در این قسمت به بررسی رابطه تعاملی نوع ساختار سازمانی و سرمایه اجتماعی با رضایت تحصیلی دانشجویان با بهره گرفتن از مدل معادله ساختاری پرداخته شده است. برای این منظور نوع ساختار سازمانی دانشگاه و سرمایه اجتماعی بخشها به عنوان متغیر مستقل و رضایت تحصیلی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. شکل شماره ۵ نشان میدهد که رضایت تحصیلی از طریق تعامل متغیرهای نوع ساختار سازمانی (تواناساز، بازدارنده) و سرمایهی اجتماعی با همدیگر پیش بینی می شود. بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی (۰۱/۰≥ P و ۳۹/۰ = β) رابطه مثبت معنادار و بین ساختار سازمانی بازدارنده با رضایت تحصیلی (۰۱/۰≥ P و ۴۶/۰- = β) و همچنین سرمایه اجتماعی بخشها با رضایت تحصیلی (۰۱/۰≥ P و ۱۶/۰- = β) رابطه منفی معناداری وجود دارد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
لازم به ذکر است، همانگونه که در شکل مشاهده می شود، توان پیش بینیکنندگی دو متغیر نوع ساختار سازمانی و سرمایه اجتماعی در تعامل با هم، در مقایسه با نتیجه دو فرضیه قبل، به گونه قابل توجهی کاهش یافته است. این مقدار کاهش در سرمایه اجتماعی بیشتر بوده است. این یافته به این معناست که دو متغیر ساختار سازمانی تواناساز و سرمایه اجتماعی در تعامل با هم، اثر یکدیگر را خنثی کرده اند. البته این حالت در مورد سرمایه اجتماعی با شدت بیشتری نمود پیدا کرده است و در مقابل توان پیش بینیکنندگی ساختار تواناساز مقدار کمی دچار کاهش شده است. این وضعیت می تواند به معنای غلبه ویژگیهای ساختار سازمانی تواناساز بر کارکرد منفی سرمایه اجتماعی قلمداد شود.
به منظور تعیین برازش مدل نیز، با بهره گرفتن از نرم افزار Liserl، مقادیر مختلف برازش محاسبه شد (شکل شماره ۵). بر این اساس میتوان دریافت که با توجه به بالا بودن شاخصهای برازش NFI[226] و [۲۲۷]GFI و پایین بودن شاخص خطای [۲۲۸]SRMR، میتوان دریافت که مدل مذکور از برازش بالایی برخوردار میباشد.
شبکه اجتماعی
هنجار اجتماعی
اعتماد اجتماعی
۹۳/۰
۷۰/۰
۷۴/۰
۱۶/۰-
رسمیت (بازدارنده)
تمرکز (بازدارنده)
فرایند (بازدارنده)
زمینه (بازدارنده)
۷۵/۰
۷۵/۰
۶۱/۰
۲۴/۰
۴۶/۰-
رسمیت (تواناساز)
تمرکز (تواناساز)
فرایند (تواناساز)
زمینه (تواناساز)
۴۳/۰
۹۳/۰
۸۵/۰
۵۶/۰
۳۹/۰
رضایت از تحصیل
رضایت از استاد
رضایت از همکلاسی
رضایت از پیشرفت تحصیلی
رضایت از شیوه ارزیابیآموزشی
رضایت از محیط تحصیلی
۹۶/۰
۵۵/۰
۴۹/۰
۶۴/۰
۴۱/۰
۶۰/۰
شاخص | مقادیر برازش |