۴-۱-۳- سورهی بقره، آیه ی۲۱
(یا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ)
(اى مردم پرستش کنید پروردگار خود را همان که آفریده است شما و مردم پیش از شما را تا شاید پرهیزگار باشید)
نکته ها:
- جملهى (اعبدوا) یعنى اى کافران خداپرست شوید، اى گناهکاران فرمانبر باشید، اى منافقین اخلاص پیشه کنید و معنى عبادت، بکار بردن توانایى است در فرمان بردن و دورى از معصیت.
پیام ها:
۱.علوم طبیعى، راهنماى به توحید است و با دین، هم زاد است.
-
- آخرین درجهى کمال سالک تقوى است یعنى دورى از هر چیز غیر از خدا و کلمهى (لعلّ) اشاره است که عابد نباید مغرور به عبادت خود شود بلکه باید همیشه با ترس و امید باشد(عاملى، ۱۳۶۰،ج۱: ۲۵).
شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت ۲ پیام ها:
اگر مـردی از مـردی خود مگوی پیاز آمد آن بی هنر جمله پوست از ایـن نوع طاعت نیاید بـه کـار |
نـه هـر شــهسواری بـه در بـرد گــوی که پنداشت چون پسته مغزی در اوست. بــرو عــذر تــقصـیر طـاعــت بــیــار (سعدی، ۱۳۸۳: ۱۴۹) |
شرح ابیات:
شهسوار: سوار دلیر و چالاک
گوی بلاغت ربودن: گوی ربودن (بردن)در بازی گوی و چوگان نشانه پیروزی و سبقت گرفتن بر دیگران است و گوی … ربودن یعنی در آن کار بر دیگران پیروز شدن (کامیاب شدن)
تقصیر طاعت : کوتاهی در عبادت (یوسفی، ۱۳۶۹ :۳۲۶)
در همه جا باید افتادگی کرد و در برابر همه کس باید خاضع بود و خضوع کرد. زیرا که خداوند با همگان است. حتی نزدیکتر از خود ایشان به ایشان. بنابراین خضوع و خشوع در برابر آدمیان نیز در حقیقت نوعی افتادگی و کرنش در برابر خداوند بزرگ و غنی است که جز افتادگی و بیچارگی در بارگاهش هیچ چیز دیگر نزدش بهایی ندارد(انصاریان، بی تا: ۸۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۴-۱-۴- سورهی بقره، آیه ی۷۳
فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها کَذلِکَ یُحْیِ اللَّهُ الْمَوْتى وَ یُرِیکُمْ آیاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ.
(پس گفتیم: از آن ]گاو[ به بدن مرده زنید تا که [حقّ نمودار شود] و بدانید که خدا به این گونه مرده را زنده مىکند و نشانه و علامت قدرت خود را به شما نشان مىدهد تا آزموده و خردمند شوید)
نکته ها:
- دلهاى مرده را با کشتن نفس امّاره زنده کنید که اگر نفس را با کوشش و مجاهدت خوار کردید و کشتید دلهاى شما زنده مىشود و به نور مشاهدهى حق روشن خواهد شد.
پیام ها :
-
- با اراده و میل خود نفس خود را بکش و خود را بمیران تا زندهی جاوید باشی.
-
- مقصود از آیه آن است که وسیلهى تنبّه و به خود آمدن باشد براى هر کسى چون در قرآن گفته شده است و برهان، وسیلهى مخصوص تنبّه مردم لایق است، مثلاً اگر برهان و وسیلهى تنبّه و راهنمایى از خداوند به یوسف نمىرسید البتّه تبهکار مىشد (عاملى،۱۳۶۰، ج۱: ۱۰۳).
شواهد شعری سعدی، مربوط به قسمت ۱ پیام ها
تـو بـر کـرهّی تـوسنـی بر کمـر که گر پالهنگ از کفت در گسیخت |
نـگـر تـا نپیـچد ز حـکـم تو سـر تنِ خویش کُشت و خون تو ریخت (سعدی، ۱۳۸۳: ۱۸۸) |
||||