در حال حاضر فروشندگان برق شامل شرکتهای برق/آب منطقهای (به نمایندگی از نیروگاههای خود به عنوان فروشنده برق)، شرکت توانیر و نیروگاههای دارای قرارداد خرید تضمینی هستند. از سوی دیگر ۱۶ شرکت برق منطقهای در بازار برق نقش خریدار را نیز ایفا میکنند. لازم بذکر است ۴۲ شرکت توزیع در بازار برق به عنوان خریدار برق حضور خواهند داشـت. شرکتهای برق منطقهای به عنوان مالک تجهیزات انتقال در بازار بـرق ایران، نقـش ارائه دهنده خدمات انتقال را نیز به عهده دارند.
۱-۶-۷- ارکان بازار برق ایران [۱۳]
ساختار بازار برق ایران دارای ارکان زیر است.
الف) هیأت تنظیم بازار: هدایت و نظارت بر بازار برق را هیأت تنظیم بازار بر عهده دارد. این هیأت متشکل از پنج نفر به پیشنهاد معاون امور برق وزارت نیرو و تأیید وزیر نیرو میباشد.
وظایف این هیأت به شرح زیر میباشد.
نظارت مستمر بر حسن اجرای آییننامه بازار برق ایران
رفع ابهام و همچنین اتخاذ تصمیم در موارد پیشبینی نشده در آییننامه
تدوین و ابلاغ رویه های اجرایی از جمله در خصوص قرائت لوازم اندازه گیری و محاسبه انرژی خریداری یا فروخته شده، ثبت و مبادله اطلاعات و پیشنهادات، قبول نرخها، رسیدگی به شکایات و اختلافات، گردش کار برای مبادلات مالی، نحوه صدور مجوز شرکت در بازار برق برای بازیگران بازار.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
تأیید قراردادهای لازم بین مدیر بازار و مرکز یا خریدار و فروشنده
تدوین شاخصهای کارآمدی بازار و نظارت بر گردش سالم و کارآمد بازار برق
تدوین و ابلاغ رویه تعیین خسارت
تدوین پیشنهاد گسترش دامنه بازار برق از حیث برقراری بازار خدمات جانبی و بازار ظرفیت و یا برقراری معاملات دو یا چندجانبه و نظایر آن.
تدوین پیشنهاد اصلاح و یا تکمیل مفاد آییننامه
ب) مدیر بازار: عملیات خرید و فروش برق اعم از سازماندهی تبادل اطلاعات و یا مبادلات مالی با فروشنده ها و خریدارها توسط شرکت توانیر صورت میگیرد که در آییننامه ” مدیر بازار[۴۲] ” نامیده میشود. در راستای تجدید ساختار در صنعت برق ایران در نیمه دوم سال ۱۳۸۳ شرکت مدیریت شبکه برق ایران آغاز به کار کرد و این در واقع حرکت مهمی برای ورود به بورس برق، که خرید و فروش در آن با قیمتگذاری رقابتی انجام می شود، محسوب می گردد. اهداف شرکت مدیریت شبکه ایران به شرح زیر است.
راهبری و پایش بهرهبرداری از شبکه تولید و انتقال برق کشور به منظورحفظ پایایی، امنیت شبکه و تامین مطمئن برق کشور
فراهم ساختن امکان دسترسی به شبکه برق کشور برای متقاضیان اعم از دولتی یا غیر دولتی به منظور خرید، فروش و جابجایی (ترانزیت) برق
برقراری شرایط برای خرید و فروش رقابتی برق و ایجاد، اداره و توسعه بازار و بورس برق
اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات لازم در راستای حصول اطمینان از تامین برق،گسترش مشارکت بخش غیردولتی و توسعه رقابت در تولید و توزیع برق در چارچوب سیاستهای وزارت نیرو
پ) مرکز ملی راهبری و پایش شبکه سراسری برق( دیسپاچینگ[۴۳] ) : راهبری شبکه سراسری برق کشور و اطمینان از شرایط بهرهبرداری ایمن از شبکه برعهده این مرکز است. و تمام فروشنده ها و خریدارها و نیروگاهها و شرکتهای توزیع موظف به تبعیت از آن هستند.
ت) شرکت ارائهکننده خدمات انتقال: عبارت است از هر یک از شرکتهای برق منطقهای و یا سایر شرکتهای مالک شبکه که خدمات انتقال مورد نیاز را مطابق مفاد آییننامه ارائه مینمایند.
فروشنده و خریدار دو جز اساسی هر بازار برق میباشند، که در ایران شرکتهای برق منطقهای، آب منطقهای، سازمان آب و برق خوزستان و یا مالکین تأسیسات تولید برق، فروشنده به مدیر بازار میباشند و خرید برق در شبکه برای توزیع بین مشترکین توسط شرکتهای برق منطقهای صورت میگیرد.
فصل دوم:
مروری بر مقالات ارائه شده در زمینه پیشنهاد قیمت دهی بهینه
۲-۱- مقدمه
در این فصل برخی مقالات منتشر شده در مجلات معتبر در زمینه استراتژی بهینه قیمت دهی در بازار برق بررسی و دیدگاه نویسندگان آن مورد بررسی قرار می گیرد. هدف اصلی از ارائه این مطالب دستیابی به مدل ریاضی مناسب برای تعریف مساله استراتژی بهینه قیمت دهی در بازار برق است.
۲-۲- بررسی مقالات
در مرجع [۱۶] مدلسازی پیشنهاد بهنیه قیمت دهی توسط تولید کنندگان در بازار برق با ساده سازی هایی بیان شده است. در این مقاله مسئله استراتژی قیمت دهی بهینه توسط معادلات دیفرانسیل تعریف و با حل آن سود پیشنهاد دهنده خاصی ماکیزمم می شود. نتیجه حاصل بیانگر این موضوع است که قیمت پیشنهادی باید بیشتر از هزینه حدی ژنراتورها باشد. همچنین نتایج این مقاله نشان می دهند که مقدار سود یک بازیگر که مسئله قیمت دهی بهینه برای آن حل می شود به موارد زیر بستگی دارد :
احتمال برنده شدن سایر بازیگران
هزینه حدی تولید عمومی سایر بازیگران
میزان بار و تعداد شرکت کنندگان در بازار
در این مقاله شرکت کنندگان پیشنهاد قیمت دهی خود را در یک پله به بازار عرضه می کنند و مقدار بار توسط M پله نمایش داده شده است. پیشنهاد قیمت دهی سایر بازیگران به صورت عدد رندمی در بازه [c1,c2] در نظر گرفته شده است و تابع چگالی احتمال آنها به صورت توزیع نرمال در نظر گرفته شده است.
در مرجع[۱۷] برای حل مسئله استراتژی قیمت دهی بهینه تابع پیشنهاد قیمت ژنرتورها به صورت یک تابع خطی به صورت زیر در نظر گرفته شده است.
پس از اینکه اطلاعات به اپراتور بازار رسید، این بخش کار خود را که تعیین خروجی ژراتورها است آغاز می کند. پس از برخی محاسبات، میزان خروجی ژنراتورها تعیین می شود . در این قسمت قید تأمین بار شبکه و محدودیت تولید ژنراتورها لحاظ می شود. قیود مربوط به محدودیت تولید ژنراتورها در این مقاله در نظر گرفته نشده است. بار شبکه به صورت یک تابع خطی در نظر گرفته شده است که مقدار آن به قیمت بازار بستگی دارد :