مرد زناکار جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نمیکند؛ و زن زناکار را، جز مرد زناکار یا مشرک، به ازدواج خود درنمیآورد؛ و این کار بر مؤمنان حرام شده است!
۱-۱-۲-انواع حد زنا و راه های اثبات آن
اجرای احکام حقوقی اسلام و از جمله حدود یکی از ضروریترین مسائل اجتماعی اسلام است و از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد؛ چرا که هیچ اجتماعی بدون آن از امنیت جانی، مالی، عقیدتی، ناموسی و آبرویی برخوردار نخواهد بود. با توجه به اینکه حد در اصطلاح فقه عبارت از مجازاتهایی است که در شرع برای بعضی از گناهان معین شده است و مقدار و کیفیت مجازات ها برای انسان ها مجهول است لذا خداوند متعال در قرآن کریم در آیات مختلف اجرای حدّ و بعضاً میزان آن را نسبت به تبهکاران مقرر داشته است، برای نمونه :
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
الزَّانِیَهُ وَ الزَّانی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَهَ جَلْدَهٍ وَ لا تَأْخُذْکُمْ بِهِما رَأْفَهٌ فی دینِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَهٌ مِنَ الْمُؤْمِنینَ.
مساله جنسیت زن و مرد را وقتی با اقسام حدزنامواد ۸۲و۹۷ قانون مجازات اسلامی موردبررسی و مقایسه قرار می دهیم نه تنها تبعیضیعلیه زنان نیست بلکه در بعضی موارد مجازات حد زنا مختص مردان است زنان در آن مواردحکم حدزنای مردان را ندارند.
انواع واقسام حدزنا:
۱-حد قتل وموارد آن:
حدکسی است که بازنانی که محارم نسبیاوهستندمانندمادروخواهر،زنامیکندونیزکافرذمی که بازن مسلمان زنا میکندومردی که بااکراه کردن زنی باوی زنا میکند دراین مواردسه گانه احصان شرط نیست.
با استناد به مواد قانون مجازات اسلامی:
ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی می گوید:«حد زنا در موارد ذیل قتلاست و فرقی بین جوان و غیر جوان و محصن و غیر محصن نیست.
الف - زنا با محارم نسبی
ب - زنا با زن پدر که موجب قتل زانی است .
ج - زنای غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب قتل زانی است .
د - زنای به عنف و اکراه که موجب قتل زانی اکراه کننده است.
ماده ۹۰ - هرگاه زن یا مردی چند بار زناکند و بعد از هر بارحد براو جاری شود در مرتبه چهارم کشته می شود.
ماده ۲۴ - در جرائم قابل تعزیر هر گاه فعل واحد دارای عناوین متعدده جرم باشد مجازات جرمی داده میشود که مجازات آن اشد است.[۱۵]
۲-رجم:
هرگاه مردمحصنی که بازنی بالغ وعاقل زناکندبایدرجم شودمنظورازاحصان تماس مردبالغ وعاقلی بافرج یعنی باقبل زنی است که بااوازدواج دائم کرده است.
ماده ۸۳قانون مجازات اسلامی میگوید: - حد زنا در موارد زیر رجم است:
الف – زنای مرد محصن ، یعنی مردی که دارای همسر دائمی است و با او در حالی که عاقل بوده جماع کرده و هر وقت نیز بخواهد می تواند با اوجماع کند .
ب - زنای زن محصنه با مرد بالغ ، زن محصنه زنی است که دارای شوهر دائمی است و شوهر در حالی که زن عاقل بوده با او جماع کرده است و امکان جمع با شوهر را نیز داشته باشد .
تبصره - زنای زن محصنه با نابالغ موجب حد تازیانه است .
۳-جلد:
حدمردبالغ محصنی است که بادختربچه {نابالغ} یازن دیوانه ای زناکند ونیزحدزنی که پسربچه {نابالغ} باوی زنانموده باشد.یااگرمرددیوانه ی بالغی بازنی زناکندحدبرزن ثابت میشود.
ماده ۸۴ - بر پیرمرد یا پیرزن زانی که دارای شرایط احصان باشند قبل از رجم ، حدجلد جاری می شود .
ماده ۸۵ - طلاق رجعی قبل از سپری شدن ایام عده ، مرد یا زن رااز احصان خارج نمی کندولی طلاق بائن آنها را از احصان خارج می نماید .
ماده ۸۶ - زنای مرد یا زنی که هر یک همسر دائمی دارد ولی به واسطه مسافرت یا حبس و مانند آنهااز عذرهای موجه به همسر خود دسترسی ندارد ، موجب رجم نیست .
ماده ۸۷ - مرد متاهلی که قبل از دخول مرتکب زنا شود به حد جلد و تراشیدن سر و تبعید به مدت یکسال محکومخواهد شد .
ماده ۸۸ - حد زنای زن یا مردی که واجد شرایط احصان نباشند صد تازیانه است .
ماده ۸۹ - تکرار زنا قبل از اجراء حد در صورتی که مجازاتها از یکنوع باشد موجب تکرار حد نمی شود ولی اگر مجازاتها از یک نوع نباشد مانند آنکه بعضی از آنها موجب جلد بوده و بعضی دیگرموجب رجم باشد ، قبل از رجم زانی حد جلد بر او جاری می شود
ماده ۹۱ - در ایام بارداری و نفاس زن ،حد قتل یا رجم براو جاری نمی شود ، همچنین بعد از وضع حمل در صورتی که نوزاد کفیل نداشته باشد و بیم تلف شدن نوزاد برود حد جاری نمی شود ، ولی اگر برای نوزاد کفیل پیدا شود حد جاری می گردد .
ماده ۹۲ - هرگاه در اجرای حد جلد بر زن باردار یا شیرده احتمال بیم ضرربرای حمل یا نوزاد شیرخوار باشد اجرای حدتارفع بیم ضرربه تاخیر می افتد .
تبصره - حیض مانع اجرای حد نیست .
ضغث{ترکه ها}:
منظور ازضغث دسته ای ترکه ومانندآن است که به تعدادلازم برای حدزدن بکارمیرود ویکباره بربدن نواخته میشودولازم نیست که تمام ترکه ها به بدن زانی اصابت کنداین مجازات حدمریضی است که تاب وتوان تازیانه های پی درپی رانداردوانجام حدفوری میباشد.[۱۶]
ماده ۹۴ - هرگاه امید به بهبودی مریض نباشد یا حاکم شرع مصلحت بداند که در حال مرض حد جاری شود یک دسته تازیانه یا ترکه که مشتمل بر صد واحد باشد ، فقط یکبار به او زده می شود هر چند همه آنهابه بدن محکومنرسند .
ماده ۹۵ - هرگاه محکومبه حد دیوانه یا مرتد شود حد ازاو ساقط نمی شود .
ماده ۹۶ - حد جلد را نباید در هوای بسیارسرد یا بسیارگرم جاری نمود .
ماده ۹۷ - حد را نمی شود در سرزمین دشمنان اسلام جاری کرد.
مساله جنسیت زن و مرد را وقتی با اقسام حد زنامواد ۸۲ و۹۷ قانونمجازات اسلامی موردبررسی و مقایسه قرار می دهیم نه تنها تبعیضی علیه زنان نیست بلکهدر بعضی موارد مجازات حد زنامختص مردان است زنان در آن موارد حکم حدزنای مردان راندارند. به طور کلی اقسام حد زناعبارتست از اعدام و تازیانه و تراشیدن موی سروتبعید که دو مجازات اخیر خاص مردان است .ماده ۸۷ قانون مجازات اسلامی می گوید: {مردمتاهلی که قبل از مباشرت مرتکب زنا شود به حدجلد (تازیانه ) و تراشیدن سر وتبعید به مدت یک سال محکوم خواهد شد}. این حد زنا در موردزنان نیست و در نتیجهتبعیضی علیه آنها نیست درنتیجه دو دسته دیگر مجازات زنا یعنی اعدام وتازیانه را بهلحاظ مقایسه بین جنسیت زن و مرد وادله اثبات آن پی می گیریم.
زنا دارای موارد مختلفی است که برای هر کدام از آنها کیفرها و حدود جداگانهای در اسلام وجود دارد.
زنای با محارم
زنای باکافر
زنای به عنف
زنای غیر محصنه
زنای محصن و محصنه
زنای با محارم
انحراف جنسی از دیدگاه اسلام، به رفتارهای جنسی گفته میشود که خارج از حدود فطرت و توأم با نگرانی و اضطراب است که از جمله آن ارتباط جنسی (اعم از نگاه های شهوت آلود ،رد و بدل کردن کلمات شهوت آلوده، لمس و بوسیدن از روی شهوت و آمیزش)بامحارممثلمادر، خواهر، خاله ، عمه و…است .
انحرافات جنسی و مخصوصا از نوع ارتباط با محارم در زندگی فردی، اجتماعی و خانوادگی انسان موجب اختلالات روحی و روانی خواهد شد. به همین جهت در آیات و روایات معصومین (ع) از آن به شدت نهی شده است و برای آن مجازات هایی شدیدتر از مجازات های ارتباط نامشروع با غیر محارم تعیین شده است و این بیان گر آن است که مجازات اخروی چنین عملی نیزشدیدتراست .
قرآن مجید در این زمینه می فرماید: «حرام شد برای شما ازداوج با مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادران رضاعی و خواهران رضاعیو مادر زن و دختران زن که در دامن شما تربیت شدهاند اگر با زن مباشرت کرده باشید و اگر دخول با زن نکرده (طلاق دهید) باکی نیست که (با دختران او) ازدواج کنید و نیز حرام شد زن فرزند صلبی (نه زن پسر خوانده شما) و نیز حرام شد جمع میان دو خواهر مگر آن چه پیش از نزول این حکم کردهاند که خدا از آن درگذشت، زیرا خداوند در حق بندگان بخشنده و مهربان است»
فقها در این زمینه فرموده اند: «اگر کسى با یکى از محرم هاى خودمثل مادر و خواهر که با او نسبت دارند زنا کند، به حکم حاکم شرع باید او را بکشند»در قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: زنای با محارم نسبی به هر شکلی مستوجب اعدام است.و در این حکم بین زن و مرد فرقی نیست .