .
در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه به عنوان ابزار اصلی انتخاب شد و دادههای لازم برای آزمون فرضیات این پژوهش به کمک سؤالات پرسشنامه جمع آوری شد. برای بررسی عواملی که موجب عدم توسعه بیمه های اشخاص می شود و همچنین برای دسترسی به پاسخهای واقعی در این زمینه از دو نوع پرسشنامه استفاده شده است:
۱-پرسشنامه دلفی ۲-پرسشنامه براساس طیف لیکرت
در پرسشنامه دلفی با بهره گرفتن از فرضیه های تحقیق که شامل ۵ مورد بوده است، برای هر کدام از فرضیات ۵ سوال مطرح گردیده که با بلی و خیر تنظیم شده است. این پرسشنامه در بین ۱۰ متخصص در زمینه بیمه های اشخاص در بیمه مرکزی واقع در شهر تهران توزیع گردید. پس از جمع آوری و بررسی نتایج حاصل از این پرسشنامه تعداد ۲۰ سوال که بیشترین پاسخگویی مثبت را در اختیار داشت، استخراج گردید که این ۲۰ سوال در پرسشنامه لیکرت که دارای طیف کیفی (خیلی زیاد،زیاد،متوسط،کم و خیلی کم) می باشد، مطرح گردید. پرسشنامه لیکرت که شامل سوالات تخصصی تری نسبت به پرسشنامه دلفی بود در بین نمونه آماری پژوهش
که شامل ۱۸۴ مورد از شعب اصلی و نمایندگی های بیمه ایران در سطح شهر تهران بوده است توزیع گردید. پرسشنامه لیکرت در این تحقیق از دو بخش سؤالات عمومی و سؤالات تخصصی تشکیل شده است. در بخش سؤالات عمومی، ویژگیهایی چون سن، میزان تحصیلات، جنسیت افراد و وضعیت تأهل آنها مورد پرسش قرار گرفت. بخش سؤالات تخصصی جهت آزمون فرضیههای پژوهش دارای ۲۰ سوال می باشد که براساس طیف لیکرت تهیه شده است. در تهیه سؤالات ازطیف ۵ گزینهای لیکرت استفاده شده است که از ۱ (کمترین میزان ) تا ۵ (بالاترین میزان اهمیت ) را در برمیگیرد. طیف لیکرت یک مقیاس فاصلهای است که به کمک آن پاسخ دهنده نگرش و باور خود را نسبت به پدیده یا موضوعی از طریق انتخاب عبارت مربوط به آن بروز خواهد داد و به این ترتیب محقق قادر خواهد بود نگرش پاسخگو را تعیین کند.