همچنین محققین دیگری نیز به طرح معیارهای ارزیابی در بخشهای تولید و توزیع زنجیره تامین پرداختهاند که عمده آنها بیشتر بحث هزینه را مطرح نموده اند. جدول ۲-۵ چند مورد از آن دیدگاه ها را نشان میدهد.
جدول ۲-۵- معیارهای ارائه شده توسط محققین دیگر در ارزیابی زنجیره در بخش تامین
ردیف
نویسندگان
سال
معیارها
۱
لیانگ[۷۱]
۲۰۰۸
هزینهها (هزینه قراردادهای جانبی هر واحد محصول، هزینه نگهداری محصول، هزینه سفارشات به تعویق افتاده، هزینه تحویل محصول)
حداقل کردن زمان تحویل کل
۲
سلیم و همکاران
۲۰۰۸
سود تولیدکننده، سود توزیعکننده، حداقل کردن هزینه خردهفروشی
۳
چان و همکاران
۲۰۰۸
هزینهها شامل: هزینه تولید و هزینه تحویل، حداقل کردن زمان تامین
حداکثر کردن عدالت در استفاده از منابع تولیدی
۴
سیاکیس و پایا جوریگو
۲۰۰۸
هزینهها : هزینه ثابت ایجاد کارخانه، هزینه تاسیس مراکز توزیع، هزینه های تولید، هزینه های نگهداری در مراکز توزیع، هزینه حمل و نقل و هزینه های مالیات و عوارض
۲-۳- مبانی نظری زنجیره تامین خدمات
مدیریت زنجیره تامین خدمات[۷۲] ابزاری جهت پیش بینی، برنامه ریزی، اجرا و کنترل فرایند زنجیره تامین با هدف رضایت مشتری در یک روش کارآ شامل نظارت، تعامل و کنترل محصول و اطلاعات در درون سازمان و در بین قسمت های مختلف میباشد. ویژگی صنایع خدماتی یا صنایع تولیدی در نوع محصولی است که به مشتری ارائه می دهند. خدماتی که توسط صنایع خدماتی ارائه میشوند نامشهود هستند و نسبتاً به تجربه مردم، وفاداری یا انعطافپذیری فرد و اخلاقیات شخص مرتبط میشوند. بنابراین به یک دیدگاه و چارچوب متفاوتی جهت اجرای مدیریت زنجیره تامین در صنایع خدماتی نیاز داریم. جهانیسازی و انتظارات مشتری، از عوامل کلیدی اجرای مفاهیم مدیریت زنجیره تامین در صنایع خدماتی هستند. میزان موفقیت در این صنایع بستگی به روابط خوب با مشتری، استفاده از تکنولوژیهای جدید، پیش بینی دقیق، مدیریت منابع و مدیریت هزینه دارد. مدیریت زنجیره تامین یکی از بهترین ابزارهای استراتژیک جهت رسیدن به موفقیت در رقابت در صنعت موردنظر میباشد. مدیریت زنجیره تامین می تواند باعث مسئولیت پذیری بیشتر، وفاداری مشتریان، سازگاری، انعطافپذیری، کاهش هزینه و اثربخشی فرایند در یک صنعت خدماتی شود (استنلی ، ۲۰۰۵، ۱۳).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
مدیریت زنجیره تامین، سازمانهای خدماتی را قادر میسازد که یک دیدگاه کلی از تمام فرایند داشته باشند. در سالهای اخیر، هدف زنجیره تامین دچار تغییر زیادی نسبت به گذشته شده است. در گذشته، سازمانها از اجرای مدیریت زنجیره تامین به دنبال رسیدن به کارآیی عملیاتی و کاهش هزینه بودند اما در محیط رقابتی امروز و با وجود تقاضای فزاینده مشتریان، سازمانها به دنبال یک مزیت رقابتی برای رساندن خدمت بهتر به مشتری میباشند (استنلی، ۲۰۰۵، ۱۵).
۲-۳-۱- ویژگیهای زنجیره تامین خدمات
از بسیاری از جنبه های بنیادی شبیه زنجیره تامین سنتی است اما به علت نوع محصولی که ارائه میدهد زنجیره تامین خدمات متفاوت از زنجیره تامین سنتی است. خدمت یک محصول نامشهود است و با محصول یک کارخانه تولیدی متفاوت است. هدف زنجیره تامین در یک کارخانه تولیدی کاهش زمان سیکل و هزینه جهت موجودی منطقی میباشد. در حالیکه در یک سازمان یا صنعت خدماتی این امر بی معنی است و دائماً خدمت نامشهود میبایست فراهم شود. در صنایع خدماتی میبایست مسئولیت پاسخگویی عرضهکنندگان بیشتر باشد و ارسال خدمت به مشتری بهتر انجام شود. اکثر سازمانهای خدماتی خدمت خود را به طور مستقیم به مشتری ارائه می دهند و هیچگونه عامل توزیع واسطهای وجود ندارد. در زنجیره تامین سنتی با جریان مواد از عرضهکنندگان به استفادهکنندگان نهایی سروکار داریم در حالیکه در زنجیرههای خدماتی با جریان منابعی سروکار داریم که نیازمند یک مدیریت مناسب و صحیح در فرایند میباشند. به علاوه فرآیندهای زنجیره تامین سنتی (مواد) در درون یک پروسه زمانی کوتاه انجام میشوند در حالیکه فرآیندهای زنجیره خدمات در یک مدت زمان بلندتری اتفاق میافتند. برای مثال سپردههای بانکی و اجاره در یک زمان بلندتری معنا پیدا می کنند. در زنجیره تامین سنتی مواد از یک بخش به بخش بعدی در فرایند تولید انتقال مییابد و بعد از آن بعنوان موجودی ذخیره می شود. در سازمان خدماتی، عملیات بطور همزمان اتفاق میافتد. برای مثال در بانک و مخابرات، تمام عملیات همزمان انجام می شود. بنابراین بین زنجیره تامین خدماتی و سنتی تفاوت وجود دارد و سازمانها نیازمند یک دیدگاه متفاوت و متدولوژی متفاوتی جهت اجرای زنجیره تامین در سازمانهای خدماتی میباشند (کایاستا،۲۰۰۴،۷۷).
۲-۳-۲- منافع زنجیره تامین در صنایع خدماتی
مدیریت زنجیره تامین منافع زیادی برای صنایع خدماتی دارد. سازمان را قادر میسازد تا مشتریان آن رضایت و وفاداری بیشتری داشته باشند. در بسیاری از سازمانهای خدماتی باعث ایجاد یک مزیت رقابتی برای آنها می شود. سازمانها را قادر میسازد تا هزینه خود را پایین آورند و خدمت مناسبی را به مشتری ارائه نمایند (یولی، ۲۰۰۴، ۱۸۶).
مهمترین منافع مدیریت زنجیره تامین در صنایع خدماتی عبارتند از: (کایاستا،۲۰۰۴، ۷۸)
مزیت رقابتی، افزایش کیفیت خدمت، افزایش بهرهوری فرآیندها، خدمترسانی بهتر به مشتری، قابلیت اتکا، پاسخگویی، سازگاری، انعطافپذیری، کاهش هزینه، بهبود کارایی عملیات، توانایی اجرای بهتر عملیات، توانایی بهتر کنترل فرآیندها، درک مشتری از طریق پایگاه داده مشتری، برنامه ریزی منابع و تخصیص عملیات بین واحدها.
۲-۴- مبانی نظری رویکرد پویاییشناسی سیستم